فلزات

تحلیل گران متوسط قیمت ها و شرایط حاکم بر بازار سرب، روی، قلع و نیکل را در بازارهای جهانی بررسی کرده اند و پیشهاد آن ها به فعالین بازار فلزات اساسی این بوده است نباید درباره افق بازار فلزات اساسی هیجان زده بود.

سرب. دلیل بنیادی جدیدی برای رشد بیشتر قیمت ها وجود ندارد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در ماه گذشته میلادی عبور قیمت سرب در بورس فلزات لندن از رقم ۲۴۵۸ دلار پایدار نبود و شاهد بودیم که قیمت ها بار دیگر به محدوده ۲۲۰۰ دلار تا ۲۴۰۰ دلار در هر تن بازگشت. گزارش های جدید نشان می دهد سال گذشته میلادی عرضه و تقاضا تعادل داشتند و بازار با ۱۱ هزار تن مازاد عرضه مواجه بوده است.

به همین دلیل منطقی نبوده که قیمت ها رشد کنند. تحلیلگران معتقدند بازار سرب تحت تاثیر پیش بینی کسری عرضه بوده و این پیش بینی تحقق نیافته است بنابراین اگر نشانه هایی واقعی از کسری عرضه نمایان نشود قیمت سرب نمی تواند از ارقام کنونی بالاتر رود. نکته مهم اینکه، تغییری در ذخیره سرب در انبارهای تحت نظارت بورس لندن ایجاد نشده و ذخیره این فلز در بورس شانگهای افزایش یافته است. افزایش عرضه قراضه سرب، احتمال از سرگرفته شدن فعالیت ها در برخی معادن و رشد تولید، عوامل دیگری هستند که بر قیمت ها فشار وارد خواهند کرد.

نیکل. افزایش نوسان قیمت ها تحت تاثیر افزایش ابهام ها.

با توجه به وضعیت نامشخص عرضه سنگ نیکل در اندونزی و فیلیپین، نوسان قیمت این فلز افزایش یافته است. در ماه گذشته میلادی خوشبینی درباره افزایش قیمت ها سبب رشد آنها به بالای ۱۱ هزار دلار در هر تن شد. در واقع طی سه هفته، قیمت ها با ۱۸ درصد افزایش، از ۹۴۰۰ دلار به بالای یازده هزار دلار رسید.

حداقل در کوتاه مدت احتمال افزایش قیمت ها بسیار کم است و نوسان قیمت ها بین ۹ هزار دلار تا ۱۰ هزار دلار محتمل به نظر می رسد. تا زمانیکه جهت گیری بازار مشخص نشود قیمت ها در همین محدوده قرار خواهند داشت. در میان مدت، یعنی چند ماه آینده احتمال افزایش قیمت ها وجود دارد اما نه با سرعتی که در ماه گذشته میلادی مشاهده شد.

قلع. نوسان در سطوح بالاتر محتمل است.

ماه گذشته میلادی قیمت هر تن قلع برای نخستین بار از تابستان به زیر ۱۹ هزار دلار رسید و این کاهش موجب تعجب فعالان بازار شد. امسال احتمال افزایش صادرات قلع از سوی چین و اندونزی عاملی برای فشار بر قیمت هاست اما بازار همچنان با کسری عرضه مواجه خواهد بود در نتیجه کاهش قیمت ها در ماه قبل منطقی نیست و انتظار می رود رشد قیمت ها ادامه پیدا کند.

نمودارهای تکنیکال امیدبخش تر شده اند، رشد ذخیره قلع در بورس های فلزی متوقف شده و پیش بینی می شود بزودی قیمت ها به بالای ۲۱ هزار دلار افزایش پیدا کند.

روی. احتمال افزایش قیمت ها زیاد نیست.

در ماه دسامبر سال قبل، عرضه و تقاضا در بازار روی تصفیه شده تعادل داشت و کارشناسان می گویند ذخیره مخفی روی سبب می شود رشد قیمت ها با موانعی مواجه باشد. گزارش های معتبر نشان می دهد تولید روی در چین در حال افزایش است در نتیجه در سال جاری میلادی احتمال افزایش قیمت ها به بالای ۳۰۰۰ دلار در هر تن اندک است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها