زعفران

آموزش و آگاهی از نحوه معاملات زعفران و مزایای گواهی سپرده کالایی به کشاورزان می تواند موجب رونق تالار کشاورزی در بورس کالا شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عملکرد مثبت بورس کالای ایران در زمینه راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده زعفران گفت: تاکنون ۷ کیلوگرم زعفران در قالب گواهی سپرده معامله شده است که به نظر می رسد با آموزش بیشتر در رابطه با نحوه معاملات و آگاهی از مزایای آن به کشاورزان می توانیم شاهد معاملات بیشتری باشیم، چرا که با توجه به جوان بودن معاملات سپرده کالایی هنوز کشاورزان اطلاع دقیقی از مزایای آن ندارند.

 حمیده صادقی در ادامه به مزایای معاملات زعفران در بورس کالا اشاره کرد و گفت: از جمله مزایای ورود زعفران به بورس کالا حذف واسطه‌ها، فروش نقدی، امکان خرید و فروش مستمر و متعدد بدون جابجایی، استفاده از قبض انبار به عنوان وثیقه تسهیلات بانکی،‌ جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان، نگهداری زعفران در شرایط استاندارد با هزینه پایین و ارتقاء برند  زعفران ایرانی در سطح کشور و جهان و همچنین امکان حضور مستقیم خریداران بین المللی در این معاملات است.

این کارشناس مسایل بورس در خصوص بروز برخی انتقادات نسبت به راه‌اندازی این امکان برای فروش زعفران گفت: علت مانع‌تراشی برخی صادرکنندگان از دست دادن سهم بازار توسط آن‌ها بوده است.

 صادقی در خصوص منافع این سبک معامله در قالب بورس کالا اضافه کرد: از جمله منافع معاملات بورس کالا برای کاربران و مصرف‌کنندگان عادی، اعطای قبض انبار به معاله گران و تهیه زعفران به قیمت مورد نظر کشاورز در بورس کالا بوده که باعث جلوگیری از نوسان قیمتی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به این مسایل اقداماتی در جهت فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بیشتر برای شکل‌دهی ذهنیت مثبت در مردم و کشاورزان صورت گرفته است که این اقدامات اعتمادسازی بیشتر را در پی خواهد داشت.

این کارشناس در پایان افزود: همچنین گفت‌وگو با کشاورزان و اتحادیه‌های روستایی درکنار برگزاری همایش‌ها از دیگر اقداماتی است که برای فرهنگ‌سازی بیشتر در این حوزه می تواند مفید باشد که در صورت اقدام قطعا بازیگران بیشتری به این بخش ورود خواهند کرد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها