آمارها از استقبال چشمگیر کشاورزان عمده از مبادلات کاغذی در بورس کالا حکایت دارد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» بورس كالا امسال طرح ساماندهی بازارمحصولات كشاورزی را با عرضه ۲محصول كنجاله سويای كرمانشاه و ذرت خوزستان آغاز كرد.

طبق آمار رسمی در پايان مبادلات ديروز رينگ كشاورزی بورس كالا، دادوستد گواهی سپرده كالايی(موسوم به قبض انبار) به اوج رونق رسيد. از ۱۶روز پيش كه مبادله كاغذي ذرت در بورس كالا آغاز شده، نيمی از ذرت برداشت شده در استان خوزستان به فروش رسيده است.

استان خوزستان بخش اعظم ذرت مورد نياز كشور را تأمين می كند. حال ذرت‌كاران خوزستاني پس از چندين دهه توانسته‌اند ۶۵درصد از پولشان را نقدي و ظرف ۲روز دريافت كنند. تا پيش از اين دسترنج اين كشاورزان با تأخيرهای چند‌ماهه و به‌صورت نسيه به دستشان می رسيد.

دولت در طول چند دهه گذشته به‌دليل مشكلات مالی و كسری بودجه مدت‌ها كشاورزان را براي پرداخت پولشان معطل می كرد. آمارها نشان می دهد كه دولت صد‌ها ميليارد تومان در بخش‌های مختلف به كشاورزان بدهكار است. با روشي كه در بورس كالا اجرا شده هم كشاورزان می توانند دوروزه به پولشان برسند و هم بخش زيادی از بارهای مالی دولت كاسته می شود.

طبق اخبار دريافتی تا ديروز نيمی از ذرت‌های موجود در انبارهای استاندارد شده استان خوزستان در بورس كالا فروخته شد. برخی خبر‌ها حاكی از آن است كه از اين روش كه به معاملات قبض انبار معروف است، به‌زودی در بخش كشت گندم كه يک محصول استراتژيک است نيز استفاده خواهد شد.در مبادلات ديروز ۱۰هزار و ۷۰۰تن ذرت با استفاده از همين روش كه نوعی معاملات كاغذی است به ارزش ۶.۶ميليارد تومان فروخته شد.

از زمان آغاز مبادلات اين اوراق در بورس كالا ۲۱۱۱ كشاورز خوزستانی جمعا در طول ۱۶روز كاری ۵۵ هزار و ۹۷۸تن ذرت به ارزش ۳۴ميلياردو ۹۰۰ميليون تومان با همين روش در بورس كالا فروخته‌اند. هم‌اكنون ذرت‌كاران خوزستاني هركيلو ذرت را به قيمت۶۲۰تومان در بورس كالا با استفاده از معاملات گواهی سپرده كالايی می فروشند و ۶۵درصد از پولشان را ظرف ۲‌روز از طريق بورس كالا دريافت می كنند. بقيه مبلغ حاصل از فروش نيز كه توسط دولت بايد پرداخت شود، براساس توافق‌های انجام شده در مدت ۲هفته به‌حساب كشاورزان خوزستانی واريز می شود.نكته حائز اهميت اين است كه بخش زيادی از اين محصول توسط بخش خصوصی و تعاونی در بورس كالا خريداری می شود.

قبض انبار چيست؟

محمد اسكندری، معاون بورس كالای ايران درباره انجام معامات گواهی سپرده يا قبض انبار در بورس كالا گفت:در معاملات گواهی سپرده كالا كشاورزانی محصولاتشان را در انباری كه مورد پذيرش بورس كالاست می سپارند يا اصطلاحا به وثيقه می گذارند و در قبال اين محصول يک گواهی سپرده صادر می شود.

او با بيان اينكه اين گواهی به‌عنوان اوراق بهادار قابليت دادوستد دارد، افزود: در مبادلات گواهی سپرده كالا بسياري از ريسک هايی كه در گذشته مبادلات كشاورزی را تهديد می كرد به پايين‌ترين سطح میرسد چون يک انباردار امين كه مورد پذيرش بورس كالا هم هست اين كالا را نگهداری می كند و به جای اينكه در هر معامله كالا تحويل داده شود اوراق بهادار مورد دادوستد قرار می گيرد.

وی با اشاره به اينكه از امسال اين طرح به‌صورت پايلوت براي خريد تضمينی ذرت در استان خوزستان در حال اجراست، توضيح داد: در گذشته دولت با اجرای سياست خريد تضمينی، ذرت كشاورزان خوزستانی را خريداری می كرد كه در آن روش نهاد‌هايی از سوی دولت محصول را به قيمت مشخصی خريداری می كردند و آن را در بازار به قيمت كمتری می فروختند، اما امسال اين روش به قيمت تضمينی تغيير كرد و بر اساس آن كشاورزان می توانند محصولاتشان را در قالب گواهی سپرده با قيمت رقابتی در بورس كالا بفروشند و بخش عمده پولشان را به‌صورت نقد و دوروزه دريافت كنند.

اسكندری با بيان اينكه قيمت مدنظر دولت برای هر كيلو ذرت امسال ۹۶۰تومان است، گفت: اين موضوع خيلي به نفع كشاورزان شده، چرا كه می توانند بخش عمده‌ای از پولشان را به‌صورت نقد از طريق بورس كالا دريافت ‌كنند. در حال حاضر كشاورزان ذرتشان را از طريق بورس كالا به قيمت هر كيلو۶۲۰تا ۶۴۰تومان به‌صورت نقد می فروشند و قرار است بقيه اين مبلغ را دولت پرداخت كند.

معاون بورس كالا ادامه داد: در گذشته معمولا پول كشاورزان با وقفه طولانی از سوی دولت پرداخت می شد اما الان كشاورزان بخش عمده پولشان را نقدا دريافت می كنند و مابه‌التفاوت اين رقم نيز طبق آماري كه بورس كالا به سازمان مديريت و وزارت جهادكشاورزی اعلام می كند به كشاورزان پرداخت می شود.

انجام مبادلات قبض انبار كالاهای ديگر

اسكندری از انجام مبادله محصولات ديگر كشاورزی با اين روش در بورس كالا خبر دادو گفت: به‌زودي گواهی سپرده به كالاهای ديگر هم تسری پيدا خواهد كرد كه در آينده اخبارش اعلام خواهد شد.او تأكيد كرد: فعلا در گام اول قرار است معاملات گواهی سپرده برای ۲ محصول جو و ذرت برای چند استان ديگر نيز اجرا شود، اما به‌طور كلی اين اوراق قابليت اجرا روی محصولاتی مانند فلزات گرانبها، فولاد و برخی محصولات پتروشيمی نيزداراست.

ويژگی قبض انبار براي كشاورزان چيست؟

معاون بورس كالای ايران درباره ويژگی های معاملات قبض انبار براي كشاورزان و دولت گفت: معاملات گواهی سپرده يا قبض انبار در بورس كالا از ۲ جنبه قابل بررسی است؛ اولا كه اين معاملات به كشاورزان معرفی میشود و آنها می توانند از مزايای آن بهره‌مند شوند ثانيا اينكه با اجراي روش «قيمت تضميني» هزينه‌های جانبی دولت در اين بخش مانند هزينه‌های انبار داری، حمل‌ونقل، هزينه افت محصول وهزينه‌هاي ناشی از كيفيت بد محصولات، كاهش خواهد يافت. او افزود:در واقع می توانيم بگوييم كه با انجام معاملات گواهی سپرده ذرت هم كشاورزان راضی تر هستند و هم دولت بار مالی كمتری را تحمل خواهد كرد.

منبع: همشهری 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها