کراپ‌شده - نفت

در چند هفته اخیر عواملی که بر قیمت این ماده خام تاثیر داشته اند سبب عملکرد منفی بازار شده و این روزها گمانه زنی ها در باره افق بهای نفت در سال جاری میلادی افزایش یافته، چرا که به نظر می رسد تحولاتی در حال رخ دادن است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، نشست دیروز در کویت که در آن، اعضاء اوپک و تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان شرکت خواهند کرد در مرکز توجه سرمایه گذاران در بازار نفت قرار دارد. قرار است در این نشست میزان پایبندی به برنامه کاهش عرضه نفت اعلام شود.

در نشست پایان هفته، اعضاء گروه ناظر بر برنامه کاهش عرضه یعنی کویت، الجزایر، ونزوئلا، روسیه و عمان شرکت می کنند.

قیمت نفت برنت در ماه های دسامبر، ژانویه و فوریه یعنی در سه ماه قبل از ماه جاری میلادی، در محدوده ۵۵ دلار در هر بشکه نوسان می کرد که ۵ تا ۷ دلار بالاتر از قیمت ها در ماه های قبل از آن بود زیرا اعضاء اوپک و برخی کشورهای تولیدکننده نفت از جمله روسیه، بر سر کاستن از عرضه نفت به توافق رسیدند.

طبق برنامه یاد شده، در نیمه نخست سال جاری میلادی، عرضه نفت این کشورها در مجموع ۱.۸ میلیون بشکه در روز کمتر از قبل است. توافق بی سابقه بر سر کاستن از عرضه نفت سبب شد قیمت ها رشد کند اما از ابتدای ماه جاری میلادی یعنی در سه هفته اخیر شاهد کاهش قیمت نفت به محدوده ۵۰ دلار هستیم.

کاهش قیمت ها تحت تاثیر عواملی رخ داده که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم. تحلیلگران معتقدند پایا بودن این عوامل سبب می شود افق بازار چندان امیدبخش نباشد.

یکی از عوامل مهم کاهش قیمت ها، افزایش تولید نفت در آمریکاست. گزارش های رسمی نشان می دهد تعداد چاه های نفتی فعال در این کشور دو هفته پیش برای دهمین هفته پی در پی افزایش یافته و به ۶۵۲ حلقه رسیده است. سال پیش در این زمان، تعداد یاد شده ۳۷۲ حلقه بود. همچنین ذخیره نفت آمریکا و دیگر کشورهای توسعه یافته در بالاترین میزان قرار دارد و این امر نشان می دهد برنامه کاهش عرضه نتوانسته به کاهش ذخیره نفت و مازاد آن در بازار منجر شود.

البته یک عامل افزایش ذخیره نفت آمریکا، کاهش فصلی فعالیت پالایشگاه هاست.

عامل دیگر کاهش قیمت نفت، تردید درباره پایبندی به برنامه کاهش عرضه است. برخی تحلیلگران معتقدند اگر قیمت نفت کاهش یابد میزان پایبندی به برنامه یاد شده کاهش خواهد یافت و تولیدکنندگان تلاش خواهند کرد سهم بالاتری از بازار را به تصاحب خود درآورند.

بانک سوسیته جنرال در گزارش خود پیش بینی کرده قیمت نفت برنت در پایان سال جاری میلادی به ۶۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید زیرا به باور تحلیلگران این بانک فرانسوی، برنامه کاهش عرضه نفت تا پایان سال جاری میلادی تمدید خواهد شد.

از سوی دیگر تحلیلگران بانک جی پی مورگان معتقدند در نیمه دوم سال جاری میلادی قیمت نفت آمریکا و نفت برنت به ترتیب ۵۳.۷۵ دلار و ۵۵.۷۵ دلار خواهد بود. سال آینده قیمت ها ۰.۲۵ دلار بالاتر از ارقام یاد شده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها