طلا

قیمت طلا در هفته اخیر تحت تاثیر کاهش ارزش دلار و بروز برخی ریسک های سیاسی و اقتصادی، افزایش یافته و امروز قیمت هر اونس فلز زرد در سطح ۱۲57 دلار در نوسان است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، عامل اصلی رشد قیمت طلا طی دو هفته اخیر، کاهش ارزش دلار و پیش بینی عملکرد منفی این ارز در ماه های آینده بوده البته برخی علل دیگر نیز بر جذابیت طلا افزوده که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

هفته قبل در نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، نرخ های بهره بالا برده شد اما در بیانیه پایانی نشست، بر تدریجی بودن افزایش نرخ های بهره تاکید شد. این درحالیستکه سرمایه گذاران انتظار داشتند بانک مرکزی به افزایش سریع تر نرخ های بهره اشاره کند.

در بیانیه پایان نشست اعلام شد، اگر شرایط مناسب باشد امسال 3 بار و سال آینده میلادی 3 بار دیگر نرخ های بهره بالا برده می شود. این پیش بینی به کاهش قابل ملاحظه شاخص دلار و رشد قیمت طلا منجر شد. انتظار می رود در سال جاری میلادی، تدریجی بودن افزایش نرخ های بهره عاملی برای حمایت از قیمت طلا باشد.

عامل دیگر جذابیت طلا برای سرمایه گذاران، تردیدهایی است که در باره عملی شدن وعده های ترامپ بوجود آمده است. در ماه های اخیر خوشبینی سرمایه گذاران درباره افق اقتصاد آمریکا به رشد قابل ملاحظه شاخص های مالی منجر شده است. پس از اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، قیمت طلا به شدت کاهش یافت زیرا همه تصور می کردند بازدهی سرمایه گذاری در بازارهای مالی به شدت بالا خواهد بود.

در سه ماه اخیر، یعنی از ابتدای سال جاری میلادی، قیمت طلا رشد کرده و بخشی از کاهش آن جبران شده است. در روزهای گذشته، برخی نشانه ها از ناتوانی ترامپ در اجرای فوری وعده هایش نمایان شده است. ترامپ وعده داده بود از مالیات ها بکاهد، قوانین دست و پاگیر را حذف کند و هزار میلیارد دلار صرف توسعه زیرساخت ها کند.

او در هفته های اخیر بر اجرای این وعده ها تاکید کرده اما در چند روز گذشته مشخص شده که حتی اگر کنگره با برنامه های ترامپ موافق باشد اجرای آنها زمانبر است. و باید یه این نکته اشاره کرد که در برخی موارد، جلب نظر تعداد کافی از نمایندگان کنگره کار آسانی نیست.

تحلیلگران معتقدند هر گونه تردید درباره تحقق وعده های ترامپ به ضعف بازارهای مالی و رشد قیمت طلا منجر می شود.

به این ترتیب، به باور کارشناسان شرایط کنونی به رشد قیمت طلا کمک می کند اما نوسان ها ادامه پیدا خواهد کرد. برخی نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند که امسال قیمت طلا مانند سال گذشته میلادی رشد خواهد کرد.

سرمایه گذاران در بازار طلا عموما بر اخباری که از تصمیم های کنگره آمریکا در باره برنامه های ترامپ منتشر می شود تمرکز کرده اند. همگامی کنگره با برنامه های ترامپ به رشد ارزش دلار و کاهش قیمت طلا منجر می شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها