بورس كالا

هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

کاهش بار مالی دولت با اجرای طرح قیمت تضمینی

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، وزیر جهاد کشاورزی هفته گذشته در نشست نوروزی خود با تقدیر از بورس کالای ایران از کاهش هزینه های دولت با اجرای طرح قیمت تضمینی خبر داد.

در نشست نوروزی وزیر جهاد کشاورزی که با حضور جمعی از مدیران ارشد این وزارت و سایر دستگاه های اجرایی، تشکل های صنفی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل شد محمود حجتی با اشاره به لزوم و مزایای جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی،از اقدام بورس کالای کشاورزی در معاملات محصول جو تقدیر کرد و گفت: با این اقدام،دولت ۷۰۰ میلیارد تومان نقدینگی کمتری اختصاص داد.

وی سپس در این نشست بر لزوم پرداخت به موقع سهم کشاورزان و حفظ اعتماد کشاورزان به بورس کالا تاکید کرد.

بهبود اقتصاد کشاورزی

 عضو هیئت رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هفته گذشته بابیان اینکه قیمت تعیین شده در بورس کالای ایران شفاف است گفت: قیمت ها در بورس همسو با هزینه تولید و سود مناسب برای کشاورز است و همین موضوع موجب می شود تا بازاراقتصادی کشاورزی در شرایط بهینه قرار گیرد.

علی بختیاری با بیان اینکه ارائه محصولات کشاورزی در بورس کالا نیازمند تدوام تولید است، تصریح کرد: اگرچه در خریدهای غیر بورسی در صنعت کشاورزی امکان فروش تولیدات در سرمزرعه نیز وجود داردف اما دیگر خریدار اطمینان کامل از خرید محصول با کیفیت و استاندارد لازم را نخواهد داشت، این در شرایطی است که در بورس برای ارائه محصولات کشاورزی  باید محصول  از انبار بر طبق سفارش مشتری خارج شود در ضمن این که اطمینان خاطر از نظر کیفیت و قیمت نیز وجود دارد.

نظم دهی نرخ محصولات کشاورزی

 از سویی نماینده مردم سمیرم درمجلس نیزهفته اخیر در گفت و گویی در رابطه با عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: ارائه محصولات کشاورزی در بورس کالا نیازمند تدوام تولید همراه با کاهش هزینه های جاری است تا تولیدات قابلیت رقابت در بازار بین المللی کشاورزی را داشته باشند.

اصغر سلیمی درباره وضعیت ارائه این محصولات در بورس نیز اظهار داشت: نظم دهی نرخ محصولات کشاورزی در بورس کالا از مزیت های ارائه محصولات کشاورزی در این بازار مالی به شمار می آید، البته نا گفته نماند که توسعه انبار،کاهش هزینه تولید، تدوام تولید محصولات برطبق بازار مصرفی، ورود به فضای رقابتی بازار صادراتی از مولفه های اجنتاب ناپذیر حضور محصولات کشاورزی در بورس کالا محسوب می شود.

توسعه فعالیت‌ها و ابزار نوین مالی

مدیرعامل بورس کالای ایران نیز طی هفته اخیر در رابطه با توسعه فعالیت‌ها و ابزار نوین مالی در بورس کالا گفت: با توسعه فعالیت‌ها و ابزارهای جدید، نقش بازار سرمایه در توسعه اقتصاد کشور در سال جدید پررنگ تر می‌شود.

حامد سلطانی نژاد با اشاره به فعالیت‌های بورس کالا در  سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" گفت: سال گذشته اقتصاد ایران دوره جدیدی را تجربه کرد و اقتصاد کشور بعد از مدت‌ها طی این دوره شاهد رشد مناسبی بود، در این شرایط بورس کالا نیز با بهره گیری از فضای مثبت اقتصادی و با تلاش در راه توسعه فعالیت های خود با رشد چشمگیر میزان معاملات و توسعه ابزارهای مالی جدید سال پرکار و پرباری را پشت سر گذاشت، به طوری که رشد بیش از ۲۰۰ درصدی حجم معاملات محصولات کشاورزی را می توان یکی از مهمترین رویدادهای سال ۹۵ بیان کرد.

٩٥، سال دگردیسی تالار کشاورزی

یک کارشناس بازار سرمایه هفته اخیر طی گفت و گویی سال ۱۳۹۵ را سال دگردیسی و رونق معاملات کشاورزی در بازار فیزیکی بورس کالا دانست و گفت: سال گذشته حجم کلی معاملات در بخش داخلی رشد حدود ۱۴ درصدی را تجربه کرد، همچنین نکته قابل توجه افزایش چشمگیر معاملات در تالار فرعی بوده که عمده آن بدلیل انتقال معاملات خارج از گونه در بخش پتروشیمی به این تالار است.

امیر مسعود پرور ادامه داد: در بخش کشاورزی رشد معاملات در هر دو حوزه داخلی و صادراتی مشهود و ملموس بود، به طوری که در آن دولت توانست طرح خرید تضمینی محصولات کشاورزی را در آن پی گیرد و رضایت کشاورزان را به همراه داشته باشد، اما از آنجا که بورس کالا به عنوان مهمترین رکن معاملات شفاف در حوزه های کالایی کشور محسوب می شود جای تامل است که هنوز در بخش صادراتی از ظرفیت های بورس کالا به طور کامل استفاده نمی شود، البته بورس کالا در این حوزه برنامه های زیادی در دستور کار دارد که به نظر در سال آینده شاهد توسعه معاملات صادراتی و برنامه های بین الملی این بورس باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها