دلار

عملکرد شاخص دلار در سه ماهه نخست سال جاری میلادی منفی بوده و رقم شاخص از بالای ۱۰۳ در ابتدای سال به محدوده ۱۰۰.۳ در روز جمعه کاهش یافته است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در ماه گذشته میلادی (مارس) که روز جمعه پایان یافت، نیز شاخص دلار کاهش یافت اما طی هفته گذشته شاهد رشد این شاخص بودیم عوامل مختلف بر ارزش دلار یورو و پوند انگلستان تاثیر دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

تحلیلگران معتقدند عملکرد دلار در برابر یورو، پوند انگلستان و ین ژاپن در یک هفته، یک ماه و سه ماه آینده مثبت است. متوسط نسبت یورو به دلار در هفته پیش رو ۱.۰۶۱۰ پیش بینی شده است. در یک ماه و سه ماه آینده متوسط این نسبت به ترتیب ۱.۰۵۱۷ و ۱.۰۴۲۳ پیش بینی شده که نشان دهنده کاهش ارزش یورو در برابر دلار است.

نخستین عامل موثر بر ارزش دلار، سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکاست. این نهاد دسامبر سال ۲۰۱۵ ، دسامبر سال گذشته میلادی و ماه گذشته نرخ های بهره را بالا برد و در نشست اخیر خود پیش بینی کرد امسال دو بار دیگر نرخ های بهره بالا برده می شود. در بیانیه پایانی نشست، بر تدریجی بودن افزایش نرخ ها تاکید شد و همین عامل فشار قابل ملاحظه ای بر ارزش دلار وارد کرد. پیش بینی شده در سال آینده میلادی نیز ۳ بار نرخ های بهره بالا برده خواهد شد.

بانک مرکزی آمریکا در حوزه افزایش نرخ های بهره با احتیاط رفتار می کند زیرا تبعات سیاست های دولت جدید این کشور مشخص نیست. ترامپ در ۷۰ روزی که در کاخ سفید مستقر بوده اقداماتی انجام داده که به باور بسیاری از اقتصاددان ها به زیان اقتصاد آمریکاست. همچنین او برای اجرای وعده های انتخاباتی خود با موانعی مواجه است و این به معنای تحقق نیافتن رونقی است که او وعده داده بود.

او وعده داده بود از مالیات ها بکاهد، هزار میلیارد دلار صرف توسعه زیرساخت ها کند و مقررات دست و پاگیر را حذف کند اما اجرای هر یک از این وعده ها مستلزم موافقت کنگره و تامین مالی است که فرایندهایی زمانبر هستند. تاخیر در اجرای این وعده ها سبب کاهش نرخ رشد اقتصاد و فشار بر ارزش دلار خواهد شد.

روابط اقتصادی و تجاری آمریکا و چین نیز یک عامل موثر بر ارزش دلار است. این هفته رییس جمهور چین به آمریکا سفر می کند تا با ترامپ گفتگو کند. محتوای این گفتگو اهمیت بالایی دارد زیرا از ماه ها قبل درباره تنش های تجاری بین دو کشور نگرانی هایی وجود داشته و اکنون سرمایه گذاران منتظر هستند تا ببینند این تنش ها چگونه رفع خواهد شد. شدت یافتن تنش ها به اقتصاد هر دو کشور لطمه وارد می کند و سبب کاهش ارزش دلار خواهد شد. بین آمریکا و اروپا نیز تنش های تجاری بیشتر شده است.

در هفته پیش رو، چند تن از اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهند کرد و دیدگاه آنها درباره زمان مناسب برای افزایش نرخ های بهره بر ارزش دلار تاثیر خواهد گذاشت. این هفته همچنین داده هایی از بخش های مختلف اقتصاد آمریکا، انگلستان و منطقه یورو منتشر می شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها