نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، اصرار مکرر برخی صاحبان صنایع پتروشیمی برای خروج از بورس کالا را رمز گشایی کرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، پدارم سلطانی گفت: از آنجا که صادرات برای تولید کنندگان پتروشیمی صرفه زیادی دارد، طبیعی است که اصرار داشته باشند روند فروش داخلی آنها با کمترین نظارت روبه رو شود. به این ترتیب بهترین راه حل برای رسیدن  آنها به این مقصود، خروج مواد پتروشیمی از بورس کالاست تا به راحتی بتوانند برای صادرات بی رویه و کسب سودهای بسیار بالا برنامه ریزی کنند؛ نگاهی که حمایت از تولید داخل و صنایع پایین دستی، دیگر در آن  جایی ندارد. 

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، تشدید حضور دلالان در این بازار را از دیگر عواقب خروج پتروشیمی ها از بورس کالا دانست و افزود: در صورت خروج مواد پتروشیمی از بورس کالا، این واسطه ها هستند که قدرت می گیرند؛ به نحوی که به راحتی می توانند با خرید مقدار زیادی مواد و احتکار آن، گرانی و آشفتگی در بازار را رقم بزنند.

سلطانی، با بیان اینکه خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا جز ضربه به سلامت اقتصاد و گسترش فساد، پیامد دیگری در صنعت پتروشیمی به دنبال نخواهد داشت، گفت: با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا مخالفیم چرا که تجربه و مقایسه بازار پتروشیمی قبل و بعد از تاسیس بورس کالا نشان داده که این بورس،  صحیح و شفاف عمل کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در بازار آزاد نمی توان نظارتی بر عرضه مواد به واحدهای تولیدی داشت، گفت: بهتر است قبل از آن که با تصمیمی نادرست، به اقتصاد کشور لطمه ای وارد شود عوامل و دست اندرکاران صنعت پتروشیمی، طی جلساتی با حضور مسوولان بورس کالا معاملات مواد پتروشیمی را به بهترین شکل ممکن  سامان دهند تا به سود منافع ملی و تولید کشور باشد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه با برگزاری جلسات هم اندیشی و تقویت رقابت در معاملات بورس کالا دیگر بهانه ای برای  خروج باقی نمی ماند، تصریح کرد: متاسفانه برخی ها عادت کرده اند هر مشکل زیر بنایی را که در حوزه های مختلف به خصوص پتروشیمی پیش می آید به گردن بورس می اندازند؛ در حالی که تمام افراد و مسوولانی که با این بخش ارتباط دارند در این اتفاقات دخیل هستند. 

منبع: سنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها