بهزادفر

به طور عموم روال مرسوم اصناف و صنایع این است که با برگزاری نمایشگاه هایی منظم، از آخرین رویدادها و دستاوردهای صنعت خود با خبر می شوند؛ بازارهای پولی و مالی نیز از این قاعده کلی مستثنی نیستند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مدیر امور اعضای کانون کارگزاران و مدرس دانشگاه ضمن بیان مطلب فوق، در خصوص برگزاری فاینکس ۲۰۱۷ گفت: نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه طی ۱۰ سال گذشته تاکنون به­ صورت نسبتا منظم برگزار شده و به‌عنوان مهم­ترین رویداد حوزه­ پولی و مالی کشور مطرح است.

بهنام بهزادفر ادامه داد: برگزاری چنین نمایشگاهی می تواند به محلی برای جذب مشتریان جدید توسط ارکان درگیر در بازار هدف (کارگزاران در حوزه «بورس و بیمه» و بانک ها)، مکانی برای معرفی رخدادها و نوآوری های جدید بازار مالی، محلی برای برگزاری گردهمایی ها و مشورت های تخصصی، جایی برای عرضه و تقاضای نیروی کار متخصص تبدیل شود.

این استاد دانشگاه ویژگی های ممتاز نمایشگاه بورس، بانک و بیمه را برشمرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه در شرایط پسابرجام یکی از مهمترین ویژگی های آن است. در حال حاضر بخشی از فرآیندهای دست و پاگیر حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه اصلاح شده و آمادگی بیشتری نسبت به حضور آن ها وجود دارد، هم­چنین بسیاری از موانع تحریمی برداشته شده و عملا مانعی برای حضور خارجیان به بازار سرمایه کشور نیست، از این لحاظ می توان این نمایشگاه را متمایز دانست.

وی افزود: همان‌گونه که متولیان بازار سرمایه عنوان کردند، افتتاح حساب برای سرمایه گذاران خارجی، نقل و انتقالات منابع پولی و حساب متولی از جمله اتفاقات مهم، طی برگزاری نمایشگاه خواهد بود که رویداد بسیار مهمی است.

مدیر امور اعضای کانون کارگزاران ادامه داد: از طرفی ویژگی ممتاز دیگر این نمایشگاه ورود ابزارهای نوین مالی در سال گذشته در بورس­های کشور است که در این نمایشگاه می تواند در نشست­ها و کارگاه های تخصصی به بحث و تبادل نظر گذاشته شود.

وی ادامه داد: در کشور هنوز فرهنگ سازی لازم برای بهره برداری از ابزار هایی همچون معاملات آتی سهام به ویژه معاملات آتی برای شاخص سهام، فروش استقراضی و سایر ابزارهای این چنینی خالیست و این نمایشگاه می تواند فرصت مناسبی برای سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان درگیر باشد تا این ابزارها در این محیط معرفی شده و توسط عموم مردم شناخته شوند و هم­چنین در خصوص راه اندازی برخی از این ابزار همفکری لازم صورت گیرد.

بهزادفر به فرصت های پیش روی مسئولین و ارکان درگیر در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: طبق اظهار نظر مسئولین بورس تاکنون حدودا ۱۱ میلیون کد سهامداری صادر شده که نسبت به جمعیت ۸۰ میلیونی کشور حدودا ۱۴% را تشکیل می دهد. این در حالیست که طبق مطالعه موردی صورت گرفته در کشور آمریکا حدودا ۵۵% افراد در سال ۲۰۱۵ سهامدار در بازار سرمایه هستند که این نسبت در چند سال گذشته حتی ۶۵% نیز بود. ضریب نفوذ سایر کشورهای پیشرفته نیز بیشتر از کشورمان است. این موضوع نشان می دهد مردم کشور هنوز با بازار سرمایه آشنایی کافی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه طبیعتا فراگیر شدن بازار سرمایه می تواند موجب رشد و اعتلای این بازار شود، گفت: وجود چنین نمایشگاه هایی می تواند ورود اشخاص بیشتری به بازار سرمایه رقم بزند و به توسعه آن کمک کند.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: برای غنی ­تر شدن این نمایشگاه پیشنهاد می شود ارکان درگیر اجرایی از حضور نخبگان علمی و اشخاص باتجربه و پیشکسوت در این نمایشگاه استفاده کنند. واقعیت این است که به رغم آنکه بورس کشورمان سابقه ۵۰ ساله دارد، بورس نوپایی محسوب می شود. حضور اساتید مطرح دانشگاه، دانشجوهای رشته­ های مرتبط مالی و پیشکوستان در نمایشگاه و استفاده از نظرات آن ها در کارگاه های تخصصی می تواند بسیار مفید و مثمر ثمر باشد.

منبع: سنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها