بورس کالا

هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

نقش بورس کالا در توسعه تجارت بین الملل

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، معاون مناطق ویژه اقتصادی شورای عالی مناطق آزاد هفته گذشته در گفت و گویی با اشاره به عملکرد بورس کالا در اقتصاد ایران اظهار داشت: کشوری که به دنبال آزادسازی اقتصادی، دستیابی به اقتصادآزاد، به دست آوردن سهمی از بازار جهانی و برخوردار شدن از روابط و تجارت بین الملل است، نمی تواند از پتانسیل های بازاری مانند بازار سرمایه که در بخش های مختلف در حال فعالیت است، استفاده نکند.

جعفر ‌آهنگران، در ادامه با بیان اینکه بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه اقدامات زیادی را در راستای بهبود وضعیت بازار کالاها انجام داده است؛ افزود: بورس کالا علاوه بر مناسب کردن قیمت ها، دسترسی متقاضی و عرضه کننده با یکدیگر را آسانتر کند؛ همچنین کالاهای استراتژیک نیز از طریق عرضه در بورس کالا از معاملات قانونمندی بهره مند شده و قیمت مشخصی برای معامله خواهند داشت.

بورس کالا آمد، بورس انرژی و سپرده‌گذاری در راهند

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران  هفته اخیر با اشاره به پذیرش سهام بورس کالای ایران در تابلو الف بازار پایه فرابورس خبر داد که بورس انرژی و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز در حال طی کردن مراحل قانونی برای پذیرش ورود به تابلو الف فرابورس جهت معامله سهام خود هستند.

امیرهامونی با اشاره به پذیرش سهام بورس کالای ایران در تابلو الف بازار پایه فرابورس گفت: سهام بورس کالا همانند باقی شرکت‌ها در فرابورس پذیرفته‌شده است و این بورس پس از طی مراحل پذیرش به تابلو الف بازار پایه آمده و در این خصوص باید گفت پذیرش و معامله سهام یک شرکت بورسی در فرابورس اقدام بسیار مهمی تلقی می‌شود، به طوری که این مهم گام بزرگی در خصوص شفاف‌ کردن و روان‌سازی انجام معاملات و فراهم شدن زمینه‌های لازم به منظور تقویت این دو بورس است که ماموریت تامین مالی آنها را نیز بیش از پیش موجب خواهد شد.

نقش بورس کالا در اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال

یک استاد دانشگاه در هفته اخیر ایجاد رقابت سالم در فضای کسب و کار را از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: با جلوگیری از رانت های مالی و اطلاعاتی، بازار سرمایه می تواند نقش بی‌بدیلی در تحقق شعار امسال ایفا کند به عنوان مثال بورس کالا می تواند با ایجاد فضای رقابت سالم در عرضه کالای ایرانی، مانع واردات بی رویه به کشور شود تا محصول ایرانی با کیفیت خوب و قیمتی مناسب به مصرف کننده داخلی برسد.

مالک رحمتی، در ادامه با اشاره به شعار امسال گفت: در سال اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال یکی از اثر گذارترین نهادها برای تحقق عملی این استراتژی نظام بازار سرمایه کشور است که می تواند به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور عمل کند، هر چند که بازار سرمایه دماسنج اقتصاد واقعی است ولی با نقش آفرینی که این بازار به ویژه در بورس کالا در شرایط  فعلی اقتصاد ایران می‌تواند انجام بدهد نتایج آن به رشد جهشی اقتصاد و رونق تولید ملی منجر خواهد شد .

ضرورت فرهنگ‌سازی ابزارهای جدید در بورس کالا

مدیرکالایی کارگزاری بانک آینده هفته اخیر بورس فرهنگ سازی مخاطبان در گروه کالاهای جدید اقدام مهمی دانست و گفت: باید به فرهنگ‌سازی ابزارهای جدید در بورس کالاتوجه ویژه داشت، چرا که عرضه کنندگان با انجام عرضه خود در بورس کالا تمایل به حضور در این بازار شفاف را نشان داده اند، بنابراین بهتر است در زمینه آشنایی خریداران طی سال جاری تلاش های بیشتری صورت گیرد.

فرزاد هیبتی همچنین در مورد عملکرد بورس کالا در سال گذشته و فرهنگ‌سازی شناسایی ابزارهای جدید گفت: عملکرد بورس کالا را میتوان در چند بخش مورد بررسی قرار داد که مهمترین آن توسعه بازار فیزیکی بود، در این بخش با پذیرش محصولات جدید نسبت به توسعه بازار اقدام شده، اما تنها نکته ای که باید بیشتر به آن توجه کرد فرهنگ سازی مخاطبان در گروه کالاهای جدید است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها