نفت

هفته پیش بهای نفت روند صعودی در پیش گرفته بود که البته دلایل رشد قیمت ها متفاوت بود.

 به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، قیمت نفت در آخرین روز از هفته گذشته به رغم افزایش ذخیره نفت آمریکا در هفته پایانی ماه گذشته میلادی (مارس)، افزایش یافت. برخی تحلیلگران معتقدند تغییراتی که در بازار این ماده خام ایجاد شده پایدار خواهد بود در حالیکه عده ای دیگر می گویند شاخص های بنیادی بازار تغییری نداشته و هر گونه افزایش قیمت ها زودگذر است.

هفته گذشته قیمت نفت پیوسته افزایش یافت و این درحالی بود که ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر رشد کرد و بنا به اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذحیره نفت این کشور در هفته پایانی ماه گذشته میلادی (دو هفته پیش)، با ۱.۵ میلیون بشکه افزایش به ۵۳۵.۵ میلیون بشکه رسیده که رقمی بی سابقه است.

ذخیره نفت آمریکا در هفته های اخیر پیوسته افزایش یافته و این بدان معناست که برنامه کاهش عرضه نفت که از سوی اوپک و برخی دیگر از کشورهای تولیدکننده نفت از جمله روسیه در حال اجراست تاثیر مورد نظر را در بر نداشته است.

از سوی دیگر، آژانس بین المللی انرژی در گزارش اخیر خود پیش بینی کرده تولید نفت آمریکا در سال جاری میلادی و سال آینده به ترتیب ۳۰۰ هزار بشکه و ۵۰۰ هزار بشکه بالاتر خواهد رفت. همچنین تولید نفت در برخی دیگر از کشورها از جمله کانادا و عراق در حال افزایش است و این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

در ماه گذشته میلادی قیمت نفت به میزانی قابل ملاحظه کاهش یافت زیرا نه تنها بر ذخیره نفت آمریکا افزوده شده بود بلکه پیش بینی شده بر تولید نفت آمریکا افزوده می شود. مشاهده می شود که این دو عامل هنوز هم وجود دارد اما قیمت ها رشد کرده اند.

اما دلیل رشد قیمت ها چیست؟ کارشناسان معتقدند بخشی بزرگ از افزایش قیمت ها حاصل سفته بازی است زیرا عملا در شاخص بنیادی بازار تغییری ایجاد نشده است.

برای مثال، امسال رشد تقاضای جهانی برای نفت ۱.۴ میلیون بشکه است و طیق برنامه کاهش عرضه که در نیمه نخست سال جاری میلادی اجرا می شود و میزان پایبندی به آن بالا بوده است ۱.۸ میلیون بشکه از عرضه نفت برخی اعضاء اوپک و ۱۱ کشور تولیدکننده نفت غیرعضو این سازمان کاسته می شود. همچنین تولید نفت آمریکا و ذخیره نفت این کشور در حال افزایش است. این ها عوامل بنیادی موثر بر قیمت نفت هستند که تغییری در آنها ایجاد نشده است.

اما یک عامل جدید بوجود آمده که به افزایش قیمت ها کمک کرده است: افزایش فعالیت پالایشگاه ها در آمریکا برای تامین بنزین مورد نیاز در تابستان. اما باید دانست که این عامل نمی تواند رشد ۵ دلاری قیمت نفت را توجیه کند. واقعیت این است که ذخیره بنزین آمریکا اکنون ۲۳۹ میلیون بشکه است که بالاترین میزان در این موقع سال طی ۱۷ سال اخیر است.

روز جمعه متعاقب اعلام حمله موشکی آمریکا به سوریه، قیمت نفت ۲ درصد افزایش یافت. البته قیمت نفت تنها برای چند ساعت رشد کرد و در نهایت به سطوح قبلی که در روز پنجشنبه مشاهده شده بود بازگشت. تحلیلگران معتقدند با توجه به اینکه وزارت جنگ آمریکا اعلام کرده قصدی برای ادامه حمله به سوریه ندارد بعید است حملات روز جمعه عاملی پایدار برای بالا رفتن قیمت نفت باشد. البته رشد ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر در این کاهش موثر بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها