در آخرین جلسه میان انجمن صنفی سیمان و بورس کالای ایران مقرر شد از این پس هیچ صادراتی از مرزها بدون هماهنگی بورس کالای ایران صورت نگیرد و عرضه سیمان تنها از این مسیر انجام شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از ایلنا، عبدالرضا شیخان در خصوص کاهش صادرات سیمان به عراق اظهار داشت: از ۲۰ روز پیش دولت عراق تعرفه های وارداتی سیمان را از ۵ درصد به ۴۰ درصد افزایش داد که همین موضوع باعث کاهش ۲۰ درصدی صادرات سیمان ایران به این کشور شد.

وی ادامه داد: البته جلسات متعددی در سازمان توسعه تجارت ایران در این خصوص برگزار شده و تلاش های زیادی برای بازگرداندن تعرفه سیمان به تعرفه های سابق شده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: با توجه به کاهش قیمت نفت، بودجه عراق نیز کاسته شده همچنین ناامنی در این کشور باعث کاهش مصرف سیمان در عراق شده و تولیدکنندگان سیمان این کشور که حدودا در سال ۹.۵ میلیون تن سیمان تولید می کنند درخواست افزایش تعرفه سیمان وارداتی به عراق را داشته اند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد صادرات سیمان به کشور عراق صورت می گیرد افزود: اقدامات موثری برای صادرات سیمان به عراق با همکاری بورس کالای ایران و انجمن سیمان در دست اجراست .

وی ادامه داد: صادرات سیمان از مرزهای چزابه و شلمچه کاهش یافته اما از مرز کردستان همچنان انجام می شود.

وی تصریح کرد: در این راستا جلسات متعددی با بورس کالا داشته ایم و در آخرین جلسه مقرر شد از این پس هیچ صادراتی از مرزها بدون هماهنگی بورس کالای ایران صورت نگیرد و عرضه سیمان تنها از این مسیر انجام شود.

شیخان در پاسخ به این پرسش که قیمت سیمان صادراتی در بورس کالا چقدر پیش بینی شده افزود: هنوز بررسی ها در این زمینه ادامه دارد اما کف قیمت سیمان مد نظر ماست.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به بهای سیمان صادراتی گفت: در حال حاضر نرخ سیمان صادراتی حدود ۵۰ دلار است.

شیخان در خاتمه با بیان اینکه رکود در بازار ساخت و ساز داخل مصرف سیمان داخلی را کاسته است تصریح کرد : ضرورت دارد در خصوص صادرات سیمان شرایط بهتری فراهم شود.

شایان ذکر است؛ بر اساس آمارها میزان صادرات سیمان و کلینکر در ۵ ماهه سال ۹۴ به ترتیب ۴ میلیون و ۷۴۷ هزار تن سیمان و ۱ میلیون و ۸۰۳ هزار تن کلینکر بوده است که صادرات سیمان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۷ درصد کاهش داشته است و میزان صادرات کلینکر نیز تا ۲۶ درصد افت را نشان می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها