طلا

قیمت طلا که در سال جاری میلادی تاکنون ۱۲۵ دلار در هر اونس افزایش یافته تحت تاثیر تنش های ژئوپولیتیک و نگرانی سرمایه گذاران در باره افق اقتصاد آمریکا حمایت شده است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، طی روز های اخیر  قیمت ها نوسانی محدود داشته و برخی تحلیلگران معتقدند قیمت فلز زرد در ماه های آینده عملکرد مثبت خواهد داشت. در ادامه به بررسی دیدگاه تعدادی از نهادهای تحلیلگر درباره افق قیمت طلا می پردازیم. بانک سیتی گروپ در گزارشی جدید پیش بینی خود از قیمت طلا در سال جاری میلادی را بالا برده است. البته به باور تحلیلگران این نهاد مالی، سال آینده میلادی قیمت ها کاهش خواهد یافت.

در گزارش سیتی گروپ آمده است، متوسط قیمت هر اونس طلا در سال جاری میلادی ۱۲۲۰ دلار خواهد بود و سه عامل به رشد قیمت طلا کمک کرده است: تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره، ریسک های حاصل از اقدامات و سیاست های دولت جدید آمریکا و احتمال اندک افزایش مکرر نرخ های بهره در آمریکا. پیشتر سیتی گروپ متوسط قیمت طلا در سال جاری میلادی را ۱۲۰۰ اعلام کرده بود.

همچنین موسسه کپیتال اکونومیکس معتقد است متوسط قیمت طلا امسال پایین تر از سطوح کنونی قیمت ها خواهد بود. از دید کارشناسان این نهاد، متوسط قیمت هر اونس فلز زرد امسال ۱۲۱۵ دلار است. در آستانه هر نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، قیمت ها تحت فشار قرار می گیرد. همچنین اگر از شدت تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره کاسته شود قیمت طلا کاهش خواهد یافت.

موسسه مالی تی دی در گزارش جدید خود آورده است، احتمال افزایش قیمت طلا به بالای ۱۳۰۰ دلار وجود دارد اما احتمال باقی ماندن قیمت ها در این سطوح بسیار کم است و عامل اصلی فشار بر قیمت ها، پیش بینی افزایش نرخ های بهره در آمریکاست. اگر داده های اقتصادی از این کشور منفی باشد برای مدتی کوتاه قیمت طلا به ۱۳۰۵ دلار و ۱۳۰۸ دلار می رسد.

از سوی دیگر بانک کردیت سوییس در گزارش جدید خود دیدگاهی خوشبیانه درباره افق قیمت طلا ارائه کرده است. از دید این نهاد مالی، قیمت هر اونس طلا در پایان سال جاری میلادی به ۱۴۰۰ دلار خواهد رسید. از دید تحلیلگران کردیت سوییس، تداوم سیاست های حمایتی بانک های مرکزی بزرگ و افزایش تدریجی نرخ های بهره در آمریکا سبب جذابیت طلا خواهد شد. قیمت نقره نیز در پایان سال جاری میلادی به ۱۹ دلار در هر اونس افزایش خواهد یافت.

در هفته های اخیر به تعویق افتادن اجرای وعده های ترامپ سبب کاهش ارزش دلار و جذابیت طلا شده است. ترامپ وعده هایی برای رونق بخشیدن به اقتصاد آمریکا داده که به نظر می رسد نمی تواند در آینده نزدیک آنها را عملی کند. از سوی دیگر او با افزایش ارزش دلار مخالف است و همین امر سبب شده برخی تحلیلگران به این باور برسند که افزایش نرخ های بهره در آینده بسیار تدریجی خواهد بود.

بانک مرکزی آمریکا ماه گذشته میلادی نرخ های بهره را بالا برد و پیش بینی شده این اقدام در سال جاری میلادی دو بار دیگر هم انجام خواهد شد. افزایش نرخ های بهره به کاهش جذابیت طلا منجر می شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها