قدیر قیافه

انجمن سنگ آهن در تلاش است تا با توجه به فاصله قیمتی فروش سنگ آهن داخلی و خارجی، اقداماتی را صورت دهد تا شاهد اصلاح قیمت این ماده معدنی در بازار داخلی باشیم.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، قدیر قیافه رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر فروش سنگ آهن دانه بندی شده، کنسانتره و گندله گپ قیمتی دارد. قبلا فرمول تعیین قیمت در بازار داخلی دولتی بود و براساس آن مواد اولیه واحدهای تولیدی تامین می شدند، اما پس از خصوصی سازی و فعالیت سایر نهادها این میزان تغییر کرد.

رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ادامه داد: با این حال فرمول اصلاح شده باز هم از یک اختلاف قیمتی معنادار بین نرخ فروش داخلی با صادرات حکایت دارد. با توجه به همبستگی فولاد و سنگ آهن چنانچه قیمت فروش محصولات فولادی را مد نظر قرار دهیم شاهد ارزان فروشی قیمت سنگ آهن در بازار داخل هستیم.

وی افزود: مشکلات قیمت گذاری سنگ آهن از گذشته وجود داشته و باید اصلاح قیمت در یک مبادله برد-برد صورت بگیرد.

قیافه برای اصلاح شیوه قیمت گذاری گفت: راهکار ما، عرضه تمام محصولات سنگ آهنی و یا تمام محصولات زنجیره فولاد و استفاده از ساز و کار شفاف و رقابتی در بورس است. با عمل به این شیوه، قیمت واقعی و منصفانه محصولات زنجیره در تالار بورس تعیین قیمت می شود. با تحقق این مهم شفاف سازی معاملات بین خریدار و فروشنده با نرخ متعادل همراه خواهد شد ضمن این که با توجه به مقررات بورس کالا ، تسویه حساب و اطمینان از بازگشت به موقع ارزش کالای فروخته شده نیز به شکل مناسبی انجام خواهد شد.

رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با تاکید بر این که بهره گیری از امکان بورس مانعی برای انجام معاملات از راه مذاکره و به صورت توافقی نخواهد بود،گفت:پیشنهاد مشخص ما به عنوان تولید کننده محصولات سنگ آهنی در نشست های متعدد با مدیران بورس کالا مطرح و مقرر شد قیمت داخلی سنگ آهن حاصل کسری از قیمت های جهانی با در نظر گرفتن تخفیفات و هزینه حمل باشد.

وی تصریح کرد: بر اساس اطلاعات ما دولت هیچ علاقه ای به دخالت در قیمت گذاری ندارد و دخالت آن نیز به نفع هیچ یک از طرف ها نیست. باید از روش غیر رقابتی قیمت گذاری فاصله گرفت و معاملات محصولات سنگ آهنی را در بورس کالا آغاز کنیم.

رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ابراز امیدواری کرد که با اصلاح قیمت محصولات سنگ آهنی در بازار داخلی، حرکت رو به جلوی واحدهای تولیدی بالادستی و محصولات فولادی را شاهد باشیم.

این مسئول صنفی در خصوص عرضه محصولات سنگ آهنی در بورس کالا عنوان کرد:همه چیز به شرایط اقتصادی کشور بستگی دارد. ما به صورت کلی با بورس کالا توافقات خودمان را برای ورود به رینگ داخلی بورس انجام داده ایم و امیدواریم به محض آماده شدن بسترها،  معاملات کلید خورده و آغاز شود.

منبع: بورس ۲۴

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها