ارز

معاملات غیررسمی در بازار ارز در حالی به شیوه های مختلف از جمله معاملات فردایی گسترش یافته که هیچ تضمین و مقرراتی بر آن حاکم نبوده و نبود نظارت درست و مکانیزم قانونی در بازار آزاد ارز، موجب بالارفتن ریسک این معاملات و بعضا بروز برخی کلاه برداری ها می شود.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، البته نکته حائز اهمیت اینجاست که انجام معاملات فردایی و سایر معاملات مربوط به آینده در بستری غیرشفاف بیان گر این واقعیت است که فعالان بازار ارز نیز مستعد راه اندازی معاملات آتی هستند و می توان گفت با راه اندازی بازار مشتقه ارزی در بستری شفاف و قانونی با استقبال مواجه خواهد شد.
ضمن اینکه در دنیا نیز معاملات ارز در قالب بازار مشتقه و در ساختاری نظام مند و منسجم انجام می شود و فعالان اقتصادی در بازارهایی متشکل از امکان پوشش ریسک نرخ ارز بهره مند می شوند؛ امکانی که هم اکنون زیرساخت های آن در کشور ما نیز وجود دارد. 

پیش بینی روند آتی و چند مزیت مهم دیگر
در همین ارتباط، مدیرعامل یک شرکت کارگزاری در خصوص مزایای راه اندازی بازار مشتقه ارزی به خبرنگار ایرنا گفت: راه اندازی بازار مشتقه ارزی و معاملات آتی ارز در بازار سرمایه راهکاری مفید برای پوشش ریسک تولیدکنندگان و مصرف کنندگانی است که فعالیتشان وابسته به نرخ ارز است. بر این اساس با راه اندازی بازار ارز و امکان انجام معاملات آتی می توان برای آینده برنامه ریزی کرد و پیش بینی روند آینده را امکان پذیر ساخت.
حسنعلی بشارت احسانی افزود: ایجاد و توسعه بازار مشتقه ارزی برای هجینگ و کنترل ریسک های مترتب با بازار ارز کاربردهای فراوانی دارد. ضمن اینکه ایجاد چنین بازاری قابلیت نقدشوندگی را برای بازار نقدی ارز نیز در پی دارد و معاملات آن را روان می کند.
وی ادامه داد: البته ممکن است پذیرش این بازار در بین فعالان بازار ارز زمان بر باشد؛ اما نکته مهم و اساسی و مزیت اصلی چنین بازاری نسبت به انجام معاملات فردایی در بازار سنتی ارز این است که بازه زمانی معاملات فردایی تنها ۲۴ ساعت است؛ این در حالی است که در بازار مشتقه و به کمک سازوکار معاملات آتی ارز می توان برای سررسیدهای بلندمدت نیز قراردادهای متنوعی ایجاد کرد و طبعاً کاربردهای بیشتری نسبت به معاملات فردایی و یا هر گونه قراردادهایی که امروز در بازار ارز برای آینده و بدون تضمین انجام می شود، دارد.
وی در بیان پیش نیازهای راه اندازی این بازار اظهار کرد: مسئله اصلی راه اندازی این بازار است؛ چرا که به نظر می رسد زیرساخت های آن فراهم است و اگر کاستی و نواقصی هم وجود داشته باشد، به تدریج برطرف می شود. تجربه راه اندازی بازار آتی سکه و مدیریت نوسانات در بازار سکه نقدی از طریق استفاده از ابزارهای مشتقه بورس کالا نشان داده که می توان از این امکان در حوزه تلاطمات ارزی نیز بهره برد.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه راه اندازی بازار ارز برای بخش های مختلف اقتصادی مفید و پرکاربرد است، گفت: با راه اندازی بازار مشتقه ارزی می توان از مزایای متعدد آن استفاده کرد، به شرط اینکه بازار معاملات نقدی منسجمی برای ارز وجود داشته باشد و برای ایجاد چنین بازاری باید بازار ارز تک نرخی داشته باشیم تا بتوان رابطه منطقی و مطلوبی بین بازار نقدی و ابزارهای مشتقه را برقرار کرد.
بشارت احسانی در پاسخ به اینکه آیا در کشور کمبود نقدینگی در حوزه ارز وجود دارد یا خیر؟، عنوان کرد: کمبود ارز در بازار به دلیل عدم تعادل قیمت ها و واقعی نبودن آن است که تعادل عرضه و تقاضا را بر هم می زند؛ این در حالی است که وقتی بازار مشتقه ارز ایجاد شود تعادل هر چه بیشتر در حوزه ارز برقرار خواهد شد.
وی در خاتمه راه اندازی بازار مشتقه ارز را در ایجاد شفافیت قیمتی موثر دانست و بر آغاز هر چه سریع تر معاملات آتی ارز در کشور تاکید کرد.