سلطانی نژاد

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به این که در شرایط کنونی اجرای سیاست خرید تضمینی گندم برای دولت به دلیل بار مالی بسیار سنگینی امکان‌پذیر نیست، گفت: باید به سمتی پیش برویم که سیاست قیمت تضمینی گندم را در قالب بورس کالا اجرایی کنیم.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حامد سلطانی‌نژاد افزود: برای ورود گندم به بازار سرمایه یکی از شرایط این است که گندم مورد حمایت دولت باید استانداردهای حداقلی را داشته باشد.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: مطابق ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی، محصولاتی که قرار است در بورس کالا عرضه شوند و شکل حمایتی آنها از قالب خرید تضمینی به قیمت تضمینی تبدیل شود هر سال باید تعیین شوند و برای سال بعد در خصوص آنها تصمیم‌گیری شود.

وی اذعان داشت: در شرایط کنونی اجرای سیاست خرید تضمینی گندم برای دولت امکان‌پذیر نیست؛ چراکه بار مالی بسیار سنگینی را به دولت تحمیل می‌کند. بنابراین ما به سمتی پیش می‌رویم که سیاست قیمت تضمینی گندم را در قالب بورس کالا اجرایی کنیم.

سلطانی‌نژاد اضافه کرد: بر این اساس کشاورزان محصول خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند و مابه‌التفاوت قیمت فروش در بورس و نرخ حمایتی تعیین شده برای گندم، توسط دولت به حساب تولیدکنندگان واریز خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول؛ از طرفی دیگر برای محصول گندم فقط بحث خرید مطرح نیست بلکه در بحث حمل و نقل آن تا انبارها، نگهداری در انبارها و حتی در قسمت فروش در نانوایی‌ها نیز ما شاهد حمایت دولت از آن هستیم. در همین حال، مشاهده می‌شود که برداشت گندم از فصل بهار تا پاییز ادامه دارد و نهایتا طی ۶ماه باید تکلیف کل محصول تولیدی مشخص شود. بنابراین به طور قطع این حجم از تقاضا طی چنین مدت کوتاهی برای محصول گندم وجود ندارد و باید با اتخاذ سیاست هایی مناسب این مشکل را حل کرد.

مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: اگر قرار باشد در مدت کوتاهی حجم زیادی از محصول گندم وارد بازار شود، قیمت‌ها می‌شکند؛ بر این اساس وجود یک بازارساز و کسی که ذخایر استراتژیک را نگهداری می کند، ضروری است.

وی گفت: در همین حال، مذاکراتی با شرکت بازرگانی دولتی انجام شده است که ابتدا بازار گردان‌هایی داشته باشیم، چون نمی‌توان سیستمی را که وابسته به دولت بوده طی یکسال از آن جدا کرد. بنابراین حداقل باید حمایتی که از جانب خرید انجام می‌شود ادامه داشته باشد و بخش حمل و نقل و انبارداری به بخش خصوصی واگذار شود یا این که دولت هم در این سازوکار حضور داشته باشد ولی نگرش بخش خصوصی را داشته باشد.

سلطانی‌نژاد با اشاره به این که تاکنون تلاش‌های خوبی در راستای استانداردسازی کیفیت گندم انجام شده است ولی این اتفاق رخ نداده که کیفیت گندم همه استان‌ها با هم برابر باشد تصریح کرد: بر این اساس بحث عدم اختلاط گندم مورد بررسی و پایش قرار گرفته است.

وی همچنین با بیان این که در موضوع گندم باید به سمت شفافیت هر چه بیشتر حرکت کنیم اظهار داشت: با این وجود در همین راستا مقاومت‌هایی نیز دیده می‌شود که بالاخره ما باید یک‌بار در اقتصاد تکلیف خود را روشن کنیم که آیا می‌خواهیم به سمت شفافیت حرکت کنیم یا خیر؟

مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: ابهاماتی در مورد این که دولت قیمت خرید تضمینی گندم را مشخص می‌کند و این موضوع با رقابتی بودن قیمت در بورس کالا منافات دارد یا خیر، وجود دارد، که بر این اساس باید اذعان داشت طبق لایحه بودجه سال ۹۷، دولت اجازه می‌دهد این محصول وارد بورس شده و با قیمتی که آنجا تعیین می‌شود، معامله شود و سپس مابه‌التفاوت آن را به حساب تولیدکننده واریز می‌کند. در نتیجه جای هیچ گونه نگرانی برای کشاورزان و فعالان این حوزه از این جهت وجود نخواهد داشت.

وی گفت: از طرف دیگر دو نوع گندم آزاد و یارانه‌ای در بازار وجود دارد که در قسمت گندم یارانه‌ای هدف از عرضه این نوع گندم در بورس فقط شفافیت است، اما در قسمت گندم صنف و صنعت که یارانه‌ای نیست علاوه بر شفافیت، افزایش کیفیت محصول نیز مدنظر است؛ یعنی اگر کیفیت گندمی بالاتر است قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

منبع: تسنیم