حجتی

وزیر جهاد کشاورزی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما از اصلاح نظام خرید تضمینی با استفاده از مکانیسم بورس کالا خبر داد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، محمود حجتی در خصوص خرید گندم تولیدی کشور گفت: سال آینده در راستای اصلاح نظام خرید تضمینی گام بزرگی برداشته خواهد شد و آن، عرضه بخشی از گندم تولیدی کشاورزان از طریق بورس کالا است.
حجتی با بیان اینکه تامین گندم موردنیاز نانوایی های آزادپز و صنایع مرتبط با حوزه گندم و آرد باید از طریق بورس کالا خرید و فروش شود، اظهار کرد: آنچه که در بورس کالا خرید و فروش نمی شود و مازاد هست، توسط دولت خریداری خواهد شد؛ اقدامی که طی دو سه سال اخیر نیز درباره دو محصول ذرت و جو انجام شده و موفقیت آمیز بوده است.
وی عملیاتی شدن سیاست قیمت تضمینی از طریق بورس کالا را عاملی مهم در کاهش حجم حضور دولت عنوان کرد و گفت: با این اقدام گرفتاری های کشاورزان نیز کاهش پیدا خواهد کرد و این نگرانی برای کشاورزان وجود ندارد که گندم تولیدی روی دست آنها باقی بماند. چرا که دولت تحت هر شرایطی گندم تولیدی را از کشاورزان خواهد خرید.
وی در ادامه واسطه گری را یکی از مشکلات عمده در چرخه تولید و توزیع محصولات کشاورزی دانست و افزود: کوتاه کردن دست واسطه ها نیازمند نهادسازی است.
حجتی گفت: زنجیره تولید تا توزیع باید تعریف شود و تعاونی های کارآمد و توانمند اقتصادی در بخش کشاورزی باید ایجاد و تقویت شوند تا دست واسطه ها کوتاه گردد.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: وزارت جهاد کشاورزی وظیفه تولید و تأمین محصولات کشاورزی را به عهده دارد و توزیع این محصولات با هماهنگی دیگر دستگاه ها و اصناف صورت می گیرد.