فولاد.jpg

آخرین وضعیت بازارهای سنگ آهن ، قراضه، بیلت، مقاطع و ورق در اولین هفته سال جدید میلادی بررسی شد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» در اولین روز کاری بازارهای جهانی در سه شنبه گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی در چین ۱.۳ دلار نسبت به جمعه گذشته بهبود پیدا کرد و به قیمت ۷۸.۳۵ دلار هر تن خشک سی اف آر چین رسید.

همچنین قیمت سنگ آهن در روز چهارشنبه به ۷۷.۸ دلار هر تن خشک کاهش یافت و تا روز پنجشنبه مجددا کمی بالا رفت و در قیمت ۷۷.۹۵ دلار هر تن خشک سی اف آر چین ثبت شد.

علاوه بر این در هفته گذشته برخی کارخانه های چینی محموله های قراردادی سنگ آهن خود را در بازار نقدی پیشنهاد دادند زیرا معتقد بودند که در آینده نزدیک می توانند ارزان تر خرید کنند که این نشانه ای روشن از رکود بازار این ماده اولیه است. با این حال باید تا پایان تعطیلات سال نو چینی که از ۲۷ ژانویه به مدت یک هفته است منتظر روشن تر شدن روند بازار ماند.

قراضه

همچنین آخرین قیمت قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ وارداتی در ترکیه ۲۹۲ دلار و ۵۰ سنت هر تن سی اف آر شنیده شد که با اندکی رشد نسبت به اولین روز کاری سال ۲۰۱۷ مواجه شد.این در حالی است که در حال حاضر بازار واردات ترکیه در سکوت اول سال و ابهامات اقتصادی قرار داشته و فعالیتی ندارد.

قراضه خرد شده وارداتی به طور میانگین با ۲ دلار افزایش به قیمت ۲۹۶ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. قراضه آ۳ سی آی اس نیز ۲۸۱ دلار هر تن سی اف آر شد که ۲ دلار بهبود داشت. برخی معتقد بودند به زودی امکان معامله در ۳۰۰ دلار هر تن سی اف آر وجود دارد ولی خریداران ترک فعلا مقاومت کرده اند.

 این در حالی است که در بازار داخلی آمریکا قراضه خرد شده ۲۸۶ دلار هر لانگ تن و در ثبات بود. در بازار واردات تایوان نیز قیمت قراضه در ۲۵۳ دلار هر تن سی اف آر ثبات داشت و در هند نیز در ۲۷۱ دلار هر تن سی اف آر بی حرکت ماند.

 بیلت

در اولین هفته سال ۲۰۱۷  نیز بیلت صادراتی سی آی اس ۳۹۳ تا ۳۹۷.۵ دلار هر تن فوب ثبت شد و در سکوت و بی حرکت قرار گرفت. در ترکیه بیلت وارداتی ۴۱۰ دلار هر تن سی اف آر بود که ۳ دلار ارزان شد.

بیلت در اواخر هفته گذشه در بازار داخلی چین ۶ دلار افزایش پیدا کرد و به قیمت ۴۰۳ دلار هر تن ثبت شد که به نظر فعالان بازار علت این افزایش، قیمت محدودیت های زیست محیطی برای تولید بوده است. در این میان بیلت صادراتی چین ۵ دلار افت داشته و ۴۰۵ دلار هر تن فوب شنیده شد.

میلگرد

آمار فعالیت بازارهای جهانی نشان می دهد که در هفته گذشته قیمت میلگرد در بورس شانگهای نیز با افزایش ۲ دلاری مواجه شده و ۴۲۴.۳۴ دلار هر تن ثبت شده است. میلگرد صادراتی چین ۴۱۹ دلار هر تن فوب و ثابت بود.

این در حالی است که میلگرد در بازار داخلی ترکیه ۵ دلار کاهش پیدا کرد و ۴۲۷ دلار هر تن درب کارخانه شد. میلگرد صادراتی ترکیه نیز همین مقدار افت قیمت داشت و ۴۳۰ دلار هر تن فوب بود.در بازار شمال اروپا میلگرد در ۴۷۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه در ثبات بود.در امریکا نیز در ۵۲۰ تا ۵۴۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه بی حرکت ماند.

ورق

در این میان قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز هفته اول سال نو میلادی ۱۰ دلار ارزان تر شد و به دلیل نبود تقاضا در قیمت ۴۹۵ تا ۵۱۰ دلار هر تن فوب ثبت شد.در کره جنوبی ورق گرم چین در ۵۳۰ دلار هر تن سی اف آر معادل ۵۲۰ دلار هر تن فوب اخیرا معامله شد. در بازار داخلی چین نیز ورق گرم ۳ دلار کاهش پیدا کرد.

همچنین هفته گذشته در شمال اروپا ورق گرم در ۵۸۵ یورو هر تن درب کارخانه و در امریکا در ۶۶۶.۵ دلار هر شورت تن درب کارخانه در ثبات بود.ورق گرم وارداتی در اروپا ۵۱۵ تا ۵۲۰ یورو هر تن سی آی اف و بی حرکت بود. در بازار واردات امریکا نیز ورق گرم ۵۳۰ تا ۵۵۰ دلار هر شورت تن سی آی اف و ثابت بود.

در بازار سی آی اس ورق گرم ۴۹۰ تا ۵۰۰ دلار هر تن فوب  و مشابه هفته آخر دسامبر بود.

منبع: ایفنا