اروند

جلسه هم اندیشی و بررسی فعالیت های بورس کالا در منطقه آزاد اروند ساعت ۱۱:۳۰ روز گذشته در محل سالن جلسات منطقه اروند در مرز شلمچه برگزار شد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در این جلسه که با حضور جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک و مجتبی گودرزی دبیر کمیته پذیرش مشتریان شرکت بورس کالای ایران برگزار شد، تعدادی از مسئولین منطقه از جمله محمود ترک زاده معاون سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند، اسد اله کرد زنگنه عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی آبادان، بیژن بداغی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خرمشهر، سید مصطفی موسوی نائب رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر و جمعی از مدیران ارشد شرکت ها و کارخانجات صنعتی و صادرکنندگان حضور داشتند .
معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند در این جلسه گفت: یک صادرات خوب باید مستمر و بادوام باشد، این کار در ابتدا شاید سخت باشد، اما مطمئنا مسیر صادرات موفق را تضمین می‌کند. 
محمود ترک زاده با اشاره به همکاری و تفاهم بین سازمان منطقه آزاد اروند و بورس کالای ایران، تصریح کرد: گمرک کشور کمک می‌کند تا مسیر صادرات به درستی انجام شود و بورس کالا نیز مسیر بهتری برای صادرات فراهم می‌کند. لذا تفاهم بین سازمان منطقه آزاد اروند و بورس کالا قدم مثبتی است و تجار باید کمک کنند این مسیر سریع تر اتفاق بیفتد.
در ادامه این جلسه مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: در بورس کالا بحث توسعه صادرات برنامه اصلی ما است به طوری که ۸۰شرکت کارگزاری در بورس کشور وجود دارند که وظیفه پذیرش را بر عهده دارند.
جواد فلاح با تاکید بر جایگاه اصلی سازمان منطقه آزاد اروند در رونق اقتصادی اظهار کرد: به نفع افراد است که از کانال شرکت های کارگزاری منطقه آزاد اروند نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند هر چند نمی‌توانیم الزامی در این خصوص داشته باشیم این در حالی است که بورس تضمین کننده معاملات بین دو طرف از طریق ضمانت نامه بانکی یا نگه داری وجه است.
براساس این گزارش، طی این جلسه مزایای انجام معاملات صادراتی از طریق درگاه بورس کالا،  نحوه پذیرش مشتریان و اخذ کد معاملاتی برای خریداران عراقی و برنامه های بورس کالا برای توسعه صادرات به عراق تشریح شد. 
همچنین لزوم تسهیل فرآیندهای گمرکی از طریق گواهی بورس کالا از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود. افزون بر این، با توجه به طرح موضوع راه اندازی تابلوهای معاملاتی بورس کالا در منطقه آزاد در عراق و اطلاع رسانی قیمت کالاهای معامله شده در بورس برای فعالان بازار عراق، مسئولان منطقه آزاد اروند آمادگی خود را برای نصب تابلوهای قیمتی بورس کالا در شلمچه و همچنین در بصره اعلام کردند. 
همچنین مقرر شد معاونت منطقه آزاد اروند طی ارسال نامه ای برای نصب تابلوی معاملات و قیمت های کالا به زبان عربی در بصره به طور رسمی از بورس کالای ایران درخواست نماید. این منطقه آزاد اقتصادی دارای یک فضای بزرگ تجاری، انباری و عملیاتی در شهر بصره است. 
از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه، موضوع لزوم آموزش به تجار و فعالان واحدهای صنعتی منطقه آزاد اروند و آشنایی آنها با فرآیندهای معاملاتی و کالاهای بورسی و درگاه صادراتی بود که توسط حاضرین مورد مطالبه قرار گرفت و مقرر شد مدیریت مطالعات و آموزش بورس کالا برای این موضوع تقویم آموزشی ارائه نموده و طی برنامه زمانبندی نسبت به انجام این کار اقدام گردد.
ضمن اینکه، طی جلسه به ایجاد یک بازار مشترک برای کالاهای ایرانی در قطر اشاره شد و مقرر شد نماینده قطری برای پیگیری ایجاد درگاه صادراتی به بورس کالا معرفی شود. یکی دیگر از پیشنهادات مسئولان منطقه آزاد اروند و حضار واردات کالا از چین از طریق تابلوی معاملاتی بورس کالا بود.
شایان ذکر است، منطقه آزاد اروند از امکانات زیرساختی مناسبی در ایران و عراق برخوردار است که می توان در راستای توسعه معاملات صادراتی به عراق از آن بهره برداری نمود. 
گفتنی است، در پایان نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و حاضرین سوالات خود را مطرح کردند و پاسخ های لازم توسط مسئولان مربوطه ارائه گردید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها