بورس کالا

ارزش معاملات بورس کالای ایران از ابتدای سال جاری تاکنون برای نخستین بار در تاریخ معاملات این بورس از مرز ۱۰۰هزار میلیارد تومان فراتر رفت.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، ارزش کل معاملات بورس کالای ایران اعم از بازار فیزیکی و مالی از ابتدای سال جاری تا پایان معاملات هفته گذشته در حالی به بیش از ۱۰۱ هزار و ۳۰۳ میلیارد و ۲۴۸ میلیون تومان رسید که این رقم نسبت به ارزش ۷۳ هزار و ۹۴۲ میلیارد و ۲۶۴ میلیون تومانی به ثبت رسیده در دوره مشابه سال گذشته با رشد ۳۷درصدی همراه بوده است.

طی حدود ۱۱ماهی که از سال ۹۶ سپری شده، در بازار فیزیکی بورس کالا ۲۸میلیون و ۸۴۸ هزار تن انواع محصول به ارزشی بیش از ۴۳ هزار و ۹۵۶ میلیارد تومان خرید و فروش شده که از این میزان بیشترین سهم از کل ارزش معاملات به ترتیب به تالار محصولات صنعتی و معدنی و تالار پتروشیمی اختصاص یافته است.

آمارهای موجود حاکی از آن است که حجم و ارزش معاملات بازار فیزیکی از ابتدای سال جاری تا پایان معاملات هفته گذشته به ترتیب با ۳ و ۳۱ درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال گذشته همراه شده است.

در این میان در تالار محصولات صنعتی و معدنی بیش از هفت میلیون و ۸۳۸ هزار تن محصول به ارزشی بیش از ۱۸ هزار و ۱۹ میلیارد و ۷۹ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفته است که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۲۷ درصد افزایش ارزش را نشان می دهد.

در بازار محصولات کشاورزی نیز ۳۰۸۱ میلیارد و ۶۱۱ میلیون تومان محصول به حجمی بالغ بر دو میلیون و ۷۴۶ هزار تن معامله شده که از نظر حجم و ارزش معاملات به ترتیب رشد ۱۹ و ۱۸ درصدی ثبت شده است.

در تالار محصولات پتروشیمی نیز حجم معاملات با رشد ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به بیش از سه میلیون و ۶۲۲ هزار تن محصول رسید و ارزشی بیش از ۱۳ هزار و ۶۴۸ میلیارد و ۸۹۲ میلیون تومان را رقم زد.

حجم معاملات تالار فرآورده های نفتی نیز به حدود ۹ میلیون و ۴۸۳ هزار تن محصول رسید و نسبت به سال قبل ۹ درصد رشد کرد. ارزش معاملات این تالار نیز به حدود هشت هزار و ۸۲۶ میلیارد و ۶۷۱ میلیون تومان افزایش یافت که حاکی از رشد ۴۷ درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه سال ۹۵ است.

نکته دیگر اینکه، در این بازه زمانی مذکور حجم بازار فرعی با رشد ۵۷ درصدی به ۱۵۸ هزار و ۵۴۶ تن محصول رسید و ارزش معاملات این بازار نیز با افزایش ۱۵۰ درصدی به ۳۳۴ میلیارد و ۱۵۱ میلیون و ۷۶۸ هزار تومان رشد کرد.

سهم بازار مالی از حجم و ارزش کل معاملات

حجم و ارزش معاملات بازار مالی بورس کالای ایران نیز طی سال جاری که شامل معاملات قرادادهای آتی، آپشن، سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و صندوق سرمایه گذاری می شود با رشد نسبت به سال گذشته همراه شده است. بطوریکه ارزش بازار مالی طی این مدت به رقمی بیش از ۵۷ هزار و ۳۴۶ میلیارد تومان رسیده تا این بخش سهم بیشتری از ارزش معاملات بورس کالای ایران را به نسبت بازار فیزیکی در اختیار بگیرد.

نگاهی به آمار معاملات بازار مالی بورس کالا نشان می دهد قراردادهای مشتقه از جمله معاملات آتی و آپشن در صدر این بازار قرار دارد. بطوریکه در بخش قراردادهای مشتقه از ابتدای سال ۹۶ تا تاریخ ۲۶ بهمن ماه، در مجموع بیش از سه میلیون و ۷۲۳ هزار قرارداد آتی و آپشن به ارزشی بیش از ۵۶ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفته است.

به این ترتیب در بازار آتی سکه بیش از ۵۶ هزار و ۳۲۹ میلیارد و ۲۰۴ میلیون تومان قرارداد در بورس کالا منعقد شده تا حجم و ارزش معاملات این بخش از بازار مالی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته به ترتیب با ۲۵ و ۵۸ درصد افزایش همراه شود. حجم و ارزش معاملات قراردادهای آپشن نیز به ترتیب با رشد ۱۹ و ۲۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شده است.

همچنین طی بازه زمانی حدود ۱۱ ماهه امسال، ارزش معاملات قراردادهای سلف موازی استاندارد به ۳۹۴ میلیارد و ۶۳۲ میلیون تومان رسید و در بخش گواهی سپرده کالایی نیز ارزش معاملات به ۴۸۷ میلیارد و ۳۱۱ میلیون تومان رشد کرد. صندوق های سرمایه گذاری فعال در بورس کالای ایران نیز ارزش معاملاتی بیش از ۸۴ میلیارد و ۴۵۷ میلیون تومان را به ثبت رساند.

انواع قراردادها در بازار فیزیکی

این گزارش می افزاید، در بازار نقدی در کلیه تالارهای معاملاتی طی بازه زمانی مذکور بیش از ۱۶ میلیون و ۸۵۳ هزار و ۵۰۶ تن محصول به ارزشی بیش از ۲۶ هزار و ۸۵۱ میلیارد و ۴۵۴ میلیون تومان دادو ستد شده و ارزش معاملات سلف نیز با معامله ۶ میلیون و ۹۹۱ هزار و ۷۰۷ تن محصول از رقم ۱۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد و  ۴۲۰ میلیون تومان فراتر رفته است.

معاملات نسیه نیز چهار میلیارد و ۶۷۳ میلیون و ۲۱۷ هزار تومان از کل ارزش معاملات بازار فیزیکی را در تالارهای مختلف به خود اختصاص داده است.

فولاد، پلیمر و گندم در صدر معاملات

همچنین در تالار محصولات صنعتی و معدنی درحالی بیش از ۱۸ هزار و ۱۹ میلیارد و ۷۹ میلیون تومان انواع محصول معامله شده که معاملات فولاد با ۶ میلیون و ۲۳۴ هزار تن حجم به ارزشی بیش از ۱۳ هزار و ۸۶۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در قالب قراردادهای نقد، نسیه و سلف در صدر معاملات این بازار قرار گرفته است.

در بازار محصولات پتروشیمی نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات در خصوص محصولات پلیمری رقم خورده تا بیش از دو میلیون و ۶۰۱ هزار تن محصول به ارزشی بالغ بر ۱۱ هزار و ۱۱۴ میلیارد و ۷۶۳ میلیون تومان مورد معامله قرار گیرد.

محصول قیر نیز با معامله ۴ میلیون و ۸۴۲ هزار و ۱۳۸ تنی به ارزشی بیش از ۴ هزار و ۷۶۸ میلیارد و ۷۶۵ میلیون تومان به ترتیب ۵۱  و ۵۴  درصد از کل حجم و ارزش معاملات بازار فرآورده های نفتی را از ابتدای سال جاری تاکنون در برگرفته است.

در تالار کشاورزی نیز بیش از یک میلیون و ۸۰۷ هزار تن گندم به ارزشی بالغ بر هزار و ۵۷۹ میلیارد و ۷۴۵ میلیون تومان دادوستد شده تا به ترتیب ۶۶ و ۵۱ درصد از کل حجم و ارزش معاملات این تالار را در اختیار خود بگیرد.

در بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در حالی معاملاتی به ارزش ۳۳۴ میلیارد و ۱۵۱ میلیون و ۷۶۸ هزار تومان به ثبت رسیده که محصولات کشاورزی به ترتیب ۳۶.۲ و ۴۸ درصد از کل حجم و ارزش معاملات این بازار را به خود اختصاص داده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها