سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران با اشاره به تجربه جهانی معاملات آتی ارز، از آماده شدن سامانه معاملات آتی ارز در ایران خبر داد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، گردهمایی معرفی بازار مشتقه ارزی با حضور جمعی از مدیران بازار سرمایه به همت کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در کارگزاری بانک ملی برگزار شد. در این جلسه علیرضا ناصرپور، سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران  در خصوص اقدامات انجام شده برای ایجاد این بازار به ارائه توضیحات پرداخت.

ناصر پور گفت: این بازار جدید پس از پیشنهاد به شورای عالی بورس و تصویب آن، در کمیسیون تخصصی شورای عالی بورس مورد بررسی قرار گرفت و برنامه زمان بندی و راه اندازی معاملات آن انجام شد.

او سپس معاملات ارزی را به سه دسته تقسیم کرد و گفت : معاملات ارز به سه صورت نقدی، CFD (فارکس) و مشتقه تقسیم می شود. البته در بحث معاملات مشتقه سه دسته غیربورسی، پیمان های آتی و سوآپ مشخص می شود. در بازار مشتقات بورسی نیز قراردادهای آتی و قراردادهای اختیار معامله قرار دارد.

به گفته ناصرپور در حال حاضر مبادلات نقدی ۳۸ درصد، معاملات سوآپ ۴۵ درصد، پیمان های آتی ۱۲ درصد و مشتقات بورسی ۵ درصد از انواع معاملات ارز در دنیا را بر عهده دارند.

سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا با بیان اینکه انواع بازارهای معاملاتی ارز به بازار بین بانکی (نقدی و پیمان آتی) ، بازار خرده فروشی (نقدی)، بازارهای بورسی (مشتقه) و فارکس (CFD ) تقسیم می شوند، گفت: بازار ارز در ایران به دو بازار رسمی و غیر رسمی تقسیم می شود. در بازار رسمی معاملات بین بانکی و مشتری براساس نرخ ارز مرجع انجام می شود و در بازار غیر رسمی معاملات میان فعالان بازار از جمله صرافی ها و مشتریان براساس نرخ لحظه ای و غیر رسمی صورت می گیرد.

او در تشریح اهداف راه اندازی قراردادهای آتی ارز نیز یادآور شد: پوشش ریسک در نوسانات نرخ های ارز برای فعالان بخش واقعی اقتصاد مانند بازرگانی خارجی، معاملات نقدی و رینگ صادراتی بورس کالا در سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران کاربرد دارد. همچنین کشف نرخ ارز براساس مکانیسم بازار در یک سازوکار منسجم، امکان سیاست گذاری و نظارت بازار ارز توسط نهاد ناظر با توجه به نمایش انتظارات آتی سرمایه گذاران و فعالان در این بازار و پوشش ریسک نکول در مقابل بازار غیر رسمی از دیگر امکانات قراردادهای آتی ارز است.

سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا به تجربه موفق راه اندازی بازار مشتقه ارزی در اقتصادهای توسعه یافته و حتی مشابه ایران اشاره کرد و گفت: تشکیل قراردادهای آتی ارز در بورس تجاری شیکاگو و برزیل، بورس کالای سنگاپور، بورس های هند، بورس آتی روسیه، بورس کره، بورس قراردادهای آتی آرژانتین و بازار ابزارهای مشتقه ترکیه تجربه موفقی داشته است. 

 ناصر پور در ادامه به افزایش حجم صادرات غیر نفتی اشاره کرد و گفت: میزان واردات و صادرات ایران در سال های اخیر بسیار به هم نزدیک شده و حجم صادرات نفتی نیز از میزان کل صادرات ایران کمتر شده است. همچنین میزان نوسانات صادرات نفتی ایران زیاد بوده اما در مقابل صادرات غیر نفتی با روند رشد ملایم و مثبت روبه رو بوده است.

او به تجربه بازار سرمایه در معاملات مشتقه در ایران اشاره کرد و گفت: اکنون بیش از ۷ سال تجربه در معاملات قراردادهای آتی داریم و قدرت پشتیبانی مناسب از معاملات را کسب کردیم. همچین وجود یک شبکه حرفه ای از معامله گران آتی در شرکت های کارگزاری و مکانیسم تسویه و پایاپای سیستماتیک دقیق شرایط را برای راه اندازی معاملات آتی ارز فراهم کرده است.

به گفته ناصرپور وجود سامانه های معاملاتی متناسب با استاندارهای بین المللی از دیگر مزایای بازار سرمایه ایران است.

او در ادامه به نظارت بر بازار اشاره کرد و گفت : وجود سامانه های نظارتی قوی و قوانین مناسب از جمله دستورالعمل انضباطی کارگزاران و رسیدگی به تخلفات اشخاص، وجود کارشناسان خبره برای نظارت بر حسن انجام معاملات و رصد قیمت دارایی های پایه و همچنین امکان ایجاد سازوکاری برای کشف قیمت در شرایط بحرانی از مواردی است که فرآیند نظارت بر معاملات آتی ارز را فراهم می کند.

ناصرپور در پایان در مورد سامانه های معاملاتی بازار آتی گفت: سامانه پشتیبانی بورس، سامانه عملیاتی ( معاملاتی کارگزاران)، سامانه نظارتی، گزارش دهی و تابلو معاملاتی از جمله اجزای این سامانه به شمار می روند.

منبع: عصر بازار

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها