بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که فروکش التهاب و کاهش قیمت‌ها با تمرکز معاملات در بورس کالا، اعلام آمادگی مجلس برای ارتقاء ظرفیت های قانونی بورس کالا ، دستور وزیر صنعت مبنی بر عرضه کل آهن اسفنجی کشور در بورس کالا و همچنین بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

خریداران مس کاتد باید مفتول تولیدی خود را در بورس عرضه کنند

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: خریداران مس کاتد از بورس کالای ایران موظف هستند جهت تأمین نیاز بازار داخل، مفتول مس تولیدی خود را در این بازار عرضه کنند. در غیر این صورت از خریدهای بعدی آن‌ها در بورس جلوگیری به عمل خواهد آمد.

حامد سلطانی نژاد با اشاره به اقدامات به عمل آمده درباره پالایش خریداران مس در بورس کالا گفت: بعد از اعلام ارز رسمی، قیمت‌های پایه در بورس کالا بر مبنای این نرخ ارزش گذاری شده و رقابت ها نیز بر همان مبنا روی قیمت‌ها انجام می‌شود. این اتفاق موجب شد تا قیمت‌هایی که در بورس کالا کشف می‌شود، بعضاً از قیمت‌های خارج بورس، پایین‌تر باشد که به موجب آن تقاضا برای محصولاتی که در بورس عرضه می‌شود، افزایش یافت.

وی عنوان کرد: برای حذف تقاضای کاذب از بازار، با اقداماتی که با هماهنگی وزارت صمت، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت از تولیدکننده و همچنین انجمن مربوط برای پالایش متقاضیان مس صورت گرفته، این قبیل فعالیت‌های سوداگری و اقدام جهت انبارکردن و احتکار مواد اولیه موردنیاز تولیدکننده‌های واقعی به حداقل می‌رسد.

فروکش التهاب و کاهش قیمت‌ها با تمرکز معاملات در بورس کالا

مدیر برنامه ریزی و تنظیم بازار وزارت صنعت گفت: فروکش کردن التهاب و کاهش قیمت‌ها با تمرکز معاملات در بورس کالا امکانپذیر است.

محمدرضا کلامی گفت: سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده از همه ابزارها برای کنترل قیمت و بازار استفاده می کنند که از این رو عرضه همه جانبه محصولات در بورس کالا در دستورکار قرار دارد که با این اقدام شاهد فروکش کردن قیمت ها خواهیم بود.

وی ادامه داد: برای حمایت از تولید مقرر شده است تا مبنای عرضه در بورس کالا برابر قیمت جهانی ضرب در نرخ ارز رسمی باشد و برای اینکه تقاضای کاذب، منجر به افزایش قیمت در بورس نشود، سقف رقابت نیز ۵ درصد در نظر گرفته شده است.

با قواعد بازار و از مسیر بورس، بازار را مدیریت کنید

قائم مقام سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت به قیمت گذاری دستوری و آسیب هایی که می تواند در کشور با خود به همراه داشته باشد اشاره کرد و گفت: قیمت گذاری دستوری بزرگترین اشتباه و تصمیمی است که می توان در شرایط کنونی اقتصاد کشور اتخاذ کرد.  

محمد صادق مفتح  بیان کرد: گفت: پس از سال ها قیمت گذاری دستوری و لمس رانت و فساد از نزدیک، نخبگان کشور تصمیم به راه اندازی بازاری متشکل برای مبادلات کالاها گرفتند تا عرضه و تقاضا قیمت محصولات را تعیین کند؛ در طول این سال ها نیز بورس کالا بزرگ شده و امروز مسوولانی که خود از متولیان ایجاد بورس کالا بوده اند باید از تجربیات این بازار استفاده کرده و به آن اطمینان کنند.

وی اظهار داشت: عرضه کالا در بورس کالا آن هم در شرایط پر التهاب فعلی، کاملا ضروری و لازم است به طوریکه در شرایطی که بازهم مولفه های تحریم بر اقتصاد ایران سایه خواهد انداخت، باید با رعایت قواعد اقتصاد بازار از ظرفیت های یکی از ابزارهای شناخته شده دنیا یعنی بورس کالا بهره ببریم.

با وجود بورس کالا نیازی به قیمت گذاری دستوری نیست

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: با وجود بورس کالا به عنوان بازاری شفاف در کشور، نیازی به قیمت گذاری دستوری نیست و قیمت ها در بورس کالا و در مقابل دیدگان مسوولان می تواند نظارت و تنظیم شود.

حسین سلاح‌ورزی به آسیب های قیمت گذاری دستوری در اقتصاد کشور تاکید کرد و افزود: نظام قیمت‌گذاری دستوری و دخالت دولت در تعیین قیمت از سابقه طولانی در کشور و دنیا به خصوص طی ٤٠ سال اخیر برخوردار است، در اغلب مواقع این اقدام به عنوان یک سیاست شکست خورده تلقی شده و هیچگاه در کشور با نتیجه و جواب مثبتی همراه نبوده است.

وی گفت: بورس کالا، بازار شفاف و قابل رصدی را در اختیار همگان از جمله مسوولان قرار داده است که از این رو می توان قیمت کالاها را براساس عرضه و تقاضا به صورت واقعی کشف کرد و با توجه به شفافیت این بورس در راستای تنظیم بازار و تعادل قیمت ها از طریق شیوه های بازاری اقدام کرد؛ از این رو نیازی به قیمت گذاری اجباری بر کالاها نیست و تقویت بورس کالا به خصوص در شرایط بحرانی فعلی به اقتصاد کشور کمک شایانی می کند.

بورس کالا، اتاق شیشه ای قیمت گذاری

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز گفت: صنعت فولاد کشور، سال ۹۶ را با اقبال نسبتا بهتری نسبت به سال های گذشته پشت سر گذاشت. تحولات بین المللی در حوزه کامودیتی ها و همچنین سیاست کارخانه ها در جهت تولید بیشتر محصول و افزایش صادرات از مواردی بود که توانست در روند فعالیت این گروه ها اثرگذار باشد.

رسول خلیفه سلطان از بورس کالا به عنوان مرجع قیمت گذاری محصولات فولادی یاد کرد و گفت: روند قیمت ها طی سال های اخیر نشان داده است که بورس کالا به عنوان ارجح ترین مرجع قیمت گذاری برای محصولات فولادی مطرح است.

وی گفت: بورس کالا یک بستر شفاف برای انجام معاملات است. اگر بورس کالا امروز در حوزه بازار فولاد فعال نبود، عدم شفافیت عامل اصلی فساد و سوء استفاده در این بازار می شد. از این رو مکانیسم بورس کالا که به شفاف سازی معاملات و چگونگی کشف قیمت ها منجر می شود به سود اقتصاد و مردم است

ایجاد شفافیت در روند مبادلات کالاها از طریق بورس کالا

 رئیس خانه اقتصاد ایران گفت: روند داد وستد کالاها به واسطه عرضه و معامله در بورس کالای ایران شفاف است و مسئولان می‌توانند به منظور رسیدن مواد اولیه به دست مصرف کنندگان اصلی برنامه ریزی کنند.

ابراهیم جمیلی گفت: یکی از اقدامات مناسب برای جلوگیری از رانت که لازم است دولت به آن توجه ویژه داشته باشد، شفافیت است و تمامی افراد نیز باید از آن استقبال کنند. در این میان همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و بورس کالا در راستای شفافیت روند معاملات کالاها و مواد اولیه به منظور حمایت از تولید مثبت است به طوریکه واسطه‌ها که با نیت سود بادآورده در تلاش برای تصاحب کالاها هستند از گردونه معاملات خارج شوند و تنها مصرف کنندگان واقعی بتوانند مواد اولیه را در اختیار بگیرند.

رئیس خانه اقتصاد ایران گفت: با قیمت گذاری دستوری مخالف هستم، چون اقتصاد به صورت دستوری پیش نمی‌رود. اکنون که جامعه آرامش خود را از دست داده و قیمت‌ها افزایش یافته است، باید شرایطی فراهم شود که همه بتوانند با یکدیگر همکاری و جو را از التهاب خارج کنند. آرامش باید به بازار برگردادنده شود و این مهمترین اقدامی است که باید انجام شود.

التهابات بازار با واقعی شدن قیمت کالاها فروکش می‌کند

عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران گفت: دولت با قیمت‌گذاری دستوری در بازار، تقاضای کاذب ایجاد کرد؛ به همین دلیل دولت باید قیمت‌گذاری را متوقف کند.

قدیر قیافه به احتساب قیمت محصولات در بورس کالا بر مبنای دلار رسمی اشاره کرد و گفت: این دیدگاه کارشناسی نیست و باید قیمت ها در بورس کالا بر مبنای عرضه و تقاضا کشف شود؛ بورس کالا بازار مدرن و شفاف و بهترین روش برای عرضه کالاهای مورد نیاز بخش صنعت و معدن است از این رو اجبار عرضه کنندگان به فروش محصولاتشان ارزان تر از قیمت های واقعی، باعث ایجاد التهاب و واسطه گری صنایع پایین دست به جای تولید می شود.

عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران تاکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری به نفع اقتصاد کشور نیست و دولت نباید برای پیاده‌سازی اهداف خود، به افرادی خاص فرصت استفاده از رانت‌های بزرگ بدهد. از این رو در حوزه بازار کالا استفاده از ظرفیت بورس کالا می تواند التهاب ایجاد شده ناشی از قیمت های دستوری را برطرف کند.

بورس کالا، بازارها را شفاف و قیمت ها را واقعی کرده است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، «دو نرخی شدن کالاها را عامل ایجاد فساد و رانت در بازار» دانست و گفت: توسعه دامنه فعالیت بورس کالا به اکثر کالاها به شفافیت و واقعی سازی قیمت ها کمک می کند.

یدالله صادقی به نقش بورس کالا در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: بورس کالا نسبت به دیگر بازارها شفاف تر است و با رعایت قواعد این بازار و آزادی عمل برای ورود عرضه کنندگان و خریدارانی که اهلیت داشته باشند، شاهد توسعه دامنه فعالیت بورس کالا به اکثر کالاها خواهیم بود که این اقدام به شفافیت و واقعی شدن قیمت ها کمک می کند.

وی در ادامه در خصوص قیمت گذاری دستوری در اقتصاد گفت: به طور طبیعی در صورتی که قیمت گذاری دستوری منجر به سرکوب قیمت برای تولیدکننده شود، محدودیت تولید را با خود به همراه خواهد داشت زیرا تولیدکننده باید سود منطقی خود را به دست آورد.

شفافیت قیمتی زنجیره تولید تنها در بورس امکان پذیر است

رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن گفت: ضروری است که در بازار کالاهایی مانند زنجیره تولید فولاد، شفافیت قیمتی و نظام قیمت گذاری برمبنای عرضه و تقاضا حاکم باشد که این مهم در بستر بورس کالا دست یافتنی است.

مهرداد اکبریان بیان کرد: در بورس کالا، قیمت واقعی کالاها کشف می‌شود، زنجیره تولیدکننده تا مصرف‌کننده با هم مبادله کالایی دارند و هر دو سمت معامله نیز راضی هستند؛ چون از ارزش افزوده‌ای که روی محصول ورودی خود دارند، میتوانند سود واحدهای تولیدی خود را به دست بیاورند.

وی ادامه داد: دولت می‌تواند تامین مواد اولیه را برای صنایع پایین دست را سهل کند که به عنوان مثال، محصولات صنایع بالادست از طریق بورس به مصرف کنندگان عرضه شود؛ این همان روشی است که در بورس کالا اکنون انجام میشود و ما اعتقاد داریم که اقدام مثبتی است.بنابراین، ضروری است که در بازار کالاهایی مثل زنجیره تولید فولاد، شفافیت قیمتی و نظام قیمت گذاری آزاد که به کمک بورس  دست یافتنی است، را حفظ کنیم.

پیروی از اقتصاد بازار با مکانیسم بورس کالا

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس معتقد است، دولت باید در تنظیم بازارها تمام تلاش خود را برای پیروی از قواعد اقتصاد بازار بکار گیرد که استفاده از ظرفیت بورس کالا در این زمینه راهگشا خواهد بود.

حمید رضا فولادگربا تاکید براین که باید به بورس کالا اجازه توسعه دهیم، بیان کرد: مکانیسم بورس کالا به شفاف سازی و جذب سرمایه کمک می کند، از این رو در جریان عرضه و معامله محصولات مختلف در این بورس نباید محدودیت ایجاد کنیم و به طوریکه عرضه مواد در این بورس به افزایش رقابت پذیری بازارها کمک می کند.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل۴۴ مجلس با اشاره به این که ورود دولت به نرخ گذاری به نفع اقتصاد نیست، بیان کرد: ورود دولت به نرخ گذاری، همواره با پیدایش رانت و امضاهای طلایی همراه است، بنابراین دولت باید در تنظیم بازارها تمام تلاش خود را برای پیروی از قواعد اقتصاد بازار بکار گیرد که استفاده از ظرفیت بورس کالا در این زمینه راهگشا خواهد بود.

عرضه کل آهن اسفنجی کشور در بورس کالا انجام می شود

براساس نامه شریعتمداری به رئیس گمرک، تولیدکنندگان آهن اسفنجی قبل از اقدام به صادرات باید کل کالای تولیدی خود را در بورس کالا و براساس نرخ رسمی عرضه کرده و در صورت نبود تقاضا، با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به صادرات آن کنند.

«محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه ای به رئیس گمرک خواست که برای تامین مواد اولیه واحدهای ذوبی کشور و تقویت صنایع پایین دستی و حفظ اشتغال آنها صادرات آهن اسنفجی را ممنوع کرد.

براین اساس تولیدکنندگان این کالا قبل از اقدام به صادرات باید کل کالای تولیدی خود را در بورس کالا و براساس نرخ رسمی عرضه کرده و در صورت نبود تقاضا، با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به صادرات آن کنند.

اعلام آمادگی مجلس برای ارتقاء ظرفیت های قانونی بورس کالا

در نشست مشترک اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و بورس کالا، رئیس کمیسیون کشاورزی بر استفاده از ظرفیت های قانونی بورس کالا در بازار محصولات کشاورزی تاکید و آمادگی کمیسیون کشاورزی را در اصلاح، تنقیح و تصویب طرح ها و لوایح مورد نیاز در این رابطه اعلام کرد.

نورمحمد تربتی نژاد  گفت: در این جلسه نقش بورس کالایی در ایجاد شرایط رقابتی، استاندارد سازی محصولات، توسعه عملیات بازاریابی، شفاف سازی اطلاعات، کاهش ریسک قیمت، تضمین معاملات و توسعه بازار محصولات کشاورزی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی با تاکید بر لزوم تقویت بورس کالا، افزود: راهکار بهینه و بلند مدت در بازار محصولات کشاورزی حذف سیاست خرید تضمینی و جایگزین آن با روش های مبتنی بر بازار نظیر اوراق مشتقه و بیمه است و در کوتاه مدت نیز می توان از بسترهای موجود در بورس کالای ایران جهت بهبود فرآیندها استفاده کرد.

اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از بورس کالای ایران بازدید کردند

در روز دوشنبه ۱۵ مرداد ماه اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با حضور در بورس کالای ایران با حامد سلطانی نژاد مدیرعامل و جمعی از معاونین و مدیران ارشد بورس کالای ایران دیدار و گفتگو کردند.

طی این دیدار جایگاه بورس کالای ایران در بازار سرمایه تشریح شد و علاوه بر معرفی مکانیسم های معاملاتی در این بازار، پیشنهادات راهبردی و ابزارهای نوین مالی قابل استفاده در حوزه معاملات کشاورزی مورد تحلیل قرار گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها