احمدزاده اصل

یک عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران می گوید: شرکت‌های بزرگ و صنایع مادر می‌توانند از مسیر بورس کالا و اطلاعات شفاف این بازار، راهکارهای حمایتی متعددی را برای صنایع کوچک طراحی کنند. به عنوان مثال می‌توان با اعتبارسنجی بنگاه‌های کوچک و صنایع پایین دستی، به آنها اعتبار برای خرید مواد اولیه از بورس کالا داد تا با تامین مالی این واحدها به رشد و رونق تولید کمک‌ کنیم

به گزارش «کالاخبر»؛ محمد علی احمدزاده اصل، عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت و گو با میزان به لزوم تکمیل زنجیره تولید صنایع از طریق بورس کالا اشاره کرد و گفت: اقتصاد غیرشفاف ما باید براساس اصول و ساختارهای مناسب در مسیر شفافیت قرار گیرد که در حوزه بازار کالاها، بورس کالای ایران ظرفیت مناسبی برای ایجاد شفافیت در دادوستدها را دارد. 

به گفته وی اگر در زنجیره ارزش، تامین کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه که مورد نیاز صنعت است تمرکز و این زنجیره به طور کامل از مسیر بورس کالا عرضه شود، علاوه بر قطع شدن دست دلالان و واسطه گران، کشف قیمت واقعی تر شده و صورت‌های مالی و درآمدی شرکت‌ها هم شفاف تر می‌شود. 

این مقام مسول شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: علاوه بر مزایای فوق، چنین مسیر شفافی، دستاورد مهمی نیز برای دولت دارد. به این ترتیب که دولت به عنوان یک نهاد سیاست‌گذار می‌تواند تنظیم بازار را براساس شفافیت‌های آماری بورس کالا به طور واقعی اجرا کرده و مانع هرگونه نابسامانی در بازار شود.

شفافیت نظام مالیاتی

وی از دیگر دستاوردهای عرضه زنجیره کامل تولید صنایع در بورس کالا را افزایش شفافیت نظام مالیاتی دانست و گفت: در این فرآیند به دلیل مسیر شفاف و نظامند بورس کالا، منابع درآمدی و میزان هزینه‌ها و درآمدهای شرکت‌ها شناسایی و شفاف‌سازی می‌شود؛ این روند نظام مالیات دهی را نیز کاملا شفاف می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تکمیل زنجیره تولید در بورس کالا، دستاوردهای بسیار مهمی برای بخش مولد اقتصاد خواهد داشت، افزود: دیگر برای همه اقتصادها ثابت شده که بدون ایجاد رقابت، نمی‌توان پیشرفت کرد، پس ما نیز باید بازار رقابتی را تقویت کنیم تا تولیدکنندگان بتوانند در شرایطی برابر و رقابتی، محصولاتشان را روی تابلوی شفاف بورس کالا ببرند تا مصرف کنندگان نیز در صورتی که خرید را به صرفه دیدند، اقدام به خرید از بورس کالا کنند.

وی با بیان اینکه عرضه محصولات در بورس کالا، قیمت تمام شده کالاها را کاهش می‌دهد، اظهار داشت: به عنوان مثال در بازار آزاد و غیرنظام‌مند، اعلام نرخ محصولات مس می‌توان به بازار جهت دهد در شرایطی که مشخص نیست معاملات با چه حجمی انجام شده است. اما زمانیکه زنجیره تولید محصولات در بورس کالا عرضه شود، کشف قیمت در کل زنجیره شفاف می‌شود و امکان انجام معاملات با قیمت‌های غیرمنطقی وجود ندارد زیرا نرخ‌ها براساس عرضه و تقاضا کشف می‌شود و امکان برنامه‌ریزی برای تولیدکنندگان نیز فراهم می‌شود. 

احمدزاده اصل در خصوص تلاش شرکت ملی صنایع مس ایران برای حمایت از صنایع پایین دستی مصرف‌کننده محصولات این شرکت از طریق عرضه محصولات مسی در بورس کالا، گفت: این صنعت به طور خاص، صنعت برق و ساختمان را پوشش می‌دهد که این دو صنعت، تقاضای زیادی دارد و صنایع وسیعی هستند که می‌توان گفت در هر خانه‌ای وجود دارند. 

وی به برنامه‌های شرکت ملی صنایع مس ایران برای حمایت از صنایع پایین دستی و صنایع کوچک اشاره کرد و اظهار داشت: به تازگی شرکت ملی مس سیاست‌های جدیدی را برای حمایت از صنایع کوچک و پایین دستی اتخاذ کرده است که این روند باعث حذف کامل واسطه‌ها می‌شود و حمایتی کاملا شفاف از تولیدکننده را به دنبال دارد. 

وی معتقد است، برنامه‌های حمایتی ملی مس هرچند در کوتاه مدت ممکن است هزینه‌ای برای این مجموعه به دنبال داشته باشد اما در بلندمدت برای کشور ظرفیت‌های جدیدی ایجاد می‌کند. این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران توضیح داد: سیاست جدید هیات مدیره ملی مس حمایت از صنایع جانبی و پایین دستی است که از بستر بورس کالا امکان اجرای آن میسر است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای برنامه‌های حمایتی از صنایع پایین دستی از مسیرهایی خارج از بورس کالا نتیجه نخواهد داد، گفت: شرکت‌ها و صنایع مادر مثل شرکت ملی مس می‌توانند از مسیر بورس کالا، راهکارهای حمایتی متعددی را برای صنایع کوچک طراحی کنند. به عنوان مثال می‌توان با اعتبارسنجی بنگاه‌های کوچک و صنایع پایین دستی، به آنها اعتبار برای خرید مواد اولیه از بورس کالا داد تا  با تامین مالی این واحدها به رشد و رونق تولید کمک‌ کنیم.

وی با تاکید بر اینکه با وجود بورس کالا، بستری مطلوب و آماده برای حمایت از صنایع پایین دستی فراهم است، گفت: حدود ۱۱ سال از فعالیت بورس کالا می‌گذرد و بدون شک در مسیر توسعه و رشد اقتصادی کشور، بیش از گذشته از ظرفیت‌های بورس کالا استفاده خواهد شد. در این بین توسعه ابزارهای مالی و ارائه خدمات متنوع به فعالان صنایع می‌تواند جایگاه بورس کالا در اقتصاد ملی را ارتقا دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها