نفت

اداره اطلاعات انرژی آمریکا(EIA) در ژانویه امسال با انتشار گزارش چشم انداز خود، بازار نفت در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را بررسی کرد.

به گزارش «کالاخبر»، در ادامه بخش های مهم این پیش بینی را می خوانید.

قیمت نفت: اداره اطلاعات انرژی آمریکا(EIA) پیش بینی کرد، میانگین قیمت نفت خام برنت در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب به ۶۱ و ۶۵ دلار در هر بشکه برسد. بر اساس این پیش بینی، قیمت نفت خام WTI در فصل نخست ۲۰۱۹ حدود ۸ دلار پایین تر از قیمت برنت خواهد بود و بعد این اختلاف به ۴ دلار کاهش خواهد یافت. همچنین قیمت نفت WTI در دسامبر ۲۰۱۹ حدود ۵۹ دلار در بشکه پیش بینی شده است.

مصرف نفت: اداره اطلاعات انرژی آمریکا(EIA) در پیش بینی خود از بازار نفت و سوخت های مایع که در ژانویه ۲۰۱۹ منتشر شد، اعلام کرد: مصرف جهانی سوخت های مایع و دیگر سوخت ها در سال ۲۰۱۸ به میزان ۱.۴ میلیون بشکه در روز افزایش یافت و به میانگین مصرف ۱۰۰ میلیون بشکه در روز برای یک سال رسید.

این اداره پیش بینی کرده که رشد مصرف نفت طی سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ کمی بالاتر از ۱.۵ میلیون بشکه برسد. کشورهای غیر OECD، محرک اصلی رشد تقاضا در این پیش بینی هستند. رشد مصرف این کشورها در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب ۱.۱ میلیون بشکه و ۱.۲ میلیون بشکه در روز پیش بینی شده است و چین و هند بخش عمده ای از این رشد را به خود اختصاص خواهند داد. رشد مصرف چین برای امسال و سال آینده میلادی ۵۰۰ هزار بشکه و برای هند نیز ۲۰۰ هزار بشکه در روز برآورد شده است.

از طرفی، رشد مصرف نفت و سوخت های مایع کشورهای OECD در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز پیش بینی شده است. این میزان برای سال آینده ۳۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. آمریکا مهم ترین عامل رشد مصرف بین این کشورها خواهد بود. همچنین بین کشورهای OECD، ژاپن با کاهش ۸۰ هزار بشکه ای مصرف در این دو سال مواجه خواهد شد.

عرضه نفت: تولید نفت و سوخت های مایع کشورهای غیراوپک در سال ۲۰۱۸ با رشد روزانه ۲.۵ میلیون بشکه ای مواجه شد. رشد ۲.۲ میلیون بشکه ای تولید آمریکا مهم ترین عامل رشد عرضه در سال ۲۰۱۸ بود. EIA برآورد کرده که رشد تولید کشورهای غیراوپک در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب ۲.۴ و ۱.۹ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. عمده رشد تولید بر عهده آمریکا و بعد از آن برزیل خواهد بود.

EIA پیش بینی کرده که روسیه در ماه های ابتدایی سال ۲۰۱۹ به تدریج از رکورد تولیدی که در فصل چهارم سال ۲۰۱۸ به آن دست یافت، بکاهد. تولید نفت اوپک با کاهش یک میلیون بشکه ای در سال ۲۰۱۹ پیش بینی شده است و بعد از آن یکنواخت خواهد شد. این اداره برآورد کرده که تولید نفت و میعانات گازی ایران کاهش قابل توجهی داشته، به طوری که در دسامبر ۲۰۱۸ تولید نفت خام ایران با کاهش یک میلیون بشکه ای نسبت به ابتدای همین سال مواجه شده است.

 همچنین عراق به عنوان مهم ترین منبع رشد تولید به شمار می رود و پیش بینی می شود، افزایش ظرفیت میدان کرکوک شمالی و از سرگیری صادرات از خط لوله کردستان به ظرفیت صادراتی و تولید کمک کند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا، مازاد عرضه اوپک که در سال گذشته  ۱.۵ میلیون بشکه در روز بود را به میزان ۱.۹ میلیون بشکه در روز انتظار دارد. این برآورد شامل ظرفیت های اضافی ایران نیست که ممکن است در دسترس باشد، اما به دلیل تحریم های آمریکا آفلاین مانده است.

تولید نفت آمریکا: برآورد EIA از تولید نفت آمریکا نشان می دهد که این کشور در سال ۲۰۱۸ روزانه به طور میانگین ۱۰.۹ میلیون بشکه تولید داشته که ۱.۶ میلیون بشکه بالاتر از سال ۲۰۱۷ بوده است. تولید نفت خام آمریکا در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۲.۱میلیون بشکه در روز پیش بینی شده است. پیش بینی می شود، تولید نفت خام این کشور در سال ۲۰۲۰ به ۱۲.۹ میلیون بشکه در روز برسد که بخش عمده ای از این افزایش ناشی از رشد در ناحیه «پرمیان» تگزاس و نیومکزیکو خواهد بود.

نمودار ۱- تعادل تولید و مصرف سوخت های مایع جهان

نمودار ۲- تغییرات سالانه در مصرف سوخت های مایع جهان

نمودار ۳- تولید و مصرف سوخت های مایع جهان

نمودار ۴- ظرفیت مازاد تولید نفت خام اوپک

منبع:هلدینگ سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها