1757.jpg

مدیرعامل بورس کالای ایران از پذیره نویسی ۱۵۰ میلیارد تومانی اوراق سلف موازی شرکت ذوب آهن اصفهان در روز دوشنبه هفته آینده خبر داد و گفت: تامین مالی ۳۰۰ و ۴۰۰ میلیارد تومانی دو مجتمع پتروشیمی نیز در دستور کار قرار دارد و به زودی انجام خواهد شد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حامدسلطانی‌نژاد افزود: کل تامین مالی شرکت ذوب آهن اصفهان ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است که پذیره نویسی ۱۵۰ میلیارد تومان آن در بخش اول، روز دوشنبه ۱۷ اسفندماه با سود ۲۴ تا ۲۷ درصدی در بورس کالا و با بازارگردانی تامین سرمایه امین انجام می شود. همچنین تامین مالی  ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر ذوب آهن نیز پس از افزایش سرمایه این شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها انجام خواهد شد.

به گفته وی، تامین مالی از طریق اوراق سلف موازی با نرخی کمتر از نرخ‌های رایج انجام می‌شود و در همین راستا تامین سرمایه ۳۰۰ و ۴۰۰ میلیارد تومانی دو مجتمع پتروشیمی نیز در دستور کار است که به زودی انجام خواهد شد.

مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین در خصوص شرکت ذوب آهن اصفهان یادآور شد: شرکت ذوب آهن اصفهان بیشتر محصولاتش را در بورس کالای ایران عرضه می‌کند، به همین دلیل و به پشتوانه عرضه محصولاتش، اوراق سلف موازی برای این شرکت در نظر گرفته شده که هم به نوعی تامین مالی شرکت را انجام می‌دهد، هم به فروش کالاهای این شرکت، کمک می‌کند. در واقع این اوراق دو آپشن خرید و فروش را دارا است که امکان خرید آن برای منتشر کننده اوراق وجود دارد. به این ترتیب که اگر نرخ اوراق بالای ۲۷ یا ۲۸ درصد باشد، منتشر کننده می‌تواند این اوراق را خریداری کند. همچنین خریدار نیز اگر نخواهد کالای فیزیکی را دریافت کنند می‌تواند نرخ بازده را کسب کنند.

به گفته سلطانی‌نژاد، این اوراق برای تیرآهن ۱۴ و ۱۶ انجام می‌شود که بسیار پرطرفدار و استاندارد هستند و احتمالا متقاضیان زیادی برای دریافت فیزیکی محصول دارند. همچنین این اوراق دارای دو کارکرد تامین مالی و فروش محصول هستند که جزو معدود اوراقی‌اند که این دو ویژگی را همزمان دارا هستند.

وی ادامه داد: این اوراق یکساله و به تاریخ سررسید در ۱۷ اسفند سال آینده هستند. همچنین اوراق دارای نرخ بازده ۲۴ تا ۲۷ درصد و نرخ روز شمار ۲۳ درصدی هستند که نرخ بازده بیان شده به قیمت تیرآهن در سال آینده بستگی دارد. بنابراین چنانچه بازده فروش این محصول در تاریخ تعین شده، کمتر از ۲۴ درصد باشد، خریداران می توانند اوراق خود را به ذوب آهن اصفهان فروخته و سود ۲۴ درصدی دریافت کنند. اما اگر قیمت این محصول بیشتر از ۲۷ درصد باشد، ذوب آهن می تواند این اوراق را از دارندگان اوراق خریداری کرده و سود ۲۷ درصدی پرداخت کند.

مدیرعامل بورس کالای ایران انتشار اوراق سلف موازی را علاوه بر سلف عادی برای شرکت ذوب آهن عنوان کرد و گفت: انتشار اوراق سلف موازی کمک شایانی به افزایش معاملات اوراق در بورس کالای ایران می‌کند، همچنین این اوراق به شرکت‌ها یاری می‌رساند که محصولات خود را به فروش برسانند. در اين بين با توجه به معاملات ثانويه، عرضه کننده كالا تنها ذوب آهن نيست و پس از عرضه اوليه ، كليه دارندگان اوراق مي توانند اقدام به خريد و فروش محصول ذوب آهن كنند.

به گفته این مقام مسئول، شرکت تامین سرمایه امین به عنوان مشاور پذیرش، متعهد خرید و بازارگردانی این اوراق است و برای اولین بار این نوع تامین مالی در ذوب آهن انجام می شود.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه انتشار گواهی سپرده کالایی برای ذوب آهن نیز در دستور کار است، افزود: اوراق سلف موازی و گواهی کالایی جزو ابزار نسل دوم بورس کالا هستند که با اجرای نسل دوم این ابزار، بورس کالای ایران به سراغ نسل سوم این ابزار همچون فیوچرز و آپشن خواهد رفت.

                                         

منبع: عصر بازار

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها