3823.jpg

بورس كالای ايران طی هفته گذشته با رويدادهای مختلفی روبه رو شد كه راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی و گواهی سپرده سکه طلا، انتشار اوراق سلف موازی تیرآهن شرکت ذوب آهن اصفهان و همچنین برگزاری نشست خبری مدیرعامل بورس کالای ایران از مهم ترين اين رويدادها بود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مدیرعامل بورس کالای ایران یکشنبه هفته گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه به فرصت های پساتحریم برای اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: به طور حتم از سال ۹۵ با ایجاد گشایش هایی در اقتصاد، بورس کالا با بهره گیری از ظرفیت داخلی سیستم بانکی و همکاری با بانک های بین المللی، تسویه معاملات با ارزهایی همچون دلار و یورو را در تالار صادراتی در دستور کار قرار می دهد.

دکتر حامد سلطانی نژاد به فضای کسب و کار در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: طی سال جاری شاهد ثبات نسبی در بازار ارز و همچنین کاهش نرخ تورم از ۱۶/۳ درصد در دوازده ماه منتهی به دی ماه سال ۱۳۹۳ به ۱۳/۲ درصد در دوره مشابه سال جاری بودیم.

سلطانی نژاد با اشاره به صفر شدن رشد تولید ناخالص داخلی یاد آور شد: همچنین امسال شاهد کاهش درآمدهای نفتی و سرمایه گذاری عمرانی بودیم و براساس آمارها، با افت ۱۵درصدی در صدور پروانه‌های ساختمانی صادرشده نسبت به دوره مشابه سال قبل مواجه شدیم.

وی اظهار داشت: در این میان دامپینگ قیمتی محصولات اساسی از جمله واردات فولاد ارزان قیمت از چین و همچنین کاهش قیمت جهانی کالاهای اساسی (مخصوصاً فلزات) در بازارهای جهانی رخ داد که به طور طبیعی این عوامل در روند معاملات بورس کالای ایران تاثیر گذار بوده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به اجرای برجام و ایجاد فرصت های جدید در اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: معاملات بورس کالای ایران به واقعیت های اقتصادی وابسته است و مانند بازار سهام از پیش بینی ها تاثیر ویژه ای نمی گیرد، با این تفاسیر به طور حتم از سال ۹۵ با ایجاد گشایش هایی در اقتصاد، بورس کالا با بهره گیری از ظرفیت داخلی سیستم بانکی و همکاری با بانک های بین المللی، تسویه معاملات با ارزهایی همچون دلار و یورو را در تالار صادراتی در دستور کار قرار می دهد تا شاهد رشد حجم معاملات صادراتی، افزایش مراودات بورس کالا با بورس ها و نهادهای بین المللی و ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران از طریق بورس کالا باشیم.

وی به مهاجرت بورس کالا به نسل دوم معاملات بورس های کالایی اشاره کرد و گفت: طی این سال ها بورس کالا در معاملات نقدی و فیزیکی به بلوغ رسیده و امروز با در پیش گرفتن اوراق بهادارسازی معاملات کالاها در حال مهاجرت به نسل دوم معاملات بورس کالا هستیم

سلطانی نژاد، اظهار داشت: پس از تقویت و توسعه معاملات اوراق مبتنی بر کالا و آشنایی کلیه فعالان صنایع از مزایا و چگونگی معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا، به سمت نسل سوم معاملات یعنی قراردادهای فیوچرز و آپشن و حتی ترکیب این دو قرارداد خواهیم رفت تا همانند بورس های کالایی معتبر و پیشرفته دنیا عمده معاملات بورس کالا براساس ابزارهای مالی انجام شود.

 

تامین مالی از بورس کالا، گره گشای صنعت فولاد

براساس این گزارش، دوشنبه هفته گذشته نخستین تامین مالی بلند مدت صنعت فولاد کشور از طریق بورس کالای ایران انجام شد. مهندس احمد صادقی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان و موسس و دبیرکل بورس فلزات تهران در سال ۸۲، در مراسم انتشار اوراق سلف تیرآهن در شرکت بورس کالای ایران حضور یافت و در ابتدای سخنانش گفت: امروز در خانه خودم هستم

مراسم انتشار اوراق سلف موازی تیرآهن به منظور تامین مالی شرکت ذوب آهن اصفهان با حضور مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان، مدیرعامل تامین سرمایه امین و  مدیرعامل شرکت کارگزاری امین آوید در شرکت بورس کالا برگزار شد.

وی اظهار داشت: رقم ۱۵۰میلیارد تومان تامین مالی انجام شده از طریق ابزار اوراق سلف بورس کالای ایران، امروز برای شرکت ذوب آهن اصفهان رقم بزرگی محسوب نمی شود اما برای حضور در این مراسم بسیار خرسندم، چراکه بورس کالا در مسیر گره گشایی از مشکلات صنایع که یکی از اصلی ترین این مشکلات، تامین مالی است قرار گرفته و امیدوارم که انتشار اوراق سلف موازی تیرآهن شرکت ذوب آهن، شروع کننده تامین مالی صنعت فولاد کشور از بورس کالا باشد.

 

لزوم طراحی و تنوع ابزارهای تأمین مالی 

همچنین مدیرعامل تامین سرمایه امین در مراسم انتشار اوراق سلف موازی تیرآهن شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: طراحی و تنوع بخشی ابزارهای تأمین مالی از ضرورت های بازار سرمایه است که بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه، سازوکار و بستر مناسبی برای فعالان صنعت و سرمایه گذاران فراهم کرده است که این رویداد در رونق اقتصادی کشور نقش مهمی ایفا خواهد کرد

علی سنگینیان افزود: در حال حاضر بسیاری از شرکت های تولیدی با مشکل تامین مالی و تامین سرمایه در گردش مواجه هستند که به طور حتم با فرهنگ سازی ابزارهای تامین مالی همچون اوراق سلف، شرکت های زیادی برای تامین مالی به بورس کالا مراجعه خواهند کرد.

سنگینیان افزود: طراحی و تنوع بخشی ابزارهای تأمین مالی از ضرورت های بازار سرمایه است که بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه، سازوکار و بستر مناسبی برای فعالان صنعت و سرمایه گذاران فراهم کرده است که این رویداد در رونق اقتصادی کشور نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

 

روز ارتباط «بازار سرمایه» و «بخش کشاورزی» 

یکی از مهم ترین رویدادهای هفته گذشته بازار سرمایه، به راه اندازی رسمی معاملات گواهی سپرده کالایی و گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران اختصاص داشت. 

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این مراسم گفت: امروز یک روز بسيار با اهميت و تاريخی به شمار می رود، چراکه استفاده بخش کشاورزی کشور از ابزارهای معاملاتی تامین مالی بازار سرمایه میسر شده و این امر به سود منافع ملی خواهد بود.

محمد فطانت با قدردانی از زحمات علی اکبر مهرفرد، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی برای اجرای ماده ۳۳ قانون بهره وری کشاورزی گفت: با تجربه موفقی که امسال در بحث قيمت تضميني محصولات کشاورزی بدست آمده است، ارتباط بازار سرمایه و بخش کشاورزی به صورت فراگير به منظور تامين مالي فعالان بخش کشاورزی با مكانيسم صندوق هاي سرمايه گذاري مبتني بر سپرده كالايي انجام خواهد شد که مجوز های این امر توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شده است.

 

استفاده از پتانسیل های بورس کالا برای توسعه بخش کشاورزی 

همچنین قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی هفته گذشته در مراسم راه اندازی رسمی معاملات گواهی سپرده کالایی گفت: بازار محصولات کشاورزی در کشور ما به شکل سنتی بوده و حال زمان آن رسیده است که به سمت مدرن شدن بازارهای کشاورزی حرکت کنیم، بنابراین باید از فرصتی که امروز توسط بورس کالای ایران در اختیارمان قرار گرفته نهایت استفاده را ببریم.

علی اکبر مهرفرد افزود: یکی از سریع‌ترین آثار این طرح در کشور، جلوگیری از نرخ شکنی کالاهای کشاورزی خواهد بود، به‌طوری که در  معاملاتی همچون قیمت تضمینی، کشاورزان دیگر مجبور به فروش محصولاتشان با قیمت‌های پایین نبوده و به آسانی کالاهایشان را با حمایت دولت و بدون هیچ نگرانی روی تابلوی بورس کالا خواهند برد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها