سلطانی نژاد

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به اهمیت ایجاد توازن در بازار صنایع معدنی گفت: در حال حاضر به دلیل نبود شفافیت آماری، میزان عرضه و نیاز داخلی محصولات معدنی به طور دقیق مشخص نیست. از طرفی با توجه به نوسانات ارزی، صادرات دارای جذاب است، از این رو براساس ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید، محصولات معدنی می تواند در بورس کالا عرضه شود تا حجم مازاد نیاز داخل، مجوز صادرات بگیرد.

به گزارش «کالا خبر» ،پانزدهمین دور از نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان ( STONE ۲۰۱۹) از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت ۹۸ در اصفهان برگزار خواهد شد.

بیش از ۱۰۰ شرکت معدنی، فرآوری، صادرکننده و واردکننده سنگ تزئینی و ماشین‌آلات وابسته در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان در قطب سنگ ایران به گرد هم می‌آیند و از آخرین دستاوردهای خود در فضایی به وسعت ۸ هزار متر مربع رونمایی به عمل می‌آورند. نخستین بورسی که در زمینه کالا در ایران تاسیس شد سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران بود که در شهریور ۸۲ فعالیت خود را آغاز کرد.

بورس کالای ایران به عنوان محلی برای خرید فروش مواد معدنی که بیش از یک دهه از فعالیت آن می‌گذرد، یکی از سردمداران موفق در زمینه معدن و مواد معدنی است. در این بین نوسانات نرخ ارز تاثیر بسزایی در تحولات مواد معدنی در طول یک سال گذشته داشته است به طوریکه صادرات مواد معدنی در تحولات کنونی یکی از جذاب‌ترین موضوعات برای معدنی‌هاست اما در طرف مقابل صنایع داخلی نیز برای تولید، نیاز به مواد معدنی دارند که به نظر می رسد بورس کالا به عنوان بستری شفاف می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به صادرات و میزان مصرف صنایع پایین‌دستی را مشخص کند.

حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به قدمت حضور مواد معدنی در بورس کالای ایران به گسترش نیوز گفت: از نخستین محصولاتی که در بورس کالای ایران وارد شد مربوط به حوزه معدن و محصولاتی همچون سنگ‌آهن، خاک، روی و سرب است و درحال‌حاضر یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که بورس کالای ایران در آن فعالیت‌ می‌کند، مواد معدنی است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در پاسخ به این پرسش که با توجه به تلاطمات ارزی، اوضاع کنونی مواد معدنی در بورس کالای ایران چگونه است، گفت: تلاطمات ارزی سبب شد تا برخی از محصولات معدنی از بورس خارج شوند و یا در برخی حوزه‌ها محصولات کمتری نسبت به پیش عرضه شود.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که سال ۹۷ دلیل نوسانات عرضه برخی از انواع سنگ‌ها در بورس به چه دلیل بود، بیان کرد: حضور نداشتن بخش عمده‌ای از صنایع در بازار بورس کالای ایران سبب بروز مشکلاتی برای زنجیره تولید شده است. در سال ۹۷ سعی شد تا سنگ‌آهن در بازار داخلی عرضه شود و در هیات پذیرش نیز قرار گرفت و چند عرضه نیز با موفقیت صورت گرفت اما به دلیل تحولات گسترده ارزی در کشور، عرضه‌کننده‌ها عموما اقدام به صادرات کردند که همین امر موجب شد تا سیاست‌گذاری‌ها با مشکل مواجه شود.

برنامه بورس کالای ایران برای صادرات

سلطانی نژاد در خصوص صادرات محصولات از بستر بورس کالا به بازارهای جهانی، گفت: ما در رینگ صادراتی نیز با وجود موانع موجود حاضر به همکاری با تولیدکنندگان هستیم تا از تمامی ظرفیت‌ها استفاده شود. درحال‌حاضر برخی از کالاها در رینگ صادراتی عرضه می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به قیر و فرآورده‌ها اشاره کرد.

سلطانی‌نژاد اظهار داشت: اکنون آمار مشخص و دقیقی از میزان محصولاتی که در بازار عرضه می‌شود و میزان ذخایر و همچنین صادرات، وجود ندارد تا در این زمینه سیاست‌گذاری شود به این ترتیب می توان با عرضه محصولات در بورس کالا به شکل گیری آمار شفاف و توازن در عرضه داخلی و صادرات کمک کرد. 

بهترین راهکار برای توازن در بازار صنایع معدنی

وی در ادامه با اشاره به اهمیت توازن در بازار صنایع معدنی اظهار کرد: بهترین راه برای توازن در بازار صنایع معدنی و صادرات آن، عرضه محصولات معدنی در بازار بورس است، عرضه مستمر محصولات در بازار و پیدا شدن مشتری و تامین نیاز داخلی بر مبنای نیاز صنایع پایین دستی اولویت است و تولیدکنندگان می‌توانند مازاد بر آن را صادر کنند. این موضوع بحثی است که در ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید هم در نظر گرفته‌شده است و دوستان معدنی مصوب کردند که اگر محصولی در بورس عرضه شد و مشتری نداشت آن موقع امکان صادرات آن محصول فراهم باشد.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به تاثیر مثبت عرضه محصولات معدنی در بورس گفت: عرضه مواد معدنی در بورس کالای ایران این امکان را در اختیار ما قرار می‌دهد تا از میزان تولید و عرضه آن در بازار داخل اطلاع یابیم و همچنین مشخص خواهد شد که تولیدکنندگان به چه میزان مجاز به صادرات هستند.

منبع: گسترش نیوز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها