• ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
  • کد خبر: 24972
جهانی

شاخص های آتی آمریکا در پی تصمیمات شگفتی آور رئیس دولت این کشور با افت شدیدی همراه شد و قیمت اوراق قرضه دولتی این کشور نیز کاهش یافت.

به گزارش «کالاخبر»به نقل از سنا، تصمیم ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه های وارداتی بر محصولات مکزیک بازارهای جهانی را به هم ریخت.

انتظار وارد آمدن ضربه تعرفه ای دیگر بر بدنه اقتصاد جهانی، موجب افت شاخص ها در آخرین روز معاملاتی هفته شد.

به این ترتیب، ترامپ یک جنگ تجاری جدید را با مکزیک آغاز کرد. ترامپ به بهانه مهاجرین غیرقانونی، تصمیم دارد از ۱۰ روز دیگر تعرفه ۵ درصدی بر روی کلیه کالاهای وارداتی مکزیک به آمریکا اعمال کند که در صورت عدم توافق به ۲۵ درصد نیز افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که، ارزش واردات کالاهای مکزیک به آمریکا در حدود ۵۷۵ میلیارد دلار است و در واقع این کشور، دومین شریک تجاری آمریکا بعد از چین است. واردات آمریکا از مکزیک در سال گذشته در حدود ۳۴۶.۵ میلیارد دلار بوده است در حالی که با این تعرفه ها، اوضاع اقتصادی هر دو کشور آشفته خواهد شد.

النور کرگ، تحلیل گر ارشد موسسه سرمایه گذاری ساکزو کپیتال استرالیا در این خصوص بیان داشت: این حرکت ترامپ و تصمیمات کاملا کاسب کارانه وی، نشان از این دارد که تنها هدف رئیس کاخ سفید، امتیازگیری است. به نظر می رسد این تصمیم رئیس جمهور آمریکا نشان از عدم توافق تجاری با مکزیک است.

اما حرکت شاخص ها در بازارهای آسیایی کاملا نشان دهنده ترس از سرایت یک بحران تجاری دیگر است. در این بازارها، شاخص آسیا پاسفیک به غیر از ژاپن با افت ۰.۳ درصدی رو به رو شد و افت ماهانه خود را به ۷.۳ درصد رساند.

شاخص بلوچیپ در چین با ادامه روند نزولی خود، افت ماهانه خود را به ۶.۸ درصد رساند. شاخص نیکی ژاپن با کاهش ۱.۳ درصدی رو به رو شد و شرکت های خودروسازی بیشترین میزان افت را در این متغیر به ثبت رساندند. به این ترتیب، افت ماهانه شاخص نیکی به ۷.۱ درصد رسید.

شرکت های خودروسازی ژاپن که مسئولیت حمل و نقل کالا از مکزیک به آمریکا را بر عهده دارند بیشترین میزان کاهش قیمت را در بازارهای ژاپن داشتند.

در این بازار، قیمت سهام شرکت تویوتاموتور، نیسان و هوندا موتور با افت میانگین ۳ درصدی همراه شدند. قیمت سهام شرکت مزداموتور نیز با افت تقریبی ۷ درصدی همراه شد و به این ترتیب، بزرگ ترین شرکت های خودروسازی ژاپن افت بسیار شدیدی را بر اثر اعمال این تعرفه ها متحمل شدند.

اما در بازار آتی آمریکا، شاخص داوجونز با کاهش ۰.۷ درصدی همراه شد و قیمت اوراق قرضه دولتی ۱۰ سال هاین کشور نیز با افت ۲.۱ درصدی رو به رو شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها