exploration.jpg

جمعه گذشته قیمت سنگ آهن اندکی کاهش یافت و هر تن از این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد، ۵۳.۳ دلار معامله شد، این در شرایطی است که طی هفته گذشته قیمت سنگ آهن ۱.۳ درصد افول کرد و اکنون قیمت این ماده خام بسیار پایین تر از اوج آن در اوایل ماه گذشته میلادی رسیده است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون قیمت سنگ آهن ۲۴ درصد رشد کرده و  نسبت به پایین ترین میزان در یک دهه اخیر که در اواسط ماه دسامبر مشاهده شد ۴۴ درصد بالاتر است.

رشد قیمت سنگ آهن باعث تعجب تحلیلگران شده است. بانک گلدمن ساکس پیش بینی کرده متوسط قیمت ها در سال جاری میلادی ۳۸ دلار در هر تن است در حالیکه در سه ماهه نخست امسال متوسط قیمت ها ۴۸ دلار بود. البته تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن نیز چندان به افق قیمت ها در کوتاه مدت امیدوار نیستند.

برای مثال شرکت بی اچ پی بیلیتون در گزارش ماه پیش خود هشدار داد که بازار باید برای کاهش قیمت ها آماده باشد. این درحالیستکه وزارت صنعت، نوآوری و علوم استرالیا پس از بارها کاستن از رقم پیش بینی قیمت ها به تازگی نسبت به افق بازار سنگ آهن خوشبین شده است.

این نهاد در گزارش جدید خود آورده است، متوسط قیمت سنگ آهن در سال جاری میلادی ۴۵ دلار در هر تن خواهد بود. در ماه دسامبر این رقم ۴۱.۳ دلار پیش بینی شده بود. در بخش دیگری از گزارش آمده است، سال آینده و سال ۲۰۱۸ متوسط قیمت هر تن سنگ آهن به ترتیب ۵۶ دلار و ۶۰ دلار خواهد بود. پنج سال دیگر متوسط قیمت ها به ۶۴.۷ دلار افزایش خواهد یافت.

این ارقام مربوط به وضعیت fob در استرالیاست. با احتساب هزینه حمل و نقل تا چین ۵ دلار به این مبلغ اضافه می شود. هزینه انتقال هر تن سنگ آهن از برزیل به چین کمتر از ۱۰ دلار است. از دید تحلیلگران وزارتخانه یاد شده، توقف فعالیت تولیدکنندگان با هزینه بالا، مهمترین عامل رشد تدریجی قیمت هاست. پیش بینی شده طی ۵ سال آینده سهم استرالیا و برزیل در تجارت دریایی سنگ آهن به ۹۰ درصد افزایش یابد این رقم در سال گذشته میلادی ۷۷ درصد بود.

برخی تحلیلگران خوشبین معتقدند عزم دولت چین برای حمایت از رونق اقتصاد این کشور عاملی برای افزایش تقاضا برای سنگ آهن است. البته میزان حمایت های یاد شده زیاد نیست و دولت چین صرفا قصد دارد از کاهش شدید نرخ رشد اقتصاد جلوگیری کند. به همین دلیل میزان تولید فولاد در چین امسال به ۷۸۱ میلیون تن کاهش می یابد. سال پیش این رقم ۸۰۶ میلیون تن بود. تا سال ۲۰۲۱ میزان تولید فولاد در چین به ۷۰۶ میلیون تن کاهش خواهد یافت.

میزان واردات سنگ آهن چین در سال جاری میلادی به یک میلیارد تن می رسد و تا ۵ سال آینده هر سال تقریبا همین میزان سنگ آهن به چین وارد خواهد شد. در حال حاضر چین ۸۳ درصد سنگ آهن مورد نیاز خود را وارد می کند و تا پنج سال دیگر این سهم به ۹۸ درصد افزایش خواهد یافت.

در زیر نمودار تغییرات سهم برزیل و استرالیا از صادرات دریایی سنگ آهن تا سال ۲۰۲۱ نشان داده شده است. مشاهده می شود که این سهم به تدریج افزایش خواهد یافت.

منبع: جهان سهم

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها