نیجریه

در جمع بندی نشست "اکوسیستم معاملات کالایی نیجریه" آمده است که با توجه به رشد سریع بازارهای مالی دنیا، بورس های کالا در کشورهای آفریقایی بیش از گذشته میزبان فعالان صنعت و کشاورزان خواهند بود تا این بورس ها به یک تکیه گاه و حامی برای اقتصاد از طریق جذب سرمایه ها تبدیل شوند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از «گاردین نیجریه»، بورس‌های کالا در سراسر جهان به این دلیل راه‌اندازی شده‌اند تا به توسعه و بهبود اقتصاد کشورها از طریق سرمایه‌گذاری در بخش‌ های صنعتی، معدنی و کشاورزی و کالاهای دیگر یاری رساند. کاهش ریسک تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف نیز از دیگر دلایل تاسیس بورس‌های کالا به شمار می‌رود.  

کالاهای عرضه شده در بورس‌های کالا شامل انواع سوخت، محصولات کشاورزی، مواد معدنی، فلزات، پتروشیمی و نفتی هستند که بررسی ها نشان می دهد از جمله بیشترین محصولات معامله شده در بورس های کالایی جهان می توان به گندم، جو، شکر، ذرت، پنبه، کاکائو، قهوه، لبنیات، نفت خام و انواع فلزات آهنی و غیرآهنی اشاره کرد.

بورس کالا، خریداران و فروشندگان کالاها را گردهم می‌آورد و امکان انتقال ریسک نوسان قیمت را فراهم می‌کند. به این ترتیب، بورس‌های کالا از طریق مدیریت ریسک قیمت، در تامین مالی بخش کالایی مشارکت و امکان دسترسی به بازارهای سرمایه را فراهم می‌کنند. بیشتر بازارهای کالایی در سراسر جهان به دادوستد محصولات و مواد اولیه براساس قراردادهای فیوچرز می‌پردازند به طوریکه پس از آشنایی کشاورزان با مزیت این قراردادها به یکباره تجارت در این حوزه رنگ و بوی تازه ای به خود گرفت. به عنوان مثال، کشاورزی که ذرت کاشته است، می‌تواند ماه‌ها پیش از برداشت ذرت، محصول خود را بر پایه قراردادهای آتی به فروش برساند و ریسک کاهش قیمت در زمان تحویل را از بین ببرد. به همین ترتیب، یک تولیدکننده غلات نیز با خریدن ذرت در قرارداد آتی، ریسک افزایش قیمت در زمان تحویل را رفع می‌کند. این فرآیند که در بورس‌های کالا در جریان است، از کشاورز و خریدار در برابر افزایش یا کاهش احتمالی قیمت‌ها محافظت می‌کند. در این بین سفته‌بازان و سرمایه‌گذاران نیز ضمن تامین نقدینگی مورد نیاز بازار، برای کسب سود اقدام به خرید و فروش قراردادهای آتی می‌کنند که حضور آنها برای عمق بخشی به بازارها یک ضرورت است. 

«گاردین نیجریه» در ادامه این گزارش آورده است؛ بورس‌های کالا در قاره آفریقا از دهه ۱۹۹۰ میلادی ظهور کردند. کشورهای اوگاندا، زیمبایوه، کنیا، زامبیا و آفریقای جنوبی در زمینه راه‌اندازی بورس کالا پیشگام بودند. یکی از بهترین و مشهورترین نمونه‌ها در این زمینه، بورس کالای اتیوپی (ECX) است که در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. در این میان اما بورس کالای نیجریه (NCX) در تلاش برای آزاد کردن همه پتانسیل‌های نهفته در سازوکار معاملاتی اش است. در حال حاضر در نیجریه دو بورس کالا (خصوصی و دولتی) مورد تایید کمیسیون بورس و اوراق بهادار این کشور فعال هستند که برنامه هایی در راستای تقویت ورود انواع کالاها به تابلوی معاملاتی بورس کالای نیجریه طراحی شده است. مسوولان و کارشناسان اقتصادی این کشور به تازگی در نشستی بزرگ تحت عنوان "اکوسیستم معاملات کالایی نیجریه" که به همت کمیسیون بورس و اوراق بهادار برگزار شد به بررسی راهکارهای جذب سرمایه‌گذاران به زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و بهبود روند اشتغال‌زایی از طریق بورس کالا پرداختند.

در جمع بندی این نشست تاکید شد که با توجه به رشد سریع بازارهای مالی در دنیا، بورس های کالا به زودی در کشورهای آفریقایی میزبان فعالان صنعت و کشاورزان خواهد بود تا به یک تکیه گاه و حامی برای اقتصاد از طریق جذب سرمایه ها تبدیل شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها