مس

شرکت «اوروبیس» بزرگ ترین تولیدکننده مس اروپا اعلام کرد: اگرچه شتاب رشد فروش خودروهای برقی می تواند از قیمت مس حمایت کند، اما توسعه ظرفیت ذوب مس چین بر توازن بازار جهانی تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش «کالاخبر»،«رولاند هاریکنز» مدیر اجرایی اوروبیس(Aurubis) با بیان اینکه وسایل نقلیه برقی در آینده از سوی بخش قابل توجهی از مردم خریداری خواهد شد، اظهار کرد: «جوامع در حال تغییر است و مردم به دنبال رد پای آنها هستند.»

وی با اشاره به اینکه فاندامنتال های مس در سلامت بالایی به سر می برد، افزود: زیرساخت های شارژ خودروهای برقی بیشتر شده و نقاط شارژ در حال ساخت است.

آژانس بین المللی انرژی(IEA) برآورد کرده، میزان مس استفاده شده در یک خودرو برقی ۸۳ کیلوگرم است، در حالی که میزان مسی که در یک خودرو معمولی استفاده می شود از ۸ تا ۲۲ کیلوگرم متفاوت است.

هاریکنز با اشاره به حوادث غیر قابل پیش بینی و تاثیر آن بر بازار مس، خاطر نشان کرد: مسائلی مانند جنگ تجاری دارای تاثیر منفی بر اقتصاد جهانی و رشد تقاضای مس ناشی از خودروهای برقی است.

به گفته وی، تقاضای مس در سال ۲۰۱۸ مناسب بود، اما در سال ۲۰۱۹ بازار دچار سکسکه هایی شد. اگرچه در نیمه نخست ۲۰۱۹ بازار بیش از حد به جنگ تجاری چین و آمریکا واکنش نشان داد، ولی بعد از تابستان شاهد ثبات بوده ایم.

جنگ تجاری

جنگ تجاری چین و آمریکا که از اوایل سال ۲۰۱۸ آغاز شد، همچنان ادامه دارد و این دو کشور هنوز نتوانسته اند، اختلافات موجود در سیاست های تجاری را حل کنند. تعرفه های بعدی و اقدامات تلافی جویانه بین ایالات متحده و چین باعث کند شدن جریان تجارت جهانی شده و اعتماد به نفس سرمایه گذاران را به خطر انداخته است.

در نتیجه «درجه های بالای عدم اطمینان»، سازمان تجارت جهانی پیش بینی رشد تجارت جهانی خود را امسال به پایین ترین نرخ طی یک دهه کاهش داد.

با وجود عدم قطعیت اقتصاد جهانی، داده های گروه بین المللی مطالعات مس(ICSG) نشان می دهد که تقاضای مس با رشد سالانه ۱.۷۵ درصدی به ۲۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ میلادی برسد.

در حالی که پیش بینی می شود، تقاضای جهانی مس افزایش یابد، اما شرکت اوروبیس بر این باور است که رشد ظرفیت ذوب مس چین می تواند این تعادل را تغییر بدهد.

هارینگز گفت: مشکلی از نظر عرضه و تقاضا وجود ندارد، چراکه عرضه و تقاضا در تعادل است، اما افزایش بیش از حد ظرفیت ذوب چین مشکل ساز خواهد شد.

گروه بین المللی مطالعات مس پیش بینی کرده بود که تولید مس تصفیه شده جهان با رشد ۴ درصدی در سال به ۲۵.۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ برسد که با گسترش ظرفیت ذوب در چین و بهبود تولید در آفریقا انجام می شود.

هزینه های تولید مس افزایش می یابد

اوروبیس انتظار دارد با توجه به تغییرات عیار سنگ در معادن جهان، هزینه های تولید مس طی سال های آتی افزایش یابد. از طرفی سطوح آرسنیک در کنسانتره مس این شرکت در حال افزایش است، اما شرکت اعلام کرده که می تواند این مشکل را برطرف کند.

بسیاری از کارخانه های ذوب چینی نیاز دارند تا قبل از فرآوری در کارخانه های ذوب، کنسانتره های مس را مخلوط کنند. بسیاری از محموله های کنسانتره مس که سطح استاندارد آرسنیک، سرب، فلورین، کادمیوم و جیوه را رعایت نکرده اند، مرجوع شده است.

هارینگز در این زمینه گفت: شرایط کنسانتره همواره در حال تغییر است. در حال حاضر کنسانتره های پیچیده تری را در بازار مشاهده می کنیم و البته قادر به مدیریت همه آنها هستیم.

اوروبیس بزرگ ترین بازیافت کننده مس در اروپا است، به طوری که بیش از ۴۰ درصد کاتد مس این شرکت از قراضه تولید می شود و کنسانتره مس بقیه مواد اولیه آن را تشکیل می دهد. این شرکت در سال مالی ۱۸-۲۰۱۷ میلادی، یک میلیون و ۱۶۲ هزار تن کاتد و ۷۷۴ هزار تن مفتول تولید کرد.

منبع:هلدینگ سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها