دالیان چین

پس از راه‌اندازی قراردادهای آتی سنگ آهن در اکتبر ۲۰۱۳ در بورس کالای دالیان، بیش از ۱۲۰۰ شرکت فولادی و معدنی به شدت درگیر این معاملات هستند؛ همچنین از زمان امکان ورود سرمایه‌گذاران بین‌المللی به این بازار از می ۲۰۱۸، بیش از ۱۷۰ مشتری خارجی و ۱۵ کشور در این معاملات مشارکت داشته‌اند و از این رو به تازگی قرارداد اختیار معامله سنگ آهن راه اندازی شده است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»، در آخرین روزهای سال ۲۰۱۹، بورس کالای دالیان (DCE) بسیار فعال بود به طوری که در پلتفرم معاملاتی این بورس، معاملات تمامی محصولات عرضه شده، جریان داشت. تا ۲۵ دسامبر، در مجموع ۲۸۳ قرارداد معامله به ارزش بیش از ۱.۳۳ میلیارد یوان (۱۹۲ میلیون دلار) نهایی شد. نکته جالب توجه اینکه، از مجموع معاملات، ۲۳۵ قرارداد مربوط به محصولات رزین مصنوعی بود. حجم و ارزش این قراردادها به ترتیب حدود ۱۰۱ هزار تن و ۷۶۳ میلیون یوان (بیش از ۱۰۹ میلیون دلار) بوده است.

نخستین معامله پلی اتیلن با غلظت بالا 
در همین حال، بورس کالای دالیان میزبان نخستین معامله پلی اتیلن با غلظت بالا (HDPE) در ماه دسامبر بود. این اتفاق از آن رو اهمیت دارد که عنوان نخستین معامله محصول غیراستاندارد از مجموعه رزین‌ مصنوعی را به خود اختصاص داده است. به گفته کارشناسان، این اقدام به معنای تلاش بورس کالای دالیان برای تبدیل شدن به یک مرجع قیمت‌گذاری است.

آغاز قراردادهای اختیار معامله سنگ آهن
در تحولی دیگر، قراردادهای اختیار معامله سنگ آهن در بورس کالای دالیان راه‌اندازی شد. این اقدام از یک سو به رونق صنعت آهن و فولاد از طریق ابزارهای مشتقه کمک خواهد کرد و از سوی دیگر، تبدیل بورس کالای دالیان به مرکز قیمت‌گذاری را تسهیل خواهد کرد. موضوع مهم در قراردادهای اختیار معامله سنگ آهن، موفقیت قراردادهای آتی سنگ آهن در گذشته است. از زمان راه‌اندازی این قراردادهای آتی در اکتبر ۲۰۱۳، بیش از ۱۲۰۰ شرکت فولادی و معدنی به شدت درگیر معاملات قراردادهای آتی سنگ آهن بوده‌اند.
همچنین از زمان عرضه قراردادهای آتی سنگ آهن بورس کالای دالیان به سرمایه‌گذاران بین‌المللی در می ۲۰۱۸، بیش از ۱۷۰ مشتری خارجی و ۱۵ کشور و منطقه در این معاملات مشارکت داشته‌اند. امروزه قراردادهای آتی سنگ آهن چین به بزرگترین ابزارهای مشتقه سنگ آهن در مقیاس جهانی تبدیل شده‌اند. این ویژگی، راه را برای راه‌اندازی قراردادهای اختیار معامله سنگ آهن هموار کرده است.
بورس کالای دالیان به سال ۱۹۹۳ تاسیس شد. در سال ۲۰۱۸ حجم معاملات سالانه این بورس به بیش از ۵۲ هزار میلیارد یوان (حدود ۷.۵ هزار میلیارد دلار) رسید. بورس کالای دالیان از نظر حجم معاملات در سال ۲۰۱۸ مقام دوازدهمین بورس جهان را به خود اختصاص داد.

منبع: Mondo Visione، XinhuaNet

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها