• ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
  • کد خبر: 38695
جهان

برخی از شاخص های بورسی جهان در اتفاقی کم سابقه بالای ۹ درصد در یک روز رشد کردند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از اسوشیتدپرس، کرونا کماکان کانون اصلی توجه بازارهای مالی است. بسیاری از مقامات جهان از جمله رییس جمهور برزیل، دو سناتور آمریکایی، یک وزیر فرانسوی، وزیر کشور استرالیا، معاون وزیر بهداشت انگلیس و همسر نخست وزیر کانادا مشکوک به ابتلا به کرونا هستند. اوضاع در اسپانیا به سرعت رو به وخامت می رود و ایتالیا به عنوان کانون اصلی کرونا در اروپا اعلام کرده است که قرنطینه را به تمام کشورش گسترش داده است. دولت ایتالیا از جریمه ۲۰۰ یورویی افرادی خبر داده که بدون دلیل موجه از خانه خود خارج شوند. با قرنطینه کامل هشتمین اقتصاد بزرگ جهان انتظار می رود رشد اقتصادی منطقه یورو بیش از پیش با کاهش مواجه شود. 

میشل مک کارتنی، کارشناس موسسه سی ام سی مارکتس گفت: ترس و اضطراب در بین معامله‌گران کاملا مشهود است، به ویژه که حالا ایتالیا تصمیم گرفته است کل کشور را قرنطینه کند.

چین که مرحله اوج بیماری را پشت سر گذاشته اما شمار تلفات کووید-۱۹ در آن دیروز مجددا دو رقمی شده، اعلام کرده است که از زمان همه‌گیری کرونا تاکنون صادراتش ۱۷ درصد و وارداتش چهار درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به بزرگی بازار چین، بسیاری از شرکت‌های مطرح بین‌المللی انتظار زیان سنگینی را در نتیجه تعطیلی کسب و کارهای خود دارند. 

در آمریکا شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا به ۴۱ نفر افزایش یافته و بانک مرکزی تصمیم گرفت تا برای تقویت رشد اقتصادی، نرخ بهره را ۰.۵ درصد کاهش دهد.  انتظار می رود که روند کاهش نرخ بهره در ماه های پیش رو نیز ادامه داشته باشد. در کالیفرنیا، آریزونا، واشنگتن و هشت ایلت دیگر حالت فوق العاده اعلام شده و کنگره نیز بودجه اضطراری مقابله با کرونا تخصیص داده است. ترامپ در جلسه اضطراری با بانکداران آمریکایی راه های تامین نقدینگی لازم بازار را بررسی کرد و وزیر خزانه داری نیز از معافیت موقت مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی خبر داد.

در شرق آسیا بانک های مرکزی چین، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور و استرالیا برای حمایت از بازارها دست به کار شده اند و احتمال منفی تر شدن نرخ بهره در ژاپن به دنبال رشد عجیب منفی هفت درصدی اخیر شدت پیدا کرده است.

در وال استریت، همه شاخص‌ها به لطف حمایت های اخیر دولت و بانک مرکزی به طرز کم سابقه ای صعودی بودند تا جایی که سه شاخص مهم بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.  شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۹.۳۶ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۳ هزار و ۱۶۵.۸۲ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۹.۲۹ درصد صعود تا سطح ۲۷۱۱.۰۲  واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با صعود ۹.۳۵ درصدی در سطح ۷۸۷۴.۸۸  واحدی بسته شد.

رایان دیتریش، استراتژیست بازار در موسسه ال پی ال فایننشیال گفت: بلاخره چیزی برای جشن گرفتن پیدا کردیم. سیاست های حمایتی اخیر می تواند به بازارها و کسب و کارها تا حد زیادی کمک کند.

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۶.۰۸ درصدی تا سطح ۱۷ هزار و ۴۳۱.۰۵  واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۲.۳۳ درصد پایین رفت و در سطح ۲۳ هزار و ۷۴۲.۹۵ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگ‌های  کامپوزیت" ریزش ۱.۴۹ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۸۹۲.۰۳  واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۴.۴۲ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۵۵۳۹.۳۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی  بود.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه و مذاکرات برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۲.۴۶ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۳۶۶.۱ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با جهش ۱.۸۳ درصدی در سطح ۴۱۱۸.۳۶ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۷۷ درصدی و ایستادن در سطح  ۹۲۳۲.۰۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۳.۷۳ درصد بالا رفت و به ۶۶۲۹.۶۰ واحد رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها