نفت

بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش بینی کرد که قیمتهای نفت در هفته های آینده به روند کاهشی خود ادامه می دهند زیرا توافق تاریخی کاهش تولید میان تولیدکنندگان بزرگ برای جبران افت تقاضای ناشی از شیوع ویروس کرونا کافی نخواهد بود.

به گزارش «کالاخبر»، اوپک و متحدانش که گروه اوپک پلاس را تشکیل می دهند، با کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز در ماههای مه و ژوئن با هدف مهار افت قیمتها موافقت کردند.

گلدمن ساکس برای پیش بینی قیمت حدود ۲۰ دلار در هر بشکه نفت برنت در کوتاه مدت، ریسکهای نزولی می بیند اما پیش بینی کرد که این شاخص قیمت جهانی عملکرد بهتری از قیمت نفت آمریکا خواهد داشت زیرا صادرات اوپک پلاس احتمالا کاهش پیدا می کند و فضای بیشتری را در مخازن شناور آزاد خواهد کرد.

این بانک آمریکایی اعلام کرد که حتی اگر اعضای بزرگ اوپک کاملا به کاهش تولید متعهد باشند و سایر کشورها در ماه مه پایبندی ۵۰ درصدی به کاهش تولید داشته باشند، این کاهش تولید داوطلبانه به منزله کاهش تنها ۴.۳ میلیون بشکه در روز از سطح تولید سه ماهه اول خواهد بود. کاهش تولید بزرگتر از سوی کشورهای گروه جی ۲۰ هم کمک چندانی نخواهد کرد و مجموع کاهش تولید داوطلبانه تنها افت ۱۹ میلیون بشکه در روز تقاضا برای نفت در ماه های آوریل تا مه را جبران می کند.

هر دو شاخص قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا که ۶۵.۵۵ درصد در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰  سقوط کرده اند، پس از اعلام توافق اوپک پلاس در معاملات روز دوشنبه رشد ملایمی را تجربه کردند.

با این حال گلدمن ساکس اعلام کرد که ریسک پیرامون دورنمای قیمت ۲۰۲۱ هر بشکه نفت برنت که ۵۲ دلار و ۵۰ سنت پیش بینی کرده بود، اکنون صعودی شده است زیرا روند تعادل بازار نفت با بهبود چشمگیر تقاضا همراه خواهد شد.

بانک مورگان استنلی هم پیش بینی قیمت نفت را بالا برد و اعلام کرد اگرچه توافق اوپک پلاس از رشد چشمگیر ذخایر نفت در ماه های آینده جلوگیری نخواهد کرد اما باعث کندی روند رشد ذخایر از نیمه دوم سال ۲۰۲۰ به بعد می شود.

این بانک وال استریت دورنمای قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در سه ماهه سوم را بازبینی کرد و اکنون انتظار دارد نفت برنت به ۳۰ دلار در مقایسه با پیش بینی قبلی ۲۷ دلار و ۵۰ سنت و وست تگزاس اینترمدیت به ۲۵ دلار به جای برآورد قبلی ۲۲ دلار و ۵۰ سنت افزایش پیدا کنند. همچنین دورنمای قیمت هر دو شاخص در سه ماهه چهارم را پنج دلار افزایش داد و به ۳۵ دلار برای نفت برنت و ۳۲ دلار و ۵۰ سنت برای وست تگزاس اینترمدیت رساند.

بر اساس گزارش رویترز، مورگان استنلی پیش بینی کرد تقاضا برای نفت در سه ماهه دوم امسال حدود ۱۴ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها