• ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
  • کد خبر: 40360
سنگ آهن

قیمت سنگ آهن در زمان بحران کرونا با ثبات باقی مانده است؛ موضوعی که شماری از تحلیلگران آن را ناشی از بازگشایی بازار چین می دانند.

به گزارش «کالاخبر»،می توان گفت، کمتر بازاری از بحران ویروس کرونا مصون مانده است. هرچند در بازار کالاهای حجیم نیز شاهد افت قیمت ها و کاهش تقاضا هستیم، اما قیمت سنگ آهن نسبت به این روند مقاومت داشته و ثابت مانده است. همان طور که می دانیم، شرکت های سنگ آهنی استرالیا مانند BHP در سال گذشته به دلیل اختلال در تامین منابع از برزیل(مشکلات شرکت واله) و توفان های حاره ای که باعث افزایش تقاضا و قیمت شد، روند مناسبی را پشت سر گذاشتند.

در اوج بحران کرونا، سنگ آهن معیار(۶۲ درصد) تنها به کمترین قیمت سه ماهه کاهش یافت، در حالی که مس و آلومینیوم به کمترین قیمت های پنج ساله خود رسیدند. کارشناسان می گویند، سنگ آهن در محدوده ۸۰ دلار در تن در نوسان بوده و عرضه این کالا از همه گیری کرونا، فقط ۸ درصد آسیب دیده است. در مورد دیگر فلزات این رقم ۵ تا ۲۵ درصد متغیر بوده است.

افت تقاضا از سراسر جهان

با توجه به همه گیری که به قفل کردن و بسته شدن کارخانه ها منجر شد، تقاضای سنگ آهن در سراسر جهان کاهش یافته است. بخش خودرو به عنوان مصرف کننده فولاد با سخت ترین سقوط فروش و رکود خطوط تولید مواجه شده است. انتظار می رود، بازار آمریکا و اروپا، امسال شاهد کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تقاضای سنگ آهن باشد.

شرکت BHP اعلام کرده که به دلیل مشکلات لجستیکی و کاهش تقاضا، انتظار کاهش دو رقمی در بازار جهانی را دارد. اگرچه نتایج گزارش سه ماهه BHP تا ماه مارس، اعداد مناسبی را نشان داده است، اما شاید شرکت های استرالیایی در ماه های آینده کاهش جزیی را شاهد باشند. با این وجود، بازگشایی بازار چین تسکین دهنده خواهد بود.

پس از شیوع  گسترده ویروس کرونا در این کشور، چین موفق به مهار آن شده است و صنایع مختلف به صورت مرحله ای در حال افتتاح هستند. چین حدود ۷۰ درصد از تقاضای جهانی سنگ آهن حمل شده از راه دریا را تشکیل می دهد، بنابراین احیای این بخش برای واردات ۱.۱ میلیارد تنی سنگ آهن چین حائز اهمیت است.

 اگرچه خطر عفونت هنوز وجود دارد، ولی چین بنادر خود را باز کرده و واردات این ماده معدنی را با حفظ قیمت بالا آغاز کرده است.

وضعیت تولید

شرکت های معدنی در برزیل همچون «واله» در تلاش برای تامین تقاضا هستند و به دلیل مدیریت ضعیف کنترل کرونا، این بیماری به این کشور خسارت وارد کرده است. برآوردها نشان می دهد که تولید سنگ آهن بزریل در سال ۲۰۱۹ به دلیل بحران شکستن سد باطله شرکت واله ۳۰۰ میلیون تن کاهش یافته است.

در نقطه مقابل، عملیات عظیم «پیلبارا» در استرالیا هیچ یک از این دردها را احساس نکرده و در حال انجام است. افزایش هزینه سنگ آهن ممکن است باعث آسیب جدی به واله برزیل شود، در حالی که شرکت های بزرگ استرالیا نیز فروش بیشتری دارند.

شرکت BHP برآورد کرده که استفاده از روش کوره قوس الکتریک بعد از افت ۱۲ درصدی، حدود ۵۶ درصد بهبود یافته است. همچنین این شرکت از رشد ۳ درصدی تولید برای ۹ ماهه منتهی تا پایان ماه مارس خبر داد.

به گزارش بلومبرگ، گروه «ریوتینتو» که هم اکنون تولیدکننده برتر سنگ آهن جهان است، میزان صادرات و محموله های سه ماهه نخست ۲۰۲۰ را بالاتر از مدت مشابه پارسال گزارش کرد.

به طور کلی به دلیل تضعیف ارز و افت قیمت نفت، هزینه های تولید نیز کاهش می یابد. صادرات کانادا، آفریقای جنوبی و هند که حدود ۱۵۰ میلیون تن سنگ آهن یا حدود ۱۰ درصد از عرضه جهانی حمل این کالا از دریا را تشکیل می دهد ضربه خورده و ممکن است مانع از عرضه سنگ آهن آنها شود.

از طرفی تغییرات کاهشی قیمت فولاد به دلیل شیوع ویروس کرونا ممکن است بر قیمت سنگ آهن نیز تاثیر بگذارد، اما انتظار می رود با تقاضای سنگ آهن در بلند مدت، اصلاح تدریجی در قیمت گذاری انجام شود.

هنوز نمی دانیم روند مناسب استرالیایی ها در این کالا چقدر ادامه خواهد داشت. تولیدکنندگان دیگر ممکن است تولید را دوباره آغاز و به عرضه اضافه کنند. شاید هم چین موج دیگری از ویروس را ببیند، دچار عقبگرد شود و سال غیر منتظره دیگری برای سنگ آهن استرالیا رقم بخورد.

واردات بزرگ ترین خریدار سنگ آهن

براساس داده های رسمی گمرک چین، واردات سنگ آهن این کشور در ماه مارس ۸۵ میلیون و ۹۱۰ هزار تن بود. این رقم در مقایسه با ۸۶.۴۲ میلیون تن مدت مشابه سال گذشته ۰.۶درصد کاهش داشته است. میزان واردات در دو ماهه نخست امسال(ژانویه و فوریه ۲۰۲۰) ۱۷۶.۸ میلیون تن برآورد شد.

با این حال، بزرگ ترین تولیدکننده فولاد جهان در سه ماهه نخست امسال، ۲۶۲.۷ میلیون تن سنگ آهن وارد کرد که براساس داده های رسمی گمرک با رشد ۱.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال مواجه شد.

همچنین افت قیمت قراضه فولاد سبب شد، تقاضا برای قراضه در مقایسه با سنگ آهن بیشتر شود. قیمت قراضه فولاد حدود ۱۵ درصد پایین تر از قیمت های پارسال است، زیرا شرکت های فرآوری و پردازش قراضه، قیمت های خود را برای حفظ نقدینگی پس از شیوع ویروس کرونا کاهش داده اند.

«ژو گوکیو» تحلیلگر شرکت «جینروی فیوچرز» بر این باور است که تقاضای سنگ آهن در درازمدت انعطاف لازم را خواهد داشت. وی با بیان اینکه ارزان فروشی قراضه فقط در کوتاه مدت اتفاق می افتد، افزود: تقاضای سنگ آهن متکی بر نرخ بهره برداری از کوره های ذوب است که هم اکنون در حال افزایش هستند.

نرخ استفاده از ظرفیت در ۲۴۷ کارخانه ردیابی شده توسط Mysteel برای چهارمین هفته پیاپی تا ۱۰ آوریل به ۷۸.۸۱ درصد افزایش یافت.

نمودار- صادرات محصولات فولادی چین

https://fingfx.thomsonreuters.com/gfx/ce/dgkplqnevbx/steel%20products%20exports.jpg

ژو پس از انتشار اطلاعات گفت: از سرگیری بخش های پایین دستی، تقاضای سنگ آهن را بیشتر خواهد کرد. داده های ردیابی شده از سوی شرکت Refinitiv در مورد محموله های سنگ آهن حمل شده از کشتی به چین نشان می دهد که واردات دریایی این کشور در ماه مارس به ۷۵.۹ میلیون تن افزایش یافته، در حالی که این رقم در ماه آوریل ۷۱.۴ میلیون تن بوده است.

همچنین داده های رسمی گمرک نشان می دهد که چین در ماه مارس ۶.۴۸ میلیون تن محصولات فولادی صادر کرده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲.۴ درصد افزایش یافته است.

به طور کلی چین در سه ماه نخست سال، ۱۴.۳ میلیون تن محصولات فولادی صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۶درصد کاهش داشته و این کاهش به دلیل تاثیر گسترش ویروس کووید-۱۹ بر تقاضای جهانی بوده است.

**هلدینگ آتیه اندیشان مس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها