بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که" دلایل ناکامی در رگولاتوری بازار فولاد"،" عرضه ۶۵۰ هزار تن قیر صادراتی در قالب قرارداد کشف پریمیوم"،"۵ مزیت قرارداد کشف پریمیوم برای صادرات قیر" و "پذیرش محصول ۴ شرکت در بورس کالای ایران از مهم ترین آنها بود.

دلایل ناکامی در رگولاتوری بازار فولاد

به گزارش «کالاخبر»، در هفته گذشته معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: در بازارهای رقابتی، عرضه کننده و خریدار هیچ کدام به تنهایی امکان تعیین قیمت را ندارند و دستکاری در بازار ممکن نیست؛ چرا که قیمت براساس نظام واقعی عرضه و تقاضا تعیین می شود اما در بازارهایی که انحصار حاکم است، رفتار تولیدکننده یا عرضه کننده تعیین کننده است و احتمال دارد عرضه کننده میزان عرضه یا قیمت را به سمت خاصی مدیریت کند که این شرایط را سوءاستفاده از انحصار تلقی می کنیم.

رضا محتشمی پور افزود: در حوزه محصولات پتروشیمیایی مقررات کاملی وجود دارد که هرگونه معامله خارج از بورس، ممنوع بوده و اگر عرضه کننده ای بخواهد عرضه خود را کاهش دهد، طبق قانون امکان فروش در بازار خارج از بورس را نیز ندارد و به همین دلیل است که در بخش عرضه مشکلی نداریم. اما در بازار فولاد مشکل دقیقا از همینجا شروع می شود و نقش رگولاتوری به درستی ایفا نمی شود.

وی تاکید کرد: نهاد رگولاتوری در بازار باید بازار را به گونه ای تنظیم و مقررات را تعیین کند که محصولات فولادی در بورس و در فضای رقابتی عرضه شود؛ در غیر این صورت قیمت کالاها به دلیل عرضه محدود با رقابت غیرمنطقی رو به رو می شود. در مرحله دوم، این نهاد باید نظارت دقیق و کافی را بر بازار داشته باشد و اجازه ندهد تقاضای غیرمنطقی و ناشی از دلالی بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد.در گام سوم نیز باید از مداخلات در سازوکار کشف قیمت پرهیز کند تا قیمتی روی تابلو کشف شود که عادلانه و منطقی باشد. 

عرضه ۶۵۰ هزار تن قیر صادراتی در قالب قرارداد کشف پریمیوم

۶۵۰ هزار تن قیر ۶۰۷۰ صادراتی مجتمع پالایش نفت جی یکشنبه هفته آینده ۲۸ اردیبهشت ماه در قالب ۶۱ قرارداد کشف پریمیوم در بورس کالای ایران روی میز فروش می رود.
عرضه قیر ۶۰۷۰ صادراتی پالایش نفت جی در حالی یکشنبه هفته آینده انجام می شود که قراردادها در دو حجم حداقلی ۲۵۰۰ و ۵۰۰۰ تنی عرضه شده و تاریخ معامله نهایی قراردادها از ۷ خرداد ماه ۱۳۹۹ تا ۲۰ اسفندماه امسال ادامه دارد.

همچنین تاریخ تحویل اولین قرارداد کشف پریمیوم قیر، ۶ تیرماه امسال اعلام شده و تحویل در سایر قراردادها به ترتیب تا ۲۱ فروردین ماه سال آینده ادامه می یابد و تحویل محصول در این قراردادها نیز به دو صورت فله و بشکه خواهد بود.

پوشش ریسک برای تولیدکننده و مصرف کننده

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در بیان مزایای قرارداد کشف پریمیوم در بورس کالا گفت: در این قراردادها، دو طرف معامله متعهد می شوند حجم مشخصی از یک کالای معین را در زمان معین و براساس یک فرمول توافق شده معامله کنند؛ در این قرارداد مبلغ و کالا در زمان دیگری در آینده تحویل می شود.

رضا محتشمی پور افزود: به کمک این قرارداد، فروشنده مطمئن می شود که می تواند چه حجمی از بازار فروش آن کالا را در اختیار خود بگیرد و از تامین تقاضای موردنیاز برای تولیدات خود اطمینان خاطر پیدا می کند و از میزان کشش بازار برای خرید محصولش مطلع شده و می تواند برای تولید آینده و فروش مابقی حجم تولید خود و جذب مشتری برنامه ریزی کند. در سوی مقابل خریدار نیز در قرارداد کشف پریمیوم از رسیدن کالا و تامین به موقع مواد اولیه با قیمتی منطقی اطمینان خاطر دارد.

۵ مزیت قرارداد کشف پریمیوم برای صادرات قیر

عضو هیات مدیره کارگزاری خبرگان سهام به عنوان کارگزار عرضه کننده قیر ۶۰۷۰ صادراتی پالایش نفت جی در قالب قرارداد کشف پریمیوم،گفت: پالایش نفت جی در سال گذشته نیز از این قرارداد برای فروش قیر ۶۰۷۰ صادراتی خود استفاده کرد و برای یک بازه حدود ۶ ماهه اقدام به انعقاد ۱۲ قرارداد کشف پریمیوم در بستر بورس کالای ایران کرد و با استقبال خریداران مواجه شد.

سیروان امینی افزود: این معاملات مزیت های متعددی برای خریدار و عرضه کننده در پی دارد. اما برنامه ریزی تولید،پوشش ریسک قیمتی،تامین مالی،توسعه ابزارهای مشتقه،نظارت دقیق و شفافیت معاملات ۵ مزیت اصلی این معاملات است.

وی با پیش بینی اینکه این ابزار مالی جدید در بین صنایع و کالاهای مختلف پر کاربرد خواهد بود، اظهار کرد: قرارداد کشف پریمیوم می تواند برای کالاهای اساسی مختلف در بورس کالای ایران و محصولاتی همچون سنگ آهن و وکیوم باتوم مورد استفاده قرار گرفته و به رونق و توسعه معاملات بلندمدت در بورس کالای ایران و همچنین اثرگذاری مناسب در تولید کمک کند.

مزایای قرارداد کشف پریمیوم از زبان کارشناسان

مدیر واحد نظارت و مسئول امور سیاست‌گذاری در واحد بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک دی بهره گیری از ابزارها و قراردادهای بلندمدت از جمله معاملات کشف پریمیوم را راهکاری برای پوشش ریسک‌های مربوط به نوسانات قیمتی دانست و گفت: از اسفند ماه سال ۹۶ ابزار کشف پریمیوم برای محصول قیر در بورس کالای ایران به کار گرفته شد که نکته اساسی در مزایا و کاربردهای این نوع قرارداد، بلندمدت بودن آن است به طوری که این روش هم در شرایط بروز بحران هایی همچون کرونا و هم در شرایط دیگر قابل استفاده است.

مهدی بیات منش افزود: با سازوکارهایی که معاملات کشف پریمیوم دارد و می تواند ریسک‌های احتمالی ناشی از نوسان قیمت ها را پوشش دهد، سفته بازان در این قراردادها حضور ندارند. به عبارت بهتر، مخاطب اصلی این قراردادها خریدار و فروشنده واقعی هستند که می‌توانند خود را در مقابل ریسک ناشی از نوسان قیمت ها پوشش دهند که این موضوع به نفع بخش تولید است.

بیمه بخش تولید

همچنین، مدیر واحد کالا و انرژی شرکت کارگزاری سرمایه و دانش در بیان مهم ترین مزیت این قراردادها گفت: یک مزیت اصلی این گونه قراردادها نسبت به سایر قراردادها در آن است که در قرارداد کشف پریمیوم خریدار از رسیدن کالا و تامین به موقع مواد اولیه اطمینان خاطر دارد. حال آنکه در قراردادی مثل سلف خریدار باید از وضعیت مالی خوبی برخوردار باشد تا جنس موردنظر را پیش‌خرید کند.

مهدی مهدوی با بیان اینکه این قراردادها به نوعی بیمه ای برای التهابات احتمالی پیش رو و راهکاری برای اطمینان خریدار و فروشنده از آینده است، گفت: در روزهایی که شاهد تغییرات سریع قیمتی در بازار کالاها هستیم، قرارداد کشف پریمیوم بورس کالا می تواند برای فروشنده و خریدار یک کالا در تصمیم گیری و برنامه ریزی جهت تولید محصول و تامین مواد اولیه مصرفی در آینده، امنیت و اطمینان خاطر لازم را ایجاد کند و آنها را در مقابل نوسانات احتمالی آتی بیمه کند.

پذیرش محصول ۴ شرکت در بورس کالای ایران

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد پذیرش کالای شمش آلومینیوم آلیاژی تولید شرکت آریا کابل فدک، عایق رطوبتی تولید شرکت ایزوگام تبریز و قیر تولید شرکت مروارید بی نظیر دلیجان و همچنین قیر تولید شرکت پترو پاتله پارسیان پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و پنجاه و سومین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۹۹ در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.

راه اندازی قرارداد اختیار معامله زعفران نگین

مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران اعلام کرد از روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه قرارداد اختیار معامله زعفران نگین در سررسید شهریور ۹۹ در بورس کالای ایران راه اندازی می شود.

قراردادهای اختیار معامله زعفران نگین در حالی از روز ۲۸ اردیبهشت ماه در سه قیمت اعمال ۷۰ هزار، ۸۰ هزار و ۹۰ هزار ریال راه اندازی می شود و در بازار مشتقه بورس کالای ایران قابل معامله خواهد بود که معاملات این قراردادها بدون حد نوسان قیمتی، با دوره گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و با دوره عادی معاملاتی ادامه می یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها