• ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
  • کد خبر: 42884
بازار فولاد

گزارش هفتگی بازارهای جهانی و داخلی فولاد که آخرین تحولات بازارهای سنگ آهن، قراضه، بیلت، مقاطع و ورق را بررسی می کند، منتشر شد.

سنگ آهن

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فولاد ایران، در هفته ای که گذشت متوسط قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی در چین از اوج قیمت یک هفته قبل هم عبور کرد و بالاتر از ۱۲۲ دلار ثبت شد ولی تا پایان هفته این قیمت کمی خود را تصحیح نموده کمتر از ۱۲۱ دلار هر تن خشک CFR ثبت شد. تداوم قیمت سنگ آهن در بالای ۱۲۰ دلار به این امر بستگی دارد که خریداران چینی تا چه زمانی تمایل به خرید محموله های موجود در بنادر نشان دهند.

در بازار صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد حدود ۴ دلار رشد داشته و ۷۴.۲ دلار  ثبت شد و سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز از ۶۹ دلار به ۷۲.۱ دلار هر تن فوب رسیده است.

قراضه

قیمت قراضه وارداتی در ترکیه هفته گذشته در سکوت بود و تا ۲ دلار افت داشته و به طور میانگین برای خلوص ۲۰-۸۰ حدود ۲۸۵ دلار هر تن CFR ثبت شده است. بازار منتظر معاملات جدید بود تا روند قیمت ها روشن تر شود. البته افت قیمت احتمالی شدید نخواهد بود.

قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن تا ۶ دلار رشد داشته و ۲۴۴ دلار هر تن فوب ثبت شده است. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا ۱۵ دلار بالا رفته و به ۲۹۳ دلار هر تن سی اف آر رسیده است. در بازار داخلی آمریکا قراضه خرد شده ۲۳۵ دلار در هر تن و بدون تغییر باقی مانده است.

بیلت

هفته گذشته متوسط قیمت بیلت صادراتی CIS تا ۲ دلار رشد داشته و ۴۰۲ دلار هر تن فوب ثبت شده است. در ترکیه بیلت وارداتی ۴۱۵ دلار هر تن سی اف آر بود که ۵ دلار افت داشت. بیلت صادراتی ترکیه نیز از ۴۱۵ تا ۴۲۰ دلار به ۴۲۰ تا ۴۲۵ دلار هر تن فوب رسیده است.

در بازار واردات بیلت جنوب شرق آسیا نیز ۵ دلار رشد قیمت مشاهده شد و قیمت به ۴۳۰ تا ۴۳۵ دلار در هر تن سی اف آر رسید.

بیلت در بازار ایران

میانگین قیمت شمش در بازار روز یکشنبه ۸۵۳۶۳ ریال بود که تا چهارشنبه به ۸۳۹۱۳ ریال رسید. روز سه شنبه میانگین قیمت شمش های فروخته شده در بورس ۷۵۲۳۷ ریال بود که با احتساب مالیات بر ارزش افزوده به ۸۲۰۰۰ ریال می رسید. در واقع قیمت در بازار با قیمت بورس یکسان شد در حالیکه شمش های عرضه شده در بورس بیشتر شمش های قوسی است که معمولا با شمش های القایی تفاوت دارد. علت کاهش قیمت شمش را می توان کاهش قیمت ارز دانست که عامل اصلی و تعیین کننده است. علاوه بر این، جو روانی ایجاد شده برای حالت صبر و انتظار جهت اعلام برنامه اقتصادی دولت از دیگر علل کاهش قیمت شمش می باشد.

با شرایط پیش آمده قیمت شمش در بازار روند نزولی به خود گرفته و تا ۸۲۰۰۰ ریال هر کیلوگرم هم شنیده شده است این در حالی است که حداقل قیمت آهن اسفنجی ۴۷۰۰۰ ریال پایه در بازار عنوان شده که تا ۴۴۰۰۰ ریال هم شنیده می شود. مهمترین مطلبی که در هفته گذشته در بازار دیده شد جو روانی بسیار  سنگین صبر و انتظار بوده است.

همین مطلب باعث شده که همه خریدارها به انتظار بنشینند در نتیجه تولید به شدت کاهش یافته است. این روند که از ۱۰ روز پیش شروع شده تقاضا را به حداقل خود رسانده است. نمود این جو روانی در بازار ارز و بورس سهام هم در هفته گذشته کاملا ملموس بود. بنابراین پدیده سکوت بازار به اعتقاد بسیاری از دست اندرکاران نمی تواند عمر طولانی داشته باشد. مساله ای که روز چهارشنبه بازار را به خود مشغول کرده بود رای اعتماد به مدرس خیابانی بود و در نهایت با عدم قبولی وزارت ایشان تمام شد. از آنجا که به علت مشکل برق بارگیری آهن اسفنجی همچنان با مشکل روبروست این برداشت که عمر رکود طولانی نیست منطقی به نظر می رسد ولی جهش قیمت ها تابع نرخ ارز می باشد. نباید فراموش کرد که کاهش نرخ ارز باعث سقوط شاخص ارزش سهام فولادی ها و پتروشیمی ها در بازار سهام خواهد شد و به همین دلیل بعید به نظر می رسد که نرخ ارز بیش از این نزولی باشد.

مقاطع

میلگرد صادراتی سی آی اس از ۴۳۰ تا ۴۳۵ دلار به ۴۳۰ تا ۴۴۰ دلار هر تن فوب تغییر کرد. در ترکیه میلگرد صادراتی ۵ دلار رشد داشته و به ۴۳۰ دلار هر تن فوب رسیده است.

در جنوب شرق آسیا میلگرد وارداتی در ۴۳۰ تا ۴۳۵  دلار هر تن سی اف آر ثبات داشت. در چین نیز قیمت میلگرد صادراتی ۲ دلار بالا رفته و ۴۸۰ دلار هر تن فوب ثبت شده است.

همچنین در بازار داخلی اروپا، میلگرد ۴۴۰ یورو در هر تن درب کارخانه و در ثبات بود. در بازار آمریکا نیز میلگرد در ۵۶۳  دلار هر شورت تن بدون تغییر ماند.

مقاطع در بازار ایران

قیمت تیرآهن روز یکشنبه برای سایزهای ۱۴ تا ۱۸ در اصفهان هر کیلو ۱۲۳۵۰۰ ریال بود که تا روز چهارشنبه به ۱۱۹۱۶۷ ریال رسید این در حالی است که در طول هفته گذشته عرضه تیرآهن از سمت ذوب آهن به علت مشکل سایت این کارخانه با وقفه روبرو بوده است. صحبت هایی هم شنیده شده که خطوط تولید تیرآهن در ذوب آهن اصفهان روی ریل سوئیچ شده است بنابراین قیمت تیرآهن در هفته جاری تابع تقاضای آن خواهد بود که توجیه کننده فاصله قیمت بازار با بورس است. ذوب آهن تیرآهن را در بورس به قیمت متوسط پایه ۸۹۰۹۹ ریال فروخت اما تحویل آن برای دو ماه بعد می باشد.

میانگین قیمت میلگرد آجدار روز یکشنبه ۹۹۶۴۰ ریال بود که تا چهارشنبه به ۹۵۸۳۱ ریال رسید. در ۱۴ مرداد ماه میانگین قیمت شمش فروخته شده در بورس۷۷۳۷۳ ریال بوده و قیمت میلگرد فروخته شده در بورس در ۱۵ مرداد ۸۳۵۳۹ ریال بوده است این تفاوت نرخ، فاصله منطقی ۶۱۶۶ ریال را نشان می دهد اما در ۲۱ مرداد میانگین قیمت شمش فروخته شده در بورس ۷۵۲۳۷ ریال بوده که روز بعد میلگرد در بورس به ۷۲۹۶۳ ریال کاهش یافت. در واقع فاصله قیمت شمش با میلگرد به ۴۷۲۶ ریال رسیده که این عدد نمی تواند هزینه های تولیدکننده میلگرد را پوشش دهد. به همین دلیل تولید میلگرد روند نزولی به خود گرفته است. عامل اصلی رکود بازار میلگرد جو روانی حاکم بر بازار و روند نزولی قیمت ارز بوده است. از آنجا که حجم پول های شناور در بازار بسیار سنگین شده و این پول ها با توجه به ثبات بازار سهام و بورس کالا و دلار، ساکن ایستاده است، با کوچکترین حرکتی این پول یک سیل ایجاد خواهد کرد. ادامه این وضعیت اعتقاد به رجحان نقدینگی و حفظ ارزش پول را تقویت می کند. بنابراین غیر منطقی نیست اگر سرمایه های سرگردان به سمت بازار ارز روانه گردد. دولت این مساله را به خوبی می داند به همین دلیل مقامات دولتی اصرار دارند اعلام کنند وضعیت ارزی خوب است با این فرض اگر به طور مثال دو میلیارد دلار ارز به کشور وارد شده باشد دولت باید معادل ریالی آن را پول چاپ کند که باعث تورم می شود.

ورق

بازارهای ورق هفته گذشته رو به بالا بودند. ورق گرم صادراتی سی آی اس در هفته ای که گذشت تا ۳۰ دلار رشد داشته و ۴۷۰ دلار هر تن فوب ثبت شد. ورق گرم وارداتی در ترکیه رشد چشمگیری داشته و از ۴۳۵ تا ۴۵۰ دلار به نزدیک ۵۰۰ دلار  هر تن سی اف آر  رسیده است.

متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین ۷ دلار رشد داشته و ۵۰۸  دلار هر تن فوب ثبت شده است. ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا نیز از  ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار به ۴۹۵ هر تن سی اف آر بهبود یافته است.

در بازار داخلی اروپا، ورق گرم یک یورو بهبود داشته و ۴۱۶ یورو هر تن درب کارخانه شده است. در بازار آمریکا نیز ورق گرم، ۲ دلار رشد داشته و ۴۴۶ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شده است.

ورق در بازار ایران

قیمت ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر را روز یکشنبه ۱۶۶۰۰۰ ریال در اصفهان اعلام می کردند که تا روز چهارشنبه به ۱۶۰۰۰۰ ریال رسید و در بعضی از موارد تا ۱۵۷۰۰۰ ریال هم شنیده شد. ورق های گرم محصول مبارکه ضخامت ۳ تا ۱۵ میلیمتر در اصفهان روز یکشنبه ۱۴۳۲۵۰ ریال بود که تا چهارشنبه به ۱۳۹۲۵۰ ریال کاهش یافت. روند قیمت ورق اکسین نیز از این قاعده کاهشی بی نصیب نماند و متوسط قیمت ضخامت های ۱۰ تا ۴۰ میلیمتر که روز یکشنبه ۱۴۶۲۵۰ ریال بود تا چهارشنبه به ۱۴۳۷۵۰ ریال رسید.  

ورق سرد روز یکشنبه ۲۲۰۸۱۸ ریال قیمت داشت و تا روز چهارشنبه به ۲۱۶۵۴۵ ریال کاهش یافت.  

ورق گالوانیزه هم که تابع قیمت ورق گرم می باشد در روز یکشنبه ۲۱۴۲۰۰ ریال قیمت داشت که تا چهارشنبه به ۲۰۸۵۷۵ ریال سقوط کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها