MI-BC425_cmdcop_G_20100330182329.jpg

طی هفته اخیر یک عامل جدید بر بازار فلزات اساسی به خصوص مس و روی تاثیر گذاشت و موجب رشد قیمت این محصولات شد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،هفته گذشته نتیجه همه پرسی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، همان عامل جدید موثر بر بازار فلزات اساسی بود. روز جمعه گذشته پس از اعلام نتیجه این همه پرسی ارزش دلار به شدت رشد کرد و نگرانی های عمیقی در باره کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان در سال جاری میلادی بوجود آمد.

به این ترتیب بهای برخی فلزات اساسی در روزهای اخیر رشد کرده است. قیمت مس هفته گذشته برای سومین هفته پی در پی افزایش یافت البته میزان افزایش زیاد نبود، به طوری که نرخ هر تن از این فلز مهم اساسی روز جمعه در پایان معاملات هفته در سطح ۴۹۰۰ دلار قرار گرفت.

اگرچه در روزهای اخیر ارزش دلار کاهش یافته اما نگرانی درباره کاهش تقاضا برای مس و دیگر فلزات اساسی تحت تاثیر کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان، همچنان وجود دارد و انتظار می رود در هفته ها و ماه های آینده نیز از میان نرود.

نهادهای تحلیلگر معتقدند خروج انگلستان از اتحادیه اروپا سبب کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان و کاهش تقاضا برای مواد خام از جمله فلزات اساسی خواهد شد. در واقع از این پس معامله گران و سرمایه گذاران در بازار فلزات اساسی برای تصمیم گیری باید به یک عامل جدید یعنی تاثیر خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بر بازار توجه کنند. بویژه بازار مس از این رویداد تاثیر می پذیرد.

عامل دیگری که بر قیمت مس و دیگر فلزات اساسی تاثیر دارد وضعیت اقتصاد چین است. اخیرا تحول مثبتی در اقتصاد چین مشاهده نشده است. روز گذشته گزارش مربوط به وضعیت بخش تولید کارخانه ای این کشور در ماه گذشته منتشر و مشخص شد شاخص فعالیت ها به ۴۸.۶ کاهش یافته و همچنان زیر ۵۰ است. این هفته تنها یک خبر جدید از اقتصاد چین منتشر می شود و انتظار نمی رود شرایط اقتصاد این کشور امسال رونق پیدا کند مگر آنکه سیاست های حمایتی جدید از سوی بانک مرکزی و دولت چین اتخاذ شود. در واقع یک دلیل رشد اخیر قیمت فلزات اساسی امید به اجرای همین سیاست هاست.

عامل بعدی تغییرات ارزش دلار است. خبرهایی که روز جمعه از اقتصاد آمریکا منتشر شد مثبت نبود و انتظار نمی رود در نشست ماه جاری کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره بالا برده شود. بدین ترتیب ارزش دلار تحت فشار قرار دارد و این خبری خوب برای بازار فلزات اساسی است. اما اگر ارزش ارزهای معتبر دیگر از جمله ین، یورو و پوند کاهش یابد، دلار حمایت می شود.

این هفته احتمال اجرای سیاست های حمایتی جدید از سوی بانک مرکزی انگلستان و بانک مرکزی چین، در کنار به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا عوامل حمایت از بازار فلزات اساسی هستند. اما برخی خبرهای منفی از اقتصاد چین و آمریکا و ضعف اقتصاد جهان عواملی هستند که اجازه نخواهند داد قیمت فلزات اساسی خیلی رشد کند.

در باره بازار روی باید گفت افق این بازار آنطور که چندی پیش تصور می شد مثبت نیست زیرا ذخیره این فلز در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن در بالاترین میزان در یک سال اخیر قرار دارد. رشد اخیر قیمت روی حاصل امید به اجرای سیاست های حمایتی از سوی بانک های مرکزی بوده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها