شبان مدیر جهاد خلیل اباد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل آباد در مراسم آغاز معاملات گواهی سپرده کشمش سبز قلمی در بورس کالا و پذیرش یک انبار استاندارد، سازوکار معاملاتی بورس کالا را راهکاری اثربخش در کوتاه کردن دست دلالان و واسطه ها از سود کشاورزان، فروش مستقیم و بی واسطه محصول به خریداران و وصول مطالبات باغداران در حداقل زمان ممکن دانست.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ محمود شبان در خصوص هدف از عرضه محصول کشمش سبز قلمی شهرستان خلیل آباد در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس کالا اظهار داشت: تاکنون فروش محصول برداشت شده از باغات شهرستان به روش های سنتی و پرچالش قدیمی انجام می شد و به دلیل مشکلاتی که در فروش با واسطه و وصول مطالبات باغداران پیگیر عرضه محصول در بورس شدیم. چرا که معتقدیم معاملات گواهی سپرده کالایی یک روش معاملاتی نوین در بستر مطمئن، شفاف و تحت نظارت بورس کالاست. 

وی افزود: این معاملات راهی مفید برای کشاورزان و باغداران است تا محصول خود را با سهولت بیشتری در این بازار عرضه کرده و ظرف مدت کوتاه و کمتر از یک هفته کاری نقدا به پول حاصل از فروش محصول خود برسند. ضمن اینکه باغدار می تواند محصول خود را به خریدارانی از سراسر کشور ارایه کند و با این سازوکار محصول در معرض دید و اطلاع خریداران بیشتری قرار می گیرد.

شبان با بیان اینکه این معاملات روی محصول کشمش برای اولین بار در بورس کالا کلید می خورد، گفت: در این بازار تعداد بیشتری خریدار احتمالی می توانند بدون حضور دلالان  واسطه ها اقدام به خرید محصول از باغداران کنند و قیمت محصول خود را به صورت شفاف و واقعی و بدون ارایه حاشیه سود بالا به دلالان، کشف کنند تا به این ترتیب سود حاصل از فروش محصول به جیب خود باغدار برود. این در حالی است که در روش های سنتی این دلالان هستند که عمده سود حاصل از عرضه کشمش در بازار را به دست می آورند و در عمل باغداران از کسب سود واقعی محروم می مانند.

وی یکی از چالش های اصلی بازار سنتی را در عدم وصول به موقع مطالبات باغداران از دلالان برشمرد و گفت: یک مشکل اساسی در معاملات سنتی در عدم وصول به موقع مطالبات باغدار است که با پذیرش یک انبار در خلیل آباد به عنوان انبار مورد تایید بورس و ارایه تضامین لازم از سوی انباردار، باغدار می تواند ضمن اطمینان از نگهداری محصول خود در شرایط استاندارد، با دریافت گواهی سپرده یا همان قبض انبار و فروش همه یا بخشی از آن در بورس و به قیمت دلخواه خود نقدینگی موردنیازش را به راحتی تامین کند. این در حالی است که نگهداری محصول برداشت شده در شرایط غیراستاندارد موجب فساد و خرابی و نیز افت کیفیت آن می شود. اما در بورس کالا چنانچه کیفیت محصول در انبارهای تایید شده کاهش یابد، انباردار از محل تضامین ارایه شده مسوول جبران آن است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل آباد در خصوص ارزیابی ها نسبت به استقبال کشاورزان از معامله در بستر بورس گفت: با توجه به اینکه کشمش برای نخستین بار در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی در بورس کالا عرضه می شود، در شروع ممکن است باغداران با احتیاط بیشتری به این معاملات ورود پیدا کنند اما برای آموزش هر چه بیشتر و آشنایی آنها با سازوکار بورس برنامه ریزی های لازم انجام شده و کارگاه های آموزشی نیز بعد از بازگشایی نماد معاملاتی به صورت مداوم برگزار خواهد شد تا این طرح با موفقیت همراه شود.

وی با بیان اینکه شهرستان خلیل آباد نگین تولید کشمش سبز قلمی در استان خراسان رضوی و نیز در سطح کشور است، گفت: شهرستان خلیل آباد با ۶ هزار هکتار سطح زیرکشت باغات انگور و تولید سالانه ۳۰ هزار تن کشمش به لحاظ کیفیت محصول زبانزد است و در هیچ کجای کشور با این حجم و سطح تولید نداریم. به گونه ای که از این شهرستان کوچک به عنوان دیار تاکستان های سرسبز یاد می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها