تولائیان معاون بهره برداری ذوب اهن

معاون بهره‌برداری شرکت ذوب آهن اصفهان ضمن تاکید بر فروش فولاد در بازارهای داخلی از طریق بورس کالا، گفت: عرضه فولاد در بورس کالا فضای سالم و رقابتی میان شرکت‌ها را حفظ می‌کند و سبب شفافیت در معاملات می‌شود.

به گزارش «کالاخبر»، مهرداد تولائیان درباره کشف قیمت فولاد در بورس کالا به بورس امروز گفت: بیشتر فولادسازان با بخش‌هایی از مباحث مطرح شده پیرامون تنظیم قیمت فولاد از طریق بورس کالا موافقند.

وی افزود: یکی از بندهای مورد تایید بیشتر فولاد سازان این است که در داخل کشور، فروش داخلی فولاد باید از طریق بورس کالا عرضه شود. عرضه در بورس کالا سبب می‌شود فضای سالم و رقابتی میان شرکت‌ها حفظ شود، همچنین منجر به شفافیت در معاملات می‌شود.

معاون بهره‌برداری شرکت ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: نظام قیمت‌گذاری و عرضه به‌طور کامل باید به بازار سپرده شده و قیمت‌گذاری و عرضه باید در بورس کالا انجام شود زیرا هر جا نظام قیمت گذاری ذره‌ای از سازوکار بازار خارج شده و در روند معاملات یا قیمت، دخالت رخ دهد، رانت توزیع شده است.

تولائیان گفت: برای این مسئله دو استدلال موجود است، استدلال نخست بر دغدغه ستاد تنظیم بازار تاکید دارد که معتقدند با دخالت نکردن در قیمت‌ها، قیمت کالاها افزایشی می‌شود.

وی افزود: استدلال نخست در مقابل استدلال دیگر این است، قیمت تعیین شده برای محصولات در بورس با همان قیمت به دست مصرف کننده نمی‌رسد، در واقع تنها تکه‌ای از زنجیره قیمت‌گذاری منتفع می‌شوند.

تضاد مسئله کنترل قیمت و هویت بورس

معاون بهره‌برداری و عضو هیئت مدیره ذوب آهن درباره کنترل دستوری قیمت در بورس کالا گفت: لازم است این مسئله به‌طور عمیقا بررسی شود.

تولائیان با بیان اینکه هویت بورس و مهار قیمت دو موضوع کاملا متفاوت هستند، تصریح کرد: بورس فضایی رقابتی برای عرضه و تقاضاست، وقتی که اعتقاد به بورس وجود دارد مهار قیمت و کنترل شرایط، معنایی ندارد و مهار این مسئله هیچ کمکی به حل موضوع نمی‌کند.

وی در زمینه قیمت‌های تمام شده محصول نهایی گفت: همه منابع مورد استفاده در بازاری با شرایط رقابتی تهیه می‌شود، کارخانه‌ای مانند ذوب‌آهن به جای مصرف برق و گاز یارانه ای از ذغال و کک استفاده می‌کند، این مواد که برای سوخت استفاده می‌شود با دلار آزاد وارد می‌شود.

معاون بهره‌برداری و عضو هیئت مدیره ذوب آهن عنوان کرد: بر همین اساس، قیمت‌گذاری منابعی که در بازار رقابتی با هزینه گزاف تهیه می‌شوند امری اشتباه است.

تولائیان همچنین گفت: فاصله سود شرکت‌‎ها در مواقعی که دلار بالا برود بهتر می‌شود، در مواقعی این قیمت همسنگ با قیمت تمام شده محصول است، در این بخش با توجه به نوع عرضه و تقاضایی بودن بازار نیز هیچ الزامی برای افزایش قیمت از جانب تولیدکننده وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری نه تنها هیچ کمکی به هیچ صنفی نمی‌کند بلکه تبعات منفی نیز با خود به همراه می‌آورد، ادامه داد: وقتی که وضع در شرکت‌های فولادی دچار آشفتگی شود یا وضع معادن تامین کننده بهم بریزد، تبعاتی مانند آشفتگی در وضع نقدینگی را با خود همراه دارد، در نتیجه این موضوع بازار کار به شدت افت می‌کند و پروژه‌ها متوقف می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها