کرونا

گروه نفت و گاز ام‌اوال مجارستان بر این باور است که شیوع ویروس همه‌گیری جهانی کرونا و تردیدهای سیاسی چشم‌اندازهای بازارهای پتروشیمی برای سال آینده میلادی را تیره و تار کرده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از نیپنا، گئورگی هالسز، تحلیلگر محیط خارجی گروه نفت و گاز ام‌اوال مجارستان در کنفرانس مجازی «بازارهای پتروشیمی اروپا» موسسه گلوبال پلاتس اعلام کرد که چشم‌انداز بازارهای پتروشیمی برای سه ماه چهارم سال ۲۰۲۰ میلادی و سال ۲۰۲۱ میلادی در پی شیوع ویروس همه‌گیری جهانی کرونا، تردیدهای سیاسی و قوانین جدید استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف، مبهم خواهد بود.

گروه نفت و گاز ام‌اوال مجارستان در کنفرانس مجازی «بازارهای پتروشیمی اروپا» موسسه گلوبال پلاتس با توجه به ورود اروپا به موج دوم ویروس همه‌گیری کرونا، چهار نقطه نااطمینانی پیش روی بخش پتروشیمی را شناسایی کرد که به شرح زیر است:

قرنطینه و محدودیت‌ها، که زمان آن مشخص نیست در کنار سختگیری‌های شدید در سراسر قاره اروپا برای شرایط تقاضا در بخش پایین‌دستی پیامدهای نامشخصی در پی خواهد داشت.
واکسن مقابله با کرونا، زمان دستیابی به یک واکسن موثر در سراسر قاره سبز که شاید پاسخی به مشکلات ویروس کووید-۱۹ باشد هنوز نامشخص است و تا زمان حل این معضل اعمال قرنطینه و محدودیت‌ها پابرجا خواهد بود.

قوانین مربوط به استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف، مقررات تازه از قبیل اعمال تعرفه بر پسماندهای پلاستیک سبب تردیدهای پیش‌روی قیمت‌گذاری به ویژه برای گریدهای پلی‌اتیلن مانند پلی‌اتیلن سنگین شده است.

تردیدهای سیاسی، مذاکرات درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پیش از زمان تعیین شده بدون حصول معامله از یکم ژانویه ۲۰۲۱ میلادی تردیدهایی را درباره اینکه آیاد مواد تولیدشده در اتحادیه اروپا مشمول تعرفه و عوارض ورود به انگلیس می‌شود.

هالسز گفت: زنجیره ارزش کامل پتروشیمی که به‌طور معمول در مقیاس زمانی ۵ ساله یا بیشتر اتفاق می‌افتد، از اواخر سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ میلادی تنها در ۱۰ ماه دیده شده است.

وی گفت: شرایط ضعیف کنونی بازار با ضعف دیده شده در موج نخست همه‌گیری ویروس کرونا در هنگام سقوط قیمت نفت و نفتا به‌دلیل تقاضای پایین برای سوخت متفاوت است، در حالی که تقاضای پتروشیمی ازسوی بخش‌های بهداشت و درمان و پزشکی افزایش یافت.

تحلیلگر محیط خارجی گروه نفت و گاز ام‌اوال تصریح کرد: در بازه زمانی آوریل-مه به‌دلیل اینکه قیمت مواد اولیه برای چند ماه کاهش یافت حاشیه‌های بالایی مشاهده شد.

هالسز ادامه داد: فشار واردات روی مواد اولیه از میان رفت زیرا واردات نمی‌توانست با قیمت قابل قبول به بازارهای اروپا برسد و تقاضا دوره نامطلوبی را گذراند.

وی گفت: این بار هم تقاضا ضعیف است، اما شرایط آن متفاوت است؛ تقاضای خارجی برای مواد اولیه، به‌ویژه ازسوی چین با توجه به بهره‌برداری از ظرفیت‌های جدید اتیلن در آسیا و ایالات متحده آمریکا وجود دارد، تقاضای زیاد نفتا سبب می‌شود شکاف قیمتی نفتا بالا باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها