نفت

تولید جهانی نفت و سوخت های مایع در ۲۰۲۰ تا ۹۴.۲۵ میلیون بشکه در روز سقوط کرد و انتظار نمی‌رود در ۲۰۲۱ به سطح قبل از کرونا بازگردد با این وجود تکرار سقوط تاریخی قیمت نفت که در سال ۲۰۲۰ رخ داد، برای سال آینده میلادی دور از انتظار است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری تسنیم، با وجود اینکه قیمت جهانی نفت ۲۰۲۰ را با حدود ۵۱ دلار در هر بشکه یعنی نزدیک به متوسط سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به پایان می‌رساند، ولی سالی پر از بی‌ثباتی را پشت سر گذاشته است. قیمت نفت خام آمریکا در ماه آوریل به محدوده منفی سقوط کرد و نفت برنت تا کمتر از ۲۰ دلار در هر بشکه پایین آمد که نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا و جنگ قیمت بین عربستان و روسیه بود.

پس از آن، در شرایطی که همه‌گیری ویروس کرونا تقاضا برای سوخت را در کل دنیا از بین برده بود، قیمت نفت روند بهبود خود را آغاز کرد. در حالیکه سقوط قیمت نفت خام آمریکا تا کمتر از منفی ۴۰ دلار در هر بشکه، دیگر در ۲۰۲۱ تکرار نخواهد شد، ولی قرنطینه‌ها و محدودیت‌های جدید و واکسیناسیون مرحله به مرحله کرونا همچنان تقاضا را در سال آینده میلادی و یا حتی پس از آن محدود می‌کند.

طبق گفته پیتر مک نالی، سرپرست بخش صنعت و انرژی شرکت ترد بریج: «ما قبلاً هرگز شاهد چنین شرایطی نبوده‌ایم. نه در بحران بزرگ مالی و نه پس از واقعه یازدهم سپتامبر. تاثیر کرونا بر تقاضای نفت قابل توجه و سریع بوده است».

تقاضا برای سوخت های فسیلی در سال های آینده حتی پس از پایان همه‌گیری کرونا هم پایین تر خواهد بود چون کشورها به دنبال محدود کردن تولید گازهای آلاینده به منظور کند کردن روند تغییرات جوی هستند. شرکت های بزرگ نفت مثل بریتیش پترولیوم و توتال عقیده دارند اوج تقاضای جهانی برای نفت در ۲۰۱۹ بوده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد تولید جهانی نفت و سوخت های مایع در ۲۰۲۰ تا ۹۴.۲۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است در حالی که در ۲۰۱۹ برابر با ۱۰۰.۶۱ میلیون بشکه در روز بود. انتظار می‌رود این رقم در سال آینده میلادی تنها تا ۹۷.۴۲ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

با گسترش همه‌گیری ویروس کرونا و وضع محدودیت‌ها و قرنطینه ها و در خانه ماندن مردم، مصرف جهانی سوخت و سوخت های مایع تا ۹۲.۴ میلیون بشکه در روز در ۲۰۲۰ پایین آمده است یعنی ۹ درصد کاهش نسبت به ۱۰۱.۲ میلیون بشکه در روز مصرف شده در ۲۰۱۹.

حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز از ظرفیت پالایش پالایشگاه‌های جهان از بازار خارج شده است.

چند ماه آینده بسیار بی‌ثبات خواهد بود چون سرمایه‌گذاران با کاهش تقاضا در برابر افزایش عرضه نفت برخی تولیدکنندگان از جمله اوپک و متحدانش مواجه خواهند بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها