صندوق بین المللی پول

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهان در ۲۰۲۱ را افزایش داده و ۵.۵ درصد اعلام کرده است که ۰.۳ درصد بالا تر از پیش بینی آن در ماه اکتبر است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری تسنیم، صندوق بین‌المللی پول در روز سه‌شنبه پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهان در ۲۰۲۱ را افزایش داد و اعلام کرد شدت رکود اقتصادی ایجاد شده در ۲۰۲۰ که بزرگترین رکود اقتصادی در زمان صلح از زمان رکود بزرگ بود، یک درصد کمتر از حد انتظار بوده است.

این صندوق بین المللی اعلام کرد آغاز واکسیناسیون در برخی کشورها امید به پایان همه‌گیری ویروس کرونا را افزایش داده است. این ویروس تاکنون حدود ۱۰۰ میلیون نفر را مبتلا کرده و جان بیش از ۲.۱ میلیون نفر را در سراسر جهان گرفته است.

صندوق  بین‌المللی پول در عین حال هشدار داد اقتصاد جهان همچنان با یک بی‌ثباتی استثنایی مواجه بوده و موج جدید همه‌گیری کرونا و جهش این ویروس خطراتی به وجود آورده است. فعالیت‌های اقتصادی در جهان همچنان پایین‌تر از سطح قبل از بحران کرونا است.

گیتا گوپینات، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول گفت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قول داده از تامین مالی کواکس (اتحادیه جهانی تامین واکسن) متعلق به سازمان بهداشت جهانی حمایت کند تا همه‌گیری این ویروس کنترل شده و از توزیع برابر واکسن اطمینان حاصل شود.

گوپینات در یک کنفرانس خبری گفت: «هنوز بی‌ثباتی‌های بسیاری وجود دارد. ما می‌دانیم این بحران بهداشتی تا وقتی در همه نقاط دنیا پایان یابد، تمام نخواهد شد».

وی گفت اگر بحران کرونا به سرعت مهار شود، اقتصاد جهان ۹ تریلیون دلار بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۵ به دست می‌آورد. بنابراین به نفع کشورهای پیشرفته است که به بهبود کشورهای فقیرتر هم کمک کنند.

صندوق بین‌المللی پول تخمین می زند حدود ۹۰ میلیون نفر طی سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به زیر خط فقر سقوط کرده باشند  و همه‌گیری ویروس کرونا ۲۲ تریلیون دلار را تا ۲۰۲۵ از تولید جهان کم کند. روند کاهش فقر طی دو دهه گذشته هم متوقف شده است.

گوپینات با اشاره به اینکه روند رشد کشورهای پیشرفته بسیار سریع‌تر است، از این کشورها خواست کمک به کشورهای فقیرتر را با وام‌های کم بهره و بخشیدن بدهی‌ها ادامه دهند.

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین دورنمای اقتصاد جهان پیش‌بینی کرد رکود اقتصادی در ۲۰۲۰ برابر با ۳.۵ درصد بوده است. این رقم ۹.۹ درصد کمتر از ۴.۴ درصد پیش بینی قبلی آن در ماه اکتبر است.

این صندوق رشد اقتصاد جهان در ۲۰۲۱ را ۵.۵ درصد پیش‌بینی می‌کند که ۰.۳ درصد بالاتر از پیش بینی آن در ماه اکتبر است.  این صندوق رشد اقتصاد آمریکا، بزرگترین اقتصاد جهان در ۲۰۲۱ را برابر با ۵.۱ درصد یعنی ۲ درصد بیشتر از پیش بینی قبلی می‌داند.

انتظار می رود اقتصاد چین ۸.۱ درصد در ۲۰۲۱ و ۵.۶ درصد در ۲۰۲۲ رشد کند. این ارقام در ماه اکتبر برابر با ۸.۲ و ۵.۸ درصد بودند. این در حالی است که اقتصاد هند در ۲۰۲۱ احتمالاً ۱۱.۵ درصد رشد خواهد کرد که این رقم ۲.۷ درصد بیشتر از پیش بینی قبلی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها