تالار بورس کالا

در هفته ای که گذشت شاهد رویدادهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین موضوعات به جلسه روز شنبه ۱۸ بهمن ماه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با مدیران عامل شرکت های سنگ آهنی و فولادی کشور و همچنین امضای تفاهم نامه همکاری بورس کالا و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی اختصاص داشت.

کنار رفتن قیمت گذاری دستوری با تعامل وزارت صمت 

به گزارش «کالاخبر»؛ محمدعلی دهقان دهنوی رییس سازمان بورس در نشست با مدیران فولادی کشور گفت: شما مدیران صنعت فولاد کشور، وکیل میلیون ها سهامدار عدالت هستید و باید از حقوق آنها دفاع کنید که خوشبختانه این اراده و رویکرد هم اکنون برقرار شده است.

وی تاکید کرد: تقریبا ٩٠ درصد جمعیت کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم با سهام عدالت در ارتباط هستند و قطعا باید از منافع آنها دفاع کرد.

دهقان دهنوی به بورس کالا اشاره کرد و افزود: هر گونه دخالت در قیمت کالاها از جمله فولاد در بورس، شفافیت را کاهش می دهد و عدالت را نقض می کند؛ از این رو سازمان بورس براساس قانون، اجازه قیمت گذاری دستوری را نمی دهد که خوشبختانه تعامل بسیار مطلوبی با وزارت صمت و شخص وزیر صمت ایجاد شده است. هفته گذشته با معاون جدید معدنی وزیر به مجلس رفتیم و خوشبختانه مسیری روشن و اتفاق های مثبتی در حوزه فولاد در حال تحقق است.

➕‌حذف قیمت گذاری دستوری

در جلسه شنبه ۱۸ بهمن ماه شورای عالی بورس، چهار موضوع مهم به تصویب رسید که به گفته محمد علی دهقان دهنوی به عنوان سخنگوی شورای عالی بورس تغییر دامنه نوسان خرید و فروش سهام، تغییر اعتبار خرید کارگزاری ها به ۶۰ درصد، الزام انتشار اوراق اختیار فروش تبعی به ناشران و سهام داران عمده و همینطور قرار گرفتن تغییر حجم مبنا در اختیار سازمان بورس ازجمله مهم ترین تصمیمات این جلسه بود. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها اشاره کرد و گفت: کالاهایی که در بورس کالا عرضه می شوند، از شمول قیمت گذاری خارج می شوند و امید می رود که با هماهنگی و تعامل دستگاه های مختلف، شاهد توسعه و تعمیق بازار سرمایه باشیم.

سهامدار شدن مردم، تبعات قیمت گذاری دستوری را روشن کرد

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به موضوع قیمت گذاری دستوری کالاها گفت: در سال‌های قبل بارها تأکید شد که در حوزه تنظیم بازار کالاها، سیاست گذار باید بین نظام قیمت‌گذاری و نظام عرضه و تقاضا یکی را انتخاب کند؛ اما توجه چندانی به این مهم نمی‌شد تا اینکه بازارسرمایه ما توسعه یافت و مردم سهامدار بازار سرمایه شدند و حالا سهامداران شرکت‌های فولادی یا پتروشیمی با شناختی که از صورت‌های مالی شرکت‌ها پیداکرده‌اند، دلیل تأکید بر این نکته را درک می‌کنند.

به گفته سلطانی نژاد، این درک و شناخت، رویداد جدیدی در بازار سرمایه ما است و با ورود مردم به بازار سرمایه، ذینفعان بیشتری در حوزه بورس کالا داریم و به همین سبب هم این روزها، همه نسبت به بحث قیمت‌گذاری دستوری حساس هستند.

➕‌تفاهمنامه همکاری شستا و بورس کالا امضا شد

قائم مقام بورس کالای ایران از امضای تفاهمنامه همکاری میان شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و بورس کالای ایران در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، جهش تولید، کمک به بهبود فضای کسب و کار و پیشرفت اقتصاد ملی خبر داد. موضوع این تفاهمنامه، «همکاری در توسعه معاملات کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا از سوی شستا و شرکت های زیر مجموعه آن در بورس کالای ایران» است.

به گفته رضا محتشمی پور، این تفاهمنامه بر پای سه محور اصلی، شفافیت بیشتر فروش کالاهای زیر مجموعه شستا، عرضه املاک مازاد شستا و تسهیل ضمانت پذیرش شرکت های زیرمجموعه شستا امضا شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها