اوپک

افزایش قیمت نفت و کاهش ذخایر نفتی باعث شده تولیدکنندگان اوپک پلاس خواستار افزایش تولید نفت باشند ولی وزیر نفت عربستان رویکردی محتاطانه را ترجیح می‌دهد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری تسنیم، وزیر نفت عربستان خواستار رویکردی محتاطانه نسبت به افزایش تولید با وجود افزایش قیمت نفت شد ولی بسیاری از تاجران تخمین می‌زنند در ادامه سال جاری میلادی با کمبود شدید نفت مواجه شویم.

وزیر نفت عربستان گفت: «نسبت به سال گذشته در شرایط بسیار بهتری قرار داریم ولی باید نسبت به این رضایتمندی هشدار دهم. بی‌ثباتی بسیار بالاست و باید شدیداً محتاط باشیم».

اعلام نتایج مثبت واکسن کرونا در اوایل نوامبر باعث افزایش ۶۵ درصدی قیمت نفت برنت طی سه ماه گذشته شده و بسیاری بازارها انتظار کمبود عرضه نفت را دارند.

اختلاف نظر بین وزیر نفت عربستان و تاجران نفت در مورد پیش‌بینی تعادل بین عرضه و مصرف نفت در این نقطه از چرخه قیمت، از نظر تاریخی طبیعی است. عربستان و سایر تولیدکنندگان اوپک به همراه متحدان آنها از جمله روسیه نسبت به افزایش مصرف بدبین هستند که یک دلیل آن ترس از بازگشت به شرایط کاهش قیمت و درآمد نفتی است. این تولیدکنندگان عقیده دارند جای زخم وقایع سال گذشته باید آنها را محتاط‌تر کرده باشد.

افزایش قیمت به نفع شرایط مالی دولت های تولید کننده نفت در کوتاه مدت است حتی اگر باعث مازاد تولید و یک سقوط دیگر در بلند مدت شود. در نتیجه، کاملاً طبیعی است که اوپک نگران افزایش تولید در این نقطه ازچرخه قیمت نفت باشد.

آرامش اوپک در افزایش تولید باعث شده ذخایر نفتی تا پایین‌تر از سطح متوسط کاهش یابد و قیمت نفت بالا رود. البته افزایش تولید از طرف تولیدکنندگان غیر اوپک باعث کاهش قیمت آن می‌شود.

وزیر نفت عربستان در این هفته به تاجران و تحلیلگران هشدار داد اقدام بعدی اوپک‌پلاس را پیش‌بینی نکنند چون غیر ممکن است. چند کشور از اعضای اوپک پلاس در اواخر ۲۰۲۰ و اوایل ۲۰۲۱ خواستار افزایش تولید بوده‌اند و تعهد به قرارداد کاهش تولید برای بسیاری از اعضا کاهش یافته است.

با افزایش قیمت نفت این ائتلاف با درخواست‌های فزاینده جهت آغاز افزایش تولید مواجه شده است. در غیر این صورت خطر افزایش حفاری و تولید از طرف شرکت‌های شیل آمریکا وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها