صندوق بین المللی پول

اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول طی اظهاراتی تاکید کرد که نگرانی ها درباره اینکه به دلیل بسته محرک اقتصادی دولت جو بایدن، تورم در آمریکا از کنترل خارج شود اغراق آمیز است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری تسنیم، استدلال گیتا گوپینات، اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول طی با اظهارات منتقدان درباره بسته ۱.۹ تریلیون دلاری رئیس جمهور آمریکا برای نجات بزرگترین اقتصاد جهان از بحران کرونا که می گویند این مبلغ بیش از حد نیاز است و حتی آن دسته از اقتصاددانان دموکرات که نگرانی هایی را در مورد افزایش قیمت ها مطرح کرده اند، در تضاد است.

گوپینات تخمین زده است که با داشتن مقدار کامل این بسته محرک اقتصادی، تورم در سال ۲۰۲۲ به حدود ۲.۲۵ درصد خواهد رسید که جای نگرانی نیست.

برخی از اقتصاددانان، از جمله لاری سامرز، وزیر سابق خزانه داری آمریکا، خواستار احتیاط بیشتر شدند و می گویند هزینه های اضافی می تواند یک مارپیچ تورمی ایجاد کند که کنترل آن توسط بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) دشوار خواهد بود.

افزایش قیمت باعث فرسایش قدرت خرید مردم و افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم می شود که این امر نیز هزینه وام گرفتن را در اقتصادی که در حال حاضر با بحران ویروس کرونا در بدهی غرق شده است، افزایش می دهد.

خانم گوپینات با رد "نگرانی ها در مورد اقتصاد بیش از حد فعال شده که می تواند تورم را بسیار بالاتر از منطقه راحتی مقامات بانک مرکزی قرار دهد"، گفت: شواهد مربوط به چهار دهه گذشته این امر را بعید می کند.

در پی بحران مالی جهانی، تورم سالانه ایالات متحده نتوانست به هدف ۲ درصدی فدرال رزرو برسد و در دسامبر این نرخ فقط ۱.۳ درصد بود.

گوپینات تاکید کرد که کمک دولت به تولید ناخالص داخلی ایالات متحده کمک خواهد کرد تا طی مدت سه سال ۵ تا ۶ درصد افزایش یابد که این رشد اقتصادی، کاهش ۳.۵ درصدی در سال ۲۰۲۰ را جبران می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها