1394051309152994012672.jpg

در روزهای اخیر قیمت فلزات اساسی نوسان محدود داشته و قیمت مس نتوانسته به بالای ۵۰۰۰ دلار در هر تن برسد. این ثبات به رغم کاهش ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر رخ داده و سبب تعجب سرمایه گذاران شده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،تحلیلگران، افق بازار این مواد خام را در ماه جاری میلادی که در ابتدای آن هستیم پیش بینی کرده اند که در ادامه به این پیش بینی و عواملی که بر قیمت ها تاثیر خواهند داشت اشاره شده است.

به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا که کاهش ارزش دلار را در پی داشته قاعدتا باید به رشد قیمت فلزات اساسی کمک می کرد اما افزایشی در قیمت ها مشاهده نشده است. بانک مرکزی آمریکا که دسامبر سال پیش نرخ های بهره را پس از حدود یک دهه بالا برد در سال جاری میلادی به دلیل ضعف اقتصاد جهان و تحقق نیافتن برخی شروط در داخل این کشور به تعویق انداخته است.

با توجه به ابهام هایی که درباره افق اقتصاد جهان وجود دارد و پایین باقی ماندن نرخ تورم در آمریکا، بعید است در آینده نزدیک نرخ های بهره بالا برده شود. این امر بر ارزش دلار فشار وارد می کند و عاملی برای رشد قیمت فلزات اساسی است.

اما باید دیگر عوامل موثر بر قیمت ها را نیز در نظر گرفت. تحولات در اقتصاد چین در مقایسه با تغییرات ارزش دلار تاثیر بزرگ تری بر قیمت فلزات اساسی دارد. روز گذشته شاخص فعالیت ها در بخش خدمات چین منتشر و مشخص شد رقم شاخص کاهش یافته است. البته رقم اعلام شده بالای ۵۰ است و کاهش آن بدان معناست که میزان فعالیت ها با سرعت کمتری افزایش یافته است.

ابتدای هفته نیز دفتر ملی آمار چین شاخص فعالیت های تولیدی را ۴۹.۹ اعلام کرد که پایین تر از ۵۰ است و نشان می دهد از میزان فعالیت ها کاسته شده است. البته تمامی گزارش ها از اقتصاد چین منفی نبوده اما داده های جدید ثابت می کند اقتصاد این کشور تا رسیدن به ثبات و رونق فاصله دارد. دولت چین برای کمک به رونق اقتصاد و جلوگیری از سقوط نرخ رشد اقتصاد تدابیری اتخاذ کرده اما ضعف کلی اقتصاد از میان نرفته است.

سومین مانع در برابر رشد قیمت فلزات اساسی، نگرانی ها و ابهام هایی است که در باره افق اقتصاد جهان وجود دارد. ابهام ها در چند هفته اخیر شدت یافته زیرا مشخص نیست جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا چه تاثیری بر اقتصاد جهان خواهد داشت. از سوی دیگر تدابیر جدیدی از سوی بانک های مرکزی بزرگ در جهت کمک به رونق اقتصاد اتخاذ نشده است.

برای مثال بانک مرکزی ژاپن در تازه ترین اقدام حمایتی خود، کمتر از آنچه تحلیلگران پیش بینی کرده بودند بودجه برای توسعه پروژه های زیرساختی اختصاص داد. همچنین بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلستان در نشست های ماه گذشته خود عملا تغییری در سیاست های حمایتی خود ندادند.

تحلیلگران معتقدند در ماه جاری میلادی که در ابتدای آن هستیم تغییرات بزرگی در قیمت فلزات اساسی رخ نخواهد داد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر پوند مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها