آتی

احمد بیات با اشاره به کارکرد پوشش ریسک قیمتی در قراردادهای آتی بورس کالا بیان کرد: این موضوع به خصوص در بازارهای کالایی برای پوشش نوسانات قیمتی امری مهم برای صنایع و تولیدکننده‌های درگیر برای تامین مواد اولیه به شمار می رود. به نظر من توسعه این بازار برای کالاهای صنعتی هم ضروری است تا از این طریق کالاهای مرتبط بیشتری در زمره بازار معاملات آتی قرار بگیرند؛ به این ترتیب فعالان و تولیدکنندگان بیشتری می توانند برای پوشش ریسک مواد اولیه خود از مزایای آن بهره مند شوند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، مدیر کالایی کارگزاری نهایت نگر با اشاره به سابقه معاملات آتی در بورس کالا، عنوان کرد: چند سال پیش معاملات آتی در بورس کالا با سکه طلا بسیار رونق داشت به طوریکه حجم و ارزش قابل توجهی را به خود اختصاص داده بود؛ اما این معاملات در سال ۹۷ بنابر نوسانات نرخ ارز و به دنبال فشارهای غیرمنطقی که در این خصوص به بورس کالا وارد شد، به اجبار متوقف شد.

بیات، دلایل این اقدام را از زبان منتقدان، سیگنال‌دهی این بازار به بازار نقدی طلا عنوان کرد و گفت: این در حالی بود که با متوقف شدن معاملات آتی سکه، همچنان نوسانات قیمت طلا در بازار نقدی ادامه داشت و در واقع فرضیه جهت‌دهی بازار آتی به بازار نقدی زیر سوال رفت.  

وی در ادامه افزود: در حال حاضر معاملات آتی با چند محصول کشاورزی از جمله زیره، پسته و زعفران در حال انجام است، هرچند که هنوز حجم و ارزش هیچ کدام به پای معاملات آتی سکه نرسید.

استقبال در آغاز معاملات آتی نقره

این کارشناس بازار سرمایه با قابل توجه دانستن حجم معاملات آتی نقره در نخستین روز آغاز این معاملات گفت: این موضوع نشان‌دهنده جذاب بودن این ابزار (معاملات آتی) برای علاقمندان به سرمایه‌گذاری است که می‌تواند کارکرد خود را در بازار نشان دهد و به تدریج تمرکز بیشتری بر دارایی‌هایی که از نظر اقتصادی ارزشمندتر هستند، داشته باشد.

وی تصریح کرد: براین اساس نقش بورس کالا برای تصمیم‌گیران اثبات می‌شود که بازار آتی سیگنال‌دهنده بر بازار نقدی نیست، بلکه ابزاری برای پوشش ریسک و کمک کننده در بازار کالا محسوب می شود و کارکردهای مثبتی در اقتصاد دارد.

اهمیت پوشش ریسک قیمت مواد اولیه

احمد بیات با اشاره به هدف بازارهای کالایی در پوشش ریسک بیان کرد: این موضوع به خصوص در بازارهای کالایی برای پوشش نوسانات قیمتی امری مهم برای صنایع و تولیدکننده‌های درگیر برای تامین مواد اولیه به شمار می رود. به نظر من توسعه این بازار برای کالاهای صنعتی هم ضروری است تا از این طریق کالاهای مرتبط بیشتری در زمره بازار معاملات آتی قرار بگیرند؛ به این ترتیب فعالان و تولیدکنندگان بیشتری می توانند برای پوشش ریسک مواد اولیه خود از مزایای آن بهره مند شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها