پورابراهیمی

محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس حامی ابزارهای تخصصی و مفید اقتصادی است، گفت: ابزارهای مشتقه در کل دنیا کاربرد فراوانی دارد و به کمک اقتصادها آمده است که این حوزه هنوز در اقتصاد ایران توسعه یافته نیست؛ از این رو از بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه انتظار داریم با سرعت در مسیر توسعه بازار مشتقه کالایی از جمله انجام مقدمات بازگشت معاملات طلا به این بازار حرکت کند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از بورس‌نیوز، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: برای توسعه ابزارهای مالی نیاز به اختراع چرخ در اقتصاد ایران نیست بلکه باید از ابزارهای شناخته شده دنیا در مسیر احیای اقتصاد کشور بهره برد که ابزارهای مشتقه از جمله پرکاربردترین ابزارهای مالی در دنیاست.

پورابراهیمی با اشاره به قراردادهای آتی طلا در بورس کالا و توقف این معاملات به دلیل نگرانی های وزیر وقت اقتصاد در سال ۹۷ اظهار داشت: به عقیده بنده، قواعد بازار را نمی توان با تصمیمات مداخله گرانه بر هم زد البته اگرچه بحث حفظ منافع اقتصادی برای کشور در برهه ای مطرح می شود اما آنچه مسلم است اینکه هدایت بازار با تصمیمات خلق الساعه، منطقی نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه فلز نقره به تازگی وارد بازار آتی بورس کالا شده است، گفت: انتظار ما از بورس کالا این است که بر روی موضوعات مربوط به قراردادهای آتی از جمله ورود دارایی های جدید و بازگشت طلا به این معاملات تمرکز بیشتری داشته باشد و مجلس و کمیسیون اقتصادی از توسعه ابزارهای تخصصی و کارآمد بازار سرمایه از جمله ابزارهای مشتقه، تمام قد حمایت می کند.

پورابراهیمی تصریح کرد: ابزارهای مشتقه کمک می کنند تا از ظرفیت های موجود در حوزه نقدشوندگی و پوشش ریسک استفاده کنیم و این به نفع اقتصاد کشور است. در دنیا این ابزارها تجربه شده اند و اگر مسیر توسعه آن ها را هموار کنیم، قطعا به نفع اقتصاد کشور هستند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه گفت: بورس کالا طی سال های گذشته در حوزه توسعه و معرفی ابزار و بازارها اقدامات مطلوبی انجام داده که با تکمیل سبد این بازارها، باید با تلاش در حذف محدودیت ها، شرایط لازم را برای افزایش عمق این بازارها و ابزارها فراهم کند تا خدمات متنوعی به بخش های مختلف اقتصادی کشور ارائه شود.

وی در پایان با تاکید بر این نکته که قانون بازار سرمایه و اصلاحیه های آن ظرفیت خوبی برای اقتصاد ایران فراهم کرده است اظهار داشت: ظرفیتی که در قالب قانون فراهم شده و ساختارهایی که بر روی آن شکل گرفته محکم ترین و متقن ترین ساختارهای اقتصادی کشور هستند لذا از این ظرفیت برای رونق و توسعه اقتصادی کشور باید استفاده کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها