بورس کالای ایران

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین موضوعات به استقبال از قرارداد کشف پریمیوم وکیوم باتوم و پذیرش های دقیقه نودی سال ۹۹ اختصاص داشت.

پیام نوروزی مدیرعامل بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»؛ مدیرعامل بورس کالای ایران در هفته گذشته در پیام نوروزی خود به عملکرد قابل قبول بورس کالا در سال ٩٩ با وجود همه تنگناهای اقتصادی اشاره کرد. در بخشی از این پیام آمده است: رکوردشکنی در ارزش کل معاملات با رقم ۳۵۰ هزار میلیارد تومان و افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی نسبت به سال ۹۸ در کنار معامله بیش از ۳۳ میلیون تن کالا و رشد حجم و ارزش آمار معاملات فیزیکی نسبت به سال قبل نشان دهنده حرکت رو به جلوی بورس کالا در اقتصاد کشور است.

راه اندازی ابزارهای معاملاتی جدید مثل روش مناقصه و معاملات حراج باز، ورود محصولات جدید مثل خرما، کشمش و برنج به بازار گواهی سپرده کالایی و همچنین تقویت بازار مشتقه با راه‌اندازی معاملات آتی نقره به همراه آغاز به کار جدی معاملات املاک و مستغلات از جمله اقدامات توسعه ای بود که علیرغم مشکلات فراوان در این سال دامنه فعالیت بورس کالا را افزایش داد.

الزام ازسرگیری معاملات آتی طلا

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در هفته گذشته عنوان کرد که کمیسیون اقتصادی مجلس حامی ابزارهای تخصصی و مفید اقتصادی است و ابزارهای مشتقه در کل دنیا کاربرد فراوانی دارد و به کمک اقتصادها آمده است که این حوزه هنوز در اقتصاد ایران توسعه یافته نیست؛ از این رو از بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه انتظار داریم با سرعت در مسیر توسعه بازار مشتقه کالایی از جمله انجام مقدمات بازگشت معاملات طلا به این بازار حرکت کند.

معاملات جذاب وکیوم باتوم در قالب قرارداد کشف پریمیوم
بورس کالا دوشنبه ۲۵ اسفند ماه میزبان عرضه ۷۰ قرارداد کشف پریمیوم وکیوم باتوم پالایش نفت اصفهان معادل یک میلیون و ۳۸۰ هزار تن محصول برای تحویل سال آینده بود که در استقبال کم سابقه خریداران و تشکیل صف تقاضای ۳میلیون و ۶۸۰ هزار تنی، کل قراردادها منعقد شد. حجم بالای تقاضا باعث شد تا بیش از ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه رقابت میان خریداران رقم بخورد و در قرارداد برخی ماه ها رقابت بیش از ۸ درصدی قیمت ثبت شود. به این ترتیب فعالان بازار با معاملاتی به مراتب جذاب تر از عرضه های قبلی قرارداد کشف پریمیوم مواجه شدند و این نوید می رود که سایر شرکت های تولیدی نیز از این قرارداد بلندمدت برای فروش محصولاتشان استفاده کنند.

پذیرش های جدید بورس کالا در دقیقه ۹۰ سال ۹۹

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه های جداگانه از پذیرش PDA TAR تولید شرکت نفت ایرانول، نخ پلی استر POY تولید شرکت پتروشیمی تندگویان، شمش فولادی (بیلت) شرکت آکام فلز سوله، شمش فولادی شرکت هما استیل شرق سپاهان، میلگرد فولادی شرکت کیان فولاد ابهر، ۲۸ هزار تن ورق گرم فولادی مجتمع فولاد گیلان، عایق رطوبتی شرکت آفتاب گستر دلیجان و شمش روی شرکت روی سیناد در بازار اصلی این بورس خبر داد. ‌همچنین مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالا در اطلاعیه جداگانه ای از پذیرش ۷ هزار تن شمش زاماک شرکت پترواکسید زاماک خبر داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها